Gå til innhold

Mest stillegående harddisk

Tjohei

Anbefalte innlegg

Hvilken harddisk er mest stillegående? Performance is not an issue... :wink:

Det er vel Barracuda V som lenge har vært kongen på dette, men er det kommet noen nye utfordrere? Jeg ser også at det er noen nye Barracuda disker, 7200.7, hvordan er de på støy?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja, ta en titt på Samsung's disker. De er stille og produserer dessuten lite varme.

Er det de det står "Noise Guard" etter? Jeg så noen sånne hos psdata... Er de mer stillegående enn Barracuda V?

Går ikke Barracuda IV for å være stillere enn Barracuda V da?

Nope. Ikke ifølge alle tester jeg har lest. V er ca 3dB mer stille en IV, altså noe som oppleves som halvparten så mye lyd.

Lenke til kommentar
forøvrig, det er et tonn med tilsvarende poster på forumet. bruk søkefunksjonen.

Been there done that, og blei ikke så mye klokere. Det er alltid fokus på ytelse. Jeg vil bare ha den disken som lager minst bråk.

Kikka litt hos SilentPCReview, og det er litt pussig at IV omtales som stillere enn V, for jeg har lest det motsatte alle steder... Samsung sine virker som om det er under access de er mer stille. Kan det stemme?

Lenke til kommentar
kjøp ihvertfall 5200 istedenfor 7200 hvis støy er det eneste som er viktig!

ja, jeg vil også anbefale en 5200 disk, litt trengt med tanke på operativsystem, men på min bæbare er detl vel 4500 ? og det funker jo der. men stille blir det hvertfall. som lagring funker det jo meget bra, og så kan du jo ha en 7200 disk som du bruker No Vibes på. det er hvertfall min framtidsplan. må bare kvitte meg med noen 7200 disker først.

Lenke til kommentar
hm.. vel, bare hold deg unna WD (og muligens IBM), du.. resten av merkene er meget stillegående.

samsung 160gb/5400rpm-diskene som du får for ca. 1200,- nå, er iallefall et knakende godt kjøp.

WD har blitt langt mer stillegående det siste året.

Ellers er det vel 2,5"-disker du skal se etter hvis du vil ha noe som virkelig er stillegående, men de er dyre, små og koster masse penger.

Lenke til kommentar
Går ikke Barracuda IV for å være stillere enn Barracuda V da?

Nope. Ikke ifølge alle tester jeg har lest. V er ca 3dB mer stille en IV, altså noe som oppleves som halvparten så mye lyd.

Må bare pirke litt... 3dB tilsvarer ikke en halvering av lyden, men en halvering av effekten (vil gi fra seg halvparten av lydenergien), men en halvering av lyden tilsvarer 10dB, så 3dB er stillere, men ikke slik at du vil oppfatte at den bare gir fra seg halvparten så mye lyd.

Hvis du ikke skal ha enorme datamengder på disken kan du evt, kjøpe deg et CF->IDE adapter og bruke et CF-kort (CompactFlash) som harddisk. Det er stille!

Lenke til kommentar
Hvis du ikke skal ha enorme datamengder på disken kan du evt, kjøpe deg et CF->IDE adapter og bruke et CF-kort (CompactFlash) som harddisk. Det er stille!

:lol: Ja, det var jo en idé. Vel, jeg trenger nok mer enn det et CF-kort kan klare. Det er jo til vanlig bruk det her, med spill og divx og mp3 og alt det derre der...

Lenke til kommentar

Vel, hvis noen er interessert, kan jeg si at jeg har funnet et ganske sikkert svar på silentpcreview.com. De rangerer hd'ene slik:

Barracuda IV (mest stillegående)

Samsung 160GB sak ("Noise Guard")

Barracuda V

Så er det bare å se om det fins noen Barracuda IV til salgs noen steder... :roll:

Lenke til kommentar
WD har blitt langt mer stillegående det siste året.

godt mulig, men med mindre de er like stille som seagate/samsung/maxtor, kommer det ikke en WD-disk i mitt kabinett, iallefall.

Min WD 800BB (80GB, 8MB cache) bråker langt mindre enn min DiamondMax Plus 9, 8 MB cache 160GB :o

Lenke til kommentar

Uansett så satser eg på Seagate når det gjelder stillegående harddisker. Har en 120GB 2mb seagate og en ibm 20GB som eg fjerner imorgen da eg skal hente min andre Seagate 120GB 8mb disk. Ahh det kommer til å bli stillere enn det har vært hittil. Men dere sier at samsung er ganske stille den også? Jaja da har eg enda en hdd produsent eg kan kjøpe fra.

WD kjøper eg ikke før de blir mindre støyende og IBM har eg fått helt skrekken av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...