S8_Sven Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Jeg valgte og installere det meste selv da jeg kjøpte laptop hos Elkjøp fordi jeg ville ha litt mer kontroll over hva jeg skal ha og bruke og ville ha XP Pro mer enn Xp Home, det er vel ikke så stor forkjell? men uansett, nå har jeg begge OS programmene på pc'en og jeg vil gjerne få fjernet Xp Home versjonen, hvordan gjør jeg dette? jeg får alltid valget meller å velge Pro eller Home på hver oppstart, irriterende og det tar opp plass. Kan noen hjelpe? jeg vil gjerne bare få slettet hele XP Home versjonen så jeg bare sitter igjen på Pro. Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
redface Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Ligger de på hver sin partisjon eller? Ikke for å kritisere deg, men du hørtes ikke ut til å være særlig inne på data Er en vesentlig stor forskjell på WinXP home & pro-edition, men det gidder jeg ikke komme inn på her da det blir litt off-topic. For å svare på spørsmålet ditt så må jeg nesten vite om du har dem installert på hver sin partisjon eller om de ligger på samme. Hvis du bare vil fjerne oppstartsvinduet kan du gå inn og redigere boot.ini i notepad eller noe. Der fjerner du den (sannsynligvis) første linja med Windows XP home Edition. Eller så har du sånn opplegg inn på egenskaper for min datamaskin(let og du vil finne) der du kan justere oppstarten. Lenke til kommentar
Richie Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Vet ikke hvordan man fjerner Home uten å fjerne Pro samtidig, men du kan jo fjerne valget mellom Home og Pro i oppstarten slik jeg har gjort med Win XP Pro og Win PE (Longhorn). Høyreklikk på My Computer og velg Advanced. Trykk så på Settings under Startup and Recovery (nr. 3 ovenfra). Veld Default operating system (I ditt tilfelle: XP Pro). Huk så vekk i boksen Time to display list of operating systems. Da skulle du ihvertfall ikke se alternativet om hvilket OS du skal starte opp med mer, så sant du ikke trykker F8 under oppstart. Hvis noen vet hvordan man fjerner Home uten å slette Pro eller fjerne Win PE uten å fjerne XP Pro, så si i fra. Lenke til kommentar
cyberpet Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Er en fordel å lese det som står når man innstallerer XP, ihvertfall første gangen. Her får man valg om å overskrive, legge til, oppgradere osv. Hadde kanskje ikke vært så dumt å formatere eller repartisjonere når man skal legge inn operativsystem? Jeg ville kjørt XP pro innstallasjonen på nytt var jeg deg og sørget for at disken ble formatert under prosessen, tar jo ikke allverdens lang tid da.. (hvis du ikke alt har innstallert en haug av programmer i tillegg..) Lenke til kommentar
BioAcid Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Er da ikke så ekstremt vanskelig; På c: finner du ei hidden boot.ini fil, i den fila sletter du den linja som viser til katalogen der windows home'en ligger å lagrer fila. Så tar du å sletter windows home katalogen å de profilene som er lagret under "dokuments and settings" som ble brukt av den nå fjernede windowsen. PS. Gå inn i home windowsen først å skru av "gjør privat" under egenskaper for den/de profilene dine, ellers får du ikke slettet de. Rett gjerne på meg dersom jeg har glemt noe! Lenke til kommentar
S8_Sven Skrevet 26. august 2003 Forfatter Del Skrevet 26. august 2003 redface: jeg har vel ikke så greie på data, kan mye på mange omårder, men ikke dette. Defor jeg sprø om hjelp=)! jeg tror jeg like gjerne kan formater fordi jeg har nesten ikke installert noen ting og da får jeg muligheten for en "fresh" start uten noe kluss. Vil noen fortelle meg den letteste måten å formatere og om odet er noen forhånds regler jeg burde tenke på, noen tips som er nødvendige kanskje?!. Takk for hjelpen hittil! Lenke til kommentar
S8_Sven Skrevet 26. august 2003 Forfatter Del Skrevet 26. august 2003 Ok, fikk nettopp fikset oppstarten selv. Nå starter Xp alene uten problemer. Vil likevel fjerne Xp Home for den tar opp plass jeg vil bruke til andre ting så råd og hjelp om formateringen er fortsatt ønsket! Lenke til kommentar
Moosehead Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Boot fra cd-romen (må gjerne settes opp i BIOS). I installasjonsprogrammet for XP får du mulighet til å slette og opprette partisjoner samt formatere med både NTFS og FAT32 (jeg ville valgt NTFS.) Hvis du er fornøyd med partisjoneringen din kan du velge å bare formatere. Hvis du vil bytte filsystem til NTFS fra FAT32 ville jeg fjernet de(n) gamle partisjonen og opprettet en ny og formatert den til NTFS direkte. Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Feilpostet. Stenges. Høyrer heime under ProgramvareWindows. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg