Gå til innhold

Hjemmeserver for video og musikkstreaming

Anbefalte innlegg

Beveger meg å ukjent farvann, og trenger litt innspill på hva jeg skal sjekke videre. Skal bygge om og ungene vil da få en hver på sine rom.

I den forbindelse kan jeg tenke meg å digitalisere videosamlingen.

Jeg antar det er fullt mulig å kjøre en server (NAS?) hvor filene ligger og hente de fram på de ulike tv-ene.

Spørsmålet er hvordan jeg kobler TV-ene til denne serveren (Boxee, Apple TV, eller noe annet)?

Er det noen begrensning på hvor mange som kan benytte serveren samtidig?

Hva kan jeg forvente at en slik løsning koster? Om mulig ønsker jeg å unngå å ha en PC stående på 24/7.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Deling av filmer og musikk på nettverket gjør du vel enklest med en NAS tilkoblet router. Her selv en Netgear NAS koblet til en Linksys E4200 router og streamer filmer trådløst uten problemer til 6 forskjellige klienter i huset.

Da slipper du og ha en PC påslått hele tiden i tillegg til at alle brukerne har full tilgang til alle filer samtidig.

Det er også litt viktig å tenke litt på hvordan dette skal deles, trådløst eller kabel. Skal du bruke kabel til klientene så skulle det ikke være noen større problemer, velger du trådløst så er det litt mer å tenke på. Plassering av router, type router, type trådløse kort i klientmaskinene.

Hadde selv problemer med trådløs overføring av filmer her, men etter at jeg skiftet til Linksys E4200 router og nye kort/USB i klientene som alle takler 300Mbps så fungerer det helt topp.

Som klienter bruker jeg litt forskjellig, et par laptoper, nettbrett, vanlig stasjonære og mobiltelefon.

Hvis en har all media på en NAS så kan en jo bruke relativt små maskiner som klienter. Når det gjelder programvare så bruker jeg Windows 7 og Mediaportal på alle maskinene. Har en maskin( denne står på 24/7) i stua som også fungerer som TV server med tilgang til NAS. Klientene har installert klientversjonen av Mediaportal og har da full tilgang til NAS og TV server. Flere samtidige brukere har tilgang til de samme filene samtidig.

Endret av qtek
Lenke til kommentar

Iom at dette skal brukes av barn og en lite teknisk kone, er det greit å ha noe strømlinjeformet som er rimelig enkelt og likt alle plasser.

Jeg har en Yamaha RX-V671 receiver med nettverksfunksjon som skal kobles til en Sony KDL-46EX501 som var en tidlig "smart" TV.

I utgangspunketet ønsker jeg ikke å bruke PC, nettbrett, mobil eller lignende som klient, men en mer fast løsning, er da Apple TV, Boxee eller lignende et alternativ? Vil TV-en eller recieveren kunne brukes som klient?

Jeg vil forøvrig få Altibox i løpet av kort tid kan noen av deres bokser brukes som klient?

Jeg har forøvrig mulighet til å kjøpe dette billig

http://www.xtreamer.net/xtreamer-sidewinder2/

Lenke til kommentar

Iom at dette skal brukes av barn og en lite teknisk kone, er det greit å ha noe strømlinjeformet som er rimelig enkelt og likt alle plasser.

Jeg har en Yamaha RX-V671 receiver med nettverksfunksjon som skal kobles til en Sony KDL-46EX501 som var en tidlig "smart" TV.

I utgangspunketet ønsker jeg ikke å bruke PC, nettbrett, mobil eller lignende som klient, men en mer fast løsning, er da Apple TV, Boxee eller lignende et alternativ? Vil TV-en eller recieveren kunne brukes som klient?

Jeg vil forøvrig få Altibox i løpet av kort tid kan noen av deres bokser brukes som klient?

Jeg har forøvrig mulighet til å kjøpe dette billig

http://www.xtreamer....er-sidewinder2/

Hvis kravet er at det skal være likt overalt og du ikke trenger mulighet for å se på TV visa klientene så ville jeg vel kanskje valgt en eller annen form for mediaspiller, den du linker til vil sikkert funke greit.

Har ikke noe erfaring fra Apple TV men er ikke den litt kilen når det gjelder formatstøtte?

Lenke til kommentar

Så det jeg da trenger er

1. NAS som kobles til router/ hjemmenettverket.

2. En mediaspiller til hver enkelt TV

Noe mer å tenke på?

Det skulle holde det ja.

Det eneste du burde tenke på er om du skal ha kablet nettverk eller trådløst. Kablet nettverk er jo selvfølgelig det beste og har du mulighet til det så er det å anbefale.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Er det noen som vet om Western Digital TV Live fungerer fint med de billige Synology nettverksdiskene 211j eller 212j?

Vi er 4 stk i husstanden. Har 3 tv-er som er planlagt med WD TV Live. Hovedfunksjonen vil da være å spille av mkv filer fra nettverksdisken gjennom kablet nettverk.

I tillegg har vi diverse mobiler/ nettbrett (ios, android og wp) hvor som vil kobles opp mot disken primært for musikk. Og pc-er for musikk og muligens litt video, men også bilder og backup.

Forslag til andre nettverksdisker mottas med takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...