Mr.K. Skrevet 22. april 2012 Forfatter Del Skrevet 22. april 2012 Hvis du sier at du har kontakt med universes skaper,så har jeg en del spm Svar = Da må du selv si deg villig til å gå veien til frelse - Be om nåde for dine synder - omvende deg. Samt opprette et personlig forhold til Kristus Jesus (slik jeg innledningsvis her kommer inn på. Du får utrolig mye besvart kun idet han kommer til deg/frelser deg. Alle mennesker kan oppleve lignende saker kun som et resultat av bønn - I sammenheng med dyp tro, erkjennelse, ydmykhet og omvendelse. Lenke til kommentar
Mariannehegelind Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 Spm til deg, skaperens eksistanse er jeg mer usikker på Lenke til kommentar
Mr.K. Skrevet 22. april 2012 Forfatter Del Skrevet 22. april 2012 Spm til deg, skaperens eksistanse er jeg mer usikker på Bare å spør. o:) Lenke til kommentar
RWS Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 Mitt første gjøremål hvis jeg hadde hørt stemmer inne i mitt eget hode ville vært å ringt til en psykriatrikker og fått en time hos ham, ikke kastet meg over gamle påstander i en bok som jeg, på grunn av tidligere tvil og undersøkelser, hadde et behov for å bevise... Her er min forklaring på hva som har skjedd deg: Du ØNSKET tydeligvis at kristendom skulle være sant, men siden du, som en opplyst person med nok viten til å vite at bibelen kun er en samling med løse og høyst ubekreftede påstander, visste du at bevis ikke var å oppdrive, og det kanskje heller aldri vil komme på banen, så hjernen din spant videre på "problemet", enten ubevisst eller bevisst, (Jeg har selv løst ganske intrikate feil på jobben og i privaten ved å la underbevisstheten få "jobbe" med forskjellige problem stillinger, helt utrolig hva som kan komme opp fra den ubeviste delen av hjernen bare man lar den få jobbe litt med det...) til den kom opp med en løsning som i det minste gjør gudetro litt mer spiselig i det minste for den religiøse delen av befolkningen, du hørte stemmer i hodet og den stemmen bare MÅ tilhøre gud. (Allerede her gjør du jo en grov logisk feil, men en god porsjon kognitiv dissonans klarer effektivt å "forsvare" dette til at det må være gud). Så dette er bare din hjernes måte å legitimere bibelens ord for deg slik at det for DEG står mer troverdig enn det gjorde FØR du la ut på denne prosessen. Jeg kommer såklart aldri til å klare å overbevise deg om dette, men du er faktiask ikke den første som på samme uærlige vis har "overbevist" seg selv om riktigheten av gude tro på samme måte, heller ikke den siste, da jeg tror vi vil se en klar økning av kristne som "hører" stemmer oppe i hodene sine som kommanderer dem til å tro på en eller annen gud. At de samtidig er forferdelig uærlige i metodene de bruker er ikke så farlig, for som jeg sa, i religiøse kretser blir slikt sett på som banna bein sikkert bevis for en entitet UTEN noe bevis på at slike stemmer stammer fra noen gud til og med... Så mye mer uærlig enn denne fremgangsmåten er det vel ikke mulig å komme, for du LAGER faktisk dine egne bevis OG tror på dem.... At vi vil oppleve en økning av krtistne med stemmer inne i hodet baserer jeg på antagelsen om at de fleste som bor her i landet er såpass opplyste at de SER flausene, motsigelsene og påstandene i religiøs tro, men siden ØNSKET om å tro er stort hos deg (og ønske deg må du ha gjort, hvis ikke hadde du aldri hatt denne opplevelsen, jeg har foreksempel ingen stemmer inne i mitt hode, har aldri hatt det, det har heller ikke brorparten av norges befolkning...) så ønsket du å tro, du klarte bare ikke å finne en god og troverdig måte å gjøre det på... Til stemmene i hodet dukket opp. Hvis du tenker tilbake til tiden FØR du hørte stemmene, og er litt ærlig med deg selv, så vil du se at jeg ihvertfall delvis har rett. Du leflet litt med