Gå til innhold

XFX Radeon 7970 100Celsius :S ?

Alchemic

Anbefalte innlegg

Har hatt dette skjermkortet en liten stund nå, og kjører for det meste bare World of Warcraft og League of Legends på full grafikk, som ikke er noe særlig krevende. Men grafikkortet mitt sir noe annet, når det faktisk kommer seg ganske fort opp i 100 grader celsius :S

Jeg har hørt at det kjører på 70-80 grader celsius når det kjører krevende grafikk, men jeg får det opp i 100 ganske for ganske enkelt.. og dette vil da ikke være sundt for kortet selv over tid :(

Systemet mitt består av

Kabinett: Phantom NZXT White

Hovedkort: Asus Sabertooth 58X

CPU: Intel i7 960 Quad-core

GPU: XFX Radeon 7970

RAM: Corsair Dominator 8GB 1600 Mhz

Lydkort: Creative X-Fi Fatal1ty Champion

Kjøling: Standard vifter i kabinettet

Lagring: Corsair SSD 3-series 120GB

PSU: Chieftec 950W Bronze series

En venn av meg sa at han hadde samme problemet med et annet grafikkort en gang, og han byttet ut hovedkortet, og da sluttet det å overopp-hete.

Noen tips?

Hadde vært fantastisk med feedback!

"[email protected]"

Peter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke tilfeldigvis låst viftehastigheten på kortet ditt gjennom Overdrive i CCC eller noe annet overklokkingsprogram?

var inne å sjekket dette, men manuell vifte styring var ikke huket av, så den skulle gå automatisk... sett den på 100% at all times, såfall når jeg spiller.

Men jeg ser ikke noe særlig forandring i tempraturen.. ligger på 54*C, og jeg har bare sett en episode av supernatural, nothing more, nothing less.

Synes dette er ufattelig rart, har ikke satt clockingen på noe høyere, den står på standaren sin, 925/1375 Mhz.

Jeg føler meg ganske dum når jeg spør om dette, men hva er "Power" ?

Altså strøm, men kan jeg kjøre mer strøm gjennom kortet? Står alltid på 0%

Endret av Alchemic
Lenke til kommentar

Power er kontroll for powertune, som begrenser effektforbruket dynamisk til 250W. Det er umulig for kortet å trekke mer enn 250W med mindre du flytter på slideren, denne funksjonen er på plass for å beskytte kortet når det kjører Furmark eller når du overklokker.

For meg høres det imidlertid ut som at kjøleren ikke sitter skikkelig på.

Lenke til kommentar

Har tatt et bilde av insiden, et eneste stort rot, men sånn er det når jeg vil ha ting til å gå med engang!

Du kan se 7970-en, litt av PSU-en min, lydkortet osv...

Ser du noen fysiske feil? Jeg har ikke noe annen kjøling enn Kabinett viftene og cpu kjøler bare så det er sagt, skjerm kortet ser ut til å være i god stand, jeg ser ikke noen fysiske feil på det selv, på nært hold... :S

post-273282-0-41766800-1335058628_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen fysiske feil, men det er umulig å se om kjøleren sitter løst.

Ta en liten stjernetrekker og prøv å stramme inn skruene på undersiden av kortet.

Reagerer også litt på at du ikke har montert kortet i øverste PCIe x16-spor, når du har standardkjøleren med inntak bakerst er det ikke noe problem å ha et lydkort rett under.

Lenke til kommentar

Som sagt, ville ha pcn så fort opp å gående som mulig, så tok slot-en som så mest tilpasset, kan jo alltids byttes.

Men tok en nærmere titt på den såkalte vifta som skal nå kjøre på 100%, den sjangler jo rundt uten like, du har helt rett, det er nok der feilen ligger.

Får se mer på det i morgen.

Takk for hjelpen :D jeg gir tilbakemelding i morgen!

Lenke til kommentar

Alt sitter som det skal ser det ut som...

testet alle skruene, trykte litt på dekselet her og der, alt satt stødig.

Trykte på midten av vifta, der ga den fra seg et lite press, men, den så ut til å sitte skikkelig.

Men da lurer jeg bare enda mer på hvorfor den kjører så dårlig... jeg hører ikke viftene noe fryktelig mye.. jeg kjørte en full runde med mange og syke effekter på forskjellige spill, og en full Burning Test, gikk som normalt, men gikk med engang opp i 94-99*C når jeg spilte WoW, eller andre spill, men lyden forble den samme... Dette er bare rart :S

Lenke til kommentar

Hmm.. Høres litt rart ut..

Prøvd å søke på youtube?

Kanskje litt dumt men hvor mange vifter har du?

Har du lekt med innstillinger?

Nope, eneste jeg har gjort med hardware og software er, testa overclockingen, testet forskjellige viftehastigheter(har åpnet kabinettet og sett om den har gått fortere, men det gjorde den ikke).

Kortet har en vifte. Har satt overscan til 100% slik at skrivebordet mitt ikke er en mil i fra det faktiske bildet.

That pretty much sums it up.. og joda, er smart nokk til å sette tilbake til defaults etter jeg har overclock-et eller forandret noen instillinger for å teste.

jeg ser ikke hvordan youtube kan hjelpe meg når jeg ikke merker noen fysiske skader eller ujevnheter på kortet :S

Burde jeg kontakte komplett.no ? (som solgte meg kortet)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...