Gå til innhold

stille gamer til 10k

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal la de andre brukerne hjelpe deg med hardware, men jeg kan godt hjelpe deg med stille, da det er min forté.

Alt etter hvor mye penger du vil legge i å gjøre maskinen stille, på bekostning av hvor mye du vil ha til rådighet mtp hardware, må du regne med at du får det du betaler for.

Akkurat som en Porsche 911 GT3 RS er dyrere fordi den er lettere/ribbet for utstyr enn en vanlig 911 GT3, må du regne med å betale ekstra for å få en datamaskin ned til et akseptabelt* lydnivå.

There is no such thing as a free lunch, so to speak.

Med det i bakhodet kan vi gå rett på sak.

Markedet er ikke spekket av lyddempede kabinetter, men noen finnes det jo.

er en tried and tested gjenganger her på forumet. I samme kategori/pris/størrelse finner man også NZXT H2 samt
.

Går du litt opp i pris får du kvalitet i form av

,
og
. Alternativt Fractal Design Define XL (forvokst R3).

Av de ovennevnte er det kun FT02 som har fått editors choice fra silentpcreview.com. Resten er "bare" recomended.

Jeg har personlig hatt Antec P183, Corsair Obsidian 700D, Coolermaster Silencio 550 og nå Corsair Obsidian 550D.

Ingen av disse er noen termiske mirakler, men fokuset ligger på støydemping, heller enn lave temperaturer.

Personlig anbefaler jeg Obsidian 550D, da det er lett å bygge i, samt delvis hybrid mellom støydemping og kjøle-egenskaper. Ulempen? Det koster 1150kr inkl. frakt (fra CDON).

Ønsker du mer informasjon om 550D kan du ta en titt på den lille 550D-tråden og/eller mitt eget project silentium som er lenket i signaturen min.

Det finnes mange måter å eliminere støy fra (medfølgende) vifter. Den billigste metoden er å kjøpe en kabel som fungerer som spenningsreduserer. Eksempelvis denne. Fordelen er at det er veldig billig. Ulempen er at du ikke får noe som helst form for kontroll.

Alternativt går du får viftestyring. Kan anbefale Schyte Master Pro eller Schyte Server for montering i en ledig 5.25" brønn. Om du ender opp med Corsair Obsidian 550D må du ha en med flat front (dvs. uten knapper som stikker frem), og da er NesteQ MaxZero eller Lamptron Touch.

Om du i tillegg vil bytte ut medfølgende vifter med noen som er mer effektive, samtidig som de støyer mindre ved 12v er det Schyte Gentle Typhoon, Noiseblocker Multi-Frame og Thermalright TY140 som gjelder.

Personlig har jeg alle tre, og om jeg skulle byttet ut de medfølgende viftene i et hvilket som helst kabinett ville jeg valgt Schyte GT AP-13. De er minst sjenerende ved 12v, og lydløse ved 7v.

Til CPU-kjøler er det nok mange som kommer til å anbefale Noctua NH-D14. Det er en helt kurrant monster-kjøler, men plugger du inn de medfølgende viftene rett i hovedkortet er de ikke av den lydløse varianten, countrary to popular belief. I tillegg er det meget ugunstig å jobbe i kabinettet med et kjøletårn på størrelse med halve hovedkortet. Men, dette er nok noe som må erfares selv.

Derfor anbefaler jeg heller Thermalright Archon, som er halvparten så stor som NH-D14, men kjøler minst like bra. I tilleg følger det med TY140mm vifte. Prismessig er den også bedre enn NH-D14, da Archon koster 450kr på digitalimpuls (fordel for deg om du kan hente den i oslo :)).

Utover dette er det hovedsaklig PSU, skjermkort og mekaniske harddisker som er støymoment.

På strømforsyningssiden er det en god tommelfingerregel at du får det du betaler for. Mange vil påstå at det lønner seg å investere i en god PSU, og jeg kan ikke si meg mer enig i den påstanden. Seasonic X-series eller Corsair AX er gode alternativer om du ikke har motforestillinger mot å bruke over tusenlappen på en premium PSU.

Når alt dette er sagt, så kan det se ut som om mye av budsjettet går bort i å støydempe systemet. Derfor kan det være lurt å kjøpe f.eks skjermkortet på bruktmarkedet. Der finner du mange som selger GTX 580, 7970, 7950 osv til overkommelig pris.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

er det "sløsing" med 680? tenker da framover i tid, så går det vel en stund før det må byttes pga. utdatering... =D

Tja, det yter vel noe slikt som 60% bedre enn et 560 Ti 448 core og koster deg 150% mer. Det vil alltid komme kraftigere skjermkort i fremtiden også, lurere å kjøpe de billigere kortene som gir deg mest ytelse for penga og oppgradere hvert andre år istedet for hvert fjerde år.

Lenke til kommentar

Spørsmålet du må stille deg er "hvilken oppløsning skal jeg spille i" og "hvor mye eye candy vil jeg ha i forhold til FPS".

Dersom du vil kjøre BF3 på ultra i 1920x1080 må du på GTX680, ja. Men da er jo omtrent halve budsjettet ditt spist opp av skjermkortet.

Lenke til kommentar

black ops og bf3 vil jeg kunne ha på ultra :D men om det blir sprengning av budsjett, så må dere bare hinte meg hva jeg bør gjøre :D

GTX 680 klarer BF3 på Ultra i 1920x1080, rett under 60 fps i multiplayer vil jeg tro. Black Ops (som alle andre CoD) på Ultra i 1920x1080 kan du klare med et 7850 (sannsynligvis også et 7770) uten problemer siden CoD er en konsollport.

Bare til info: selv om du ikke kjører på maksimale innstillinger i et spill betyr ikke det at spillet ser dårlig ut. Det er ikke slik at BF3 ser dårlig ut på High eller Medium (det ser faktisk bedre ut enn de fleste spill på Medium.)

http://www.youtube.com/watch?v=mI-sODwXlzk

Kjør fullskjerm og 720p så du ser forskjellene best. Så lenge du har texture quality på High eller Ultra ser BF3 veldig bra ut, og denne innstillingen krver minimalt med ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...