kristendom, men fant ikke helt ut av hvordan du skulle angripe det hele for å forsvare en heller latterlig tro opp mot dagens viten (da det faktisk ER latterlige påstander bibelen kommer med og det vet du...), noe hjernen din "løste" elegant med stemmer i hodet... Selvfølgelig VET du ikke om disse stemmene er gud personlig, for selv om du FØLER det riktig er det en himmelvis forskjell på å faktisk være riktig, men det er ikke så nøye for deg nå, for du har fått den unnskyldningen du trenger for å tro og det er mer enn nok for deg. Vi kommer faktisk til å se en gangske stor økning av kristne som har hørt stemmer eller sett syner tror jeg, nettopp fordi dagens viten begynner å bli så stor at alle VET at all verden bibler baserer seg på påstander og lite annet og da må man gå hardere til verks for ikke å virke ignorante, ja bent frem lettlurte... Problemet er bare at vi er i ferd med å finne ut, om vi ikke allerede har funnet det ut (jeg evner ikke å følge med i utvuiklingen på dette området lenger..), HVORFOR hjernen responderer som den gjør, men hvis du leser bare litt om kognitiv dissonans og hvordan hjernen resonerer MED ET ÆRLIG BLIKK så ser man fort at hjernen er en mektig 3D generator som er i stand til å skape mening der det ikke er noen og, ikke minst, guder der det heller ikke er noen. Men religiøse har sin tro og ønsker ikke å se ærlig på hva de tror på, DET har i det minste gått opp for meg her inne og i samtale med religiøse generelt. Her de funnet seg en unnskuldning holder de seg til den, samme hvor feil eller uærlige den måtte være... Så alt jeg kan si er lykke til. Du skulle ha valgt den blå pillen... Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 Alle mennesker kan oppleve lignende saker kun som et resultat av bønn - I sammenheng med dyp tro, erkjennelse, ydmykhet og omvendelse. Og det beste med det hele er at du behøver ikke vite en døyt om religioner for å oppnå det. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 (endret) Don't need no blind belief, don't need no comic relief, Don't need to see the scars, Don't need Jesus Christ Superstar, Don't need Sunday television, Bet your life I Don't Need Religion. Don't need no time for prayer, Don't save no knee-pads for me up there, If your heads alright, Ya don't need binoculars to see the light, Ya don't need no miracle vision, Bet your life you Don't Need Religion. I don't need no Santa Clause, Don't believe in fairies no more, Don't need to go to confession, I'm already trying to fight depression, Don't need no exorcism, Bet your life I Don't Need Religion. Endret 23. april 2012 av Griffar Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 Til slutt - legger jeg til dette. Kristendommen har gjort mye bra for vårt samfunn - Det sies at den er årsaken til den moderne fornuft. Bibelen fremviser en rekke etiske dimensjoner (sinnelagsetikk, regeletikk, konsekvensetikk, empatisk etikk) og er åpen for ulike typer politiske filosofier. Noe av det som skiller kristen tro fra andre større "religioner" er samtidig nettopp fraværet av religiøse lover og politikk. Æren for den moderne fornuft bør heller tilskrives det antikke Hellas. Kristendommen har i seg selv ikke gjort noe som helst - den er en menneskelig konstruksjon. Det som så har vært av betydning for samfunnet, er hvordan menneskene har benyttet denne konstruksjonen. Og der er resultatene særs sprikende. Mye godt er blitt gjort i guds navn, men også svært mye ondt, og ønsker man å tilskrive kristendommen æren for det gode som er gjort, så følger det med et lass med bestialitet på kjøpet. Jeg lurer på hvordan du kan hevde at kristendommen er fri for religiøse lover og politikk? Hva da med alle på- og forbudene i GT (som vi utrolig nok fortsatt sliter med ettervirkningene av den dag i dag), og Jesus' bud om å følge disse? 1 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 Sa virkelig Jesus at vi skulle måtte følge reglene i GT - når og hvor skjedde det? Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 (endret) Bergprekenen (Matteus 5: 17-20) 17 Tro ikke at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene! Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle. 18 Sannelig, jeg sier dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste prikk i loven forgå før alt er skjedd. 19 Den som opphever et eneste av disse minste budene og lærer menneskene å gjøre dette, skal regnes som den minste i himmelriket. Men den som holder dem og lærer andre å gjøre det samme, skal regnes som stor i himmelriket. 20 Ja, jeg sier dere: Dersom ikke deres rettferdighet langt overgår de skriftlærdes og fariseernes, kommer dere aldri inn i himmelriket. Edit: Men så har vi jo Paulus da, som påberoper seg å ikke måtte adlyde de gamle lovene fordi Jesu død visstnok opphevet disse...hvilket for meg ikke helt gir mening, tatt i betraktning av hva Jesus altså skal ha sagt selv. Endret 23. april 2012 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
soulless Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 (endret) -snip- Hvordan vet du at ikke sansene dine bedrar deg? Om denne opplevelsen er ekte, hvorfor har folk så forskjellige opplevelser, og hvorfor svarer forskjellige guder alt ut fra hvilken religion man vokser opp med? Er ikke dette litt påfallende, altså at Jesus sjelden aldri snakker til hinduer f.eks...? Om du var en etterforsker og 5 forskjellige øyenvitner fortalte deg alt fra 1 til 50 gjerningsmenn som enten hadde 5 hoder hver eller ett, og som enten stjal en kiste med gull eller drepte 5 dverger, hva får deg da til å tro på noen av dem..? edit: staving Endret 23. april 2012 av soulless 1 Lenke til kommentar
Mariannehegelind Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 Veldig godt sagt souless,det har jeg også lurt på! Altså, både kristne og muslimer kan si at DERES gud snakket til dem og bekreftet DERES religion,men hvorfor snakker aldri allah til en kristen eller jesus til en muslim? Lenke til kommentar
RWS Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 Egentlig nytteløst å spørre om, da vi helt sikkert får høre at muslimer både titt og ofte treffer jesus og konverterer over... Og det er lite med muslimer her som kan påstå det motsatte... De får ganske enkelt de gudene de ber om... Lenke til kommentar
Mr.K. Skrevet 23. april 2012 Forfatter Del Skrevet 23. april 2012 Jeg sier kun hva jeg har erfart. Men som Seal her sier: In a church, by the face He talks about the people going under Only child know A man decides after seventy years That what he goes there for, is to unlock the door While those around him criticize and sleep But we're never gonna survive, unless We get a little crazy No we're never gonna survive, unless We are a little crazy. o:) Lenke til kommentar
RWS Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 (endret) Hva vet Seal om det egentlig? Tror han også på ting som ikke støttes av adekvate bevis? For det er IKKE det at ikke gud(er)ikke KAN finnes, for det kan de sikkert for alt jeg vet, det er bare ingen grunn i verden for å tro på dette på nåværende grunnlag. Så kommer den ufattelige småligheten, dumheten og tilbedningskåtheten til nåværende guder inn på toppen av dette også da, dårlige egenskaper som disse gud(ene) har som rett og slett sladrer om at dette er fantasiene til ignorante jernaldermenn... Er ikke til å komme fra at en almektig entitet MÅ være smartere enn sitt produkt og det er neimen ingen av disse gudene, ihvertfall ikke noen av de gudene som er derivert ut i fra den ignorante ørken religionen jødedommen, den guden er ikke fremstilt hverken serlig smart eller snill... Så konklusjonen min etter å ha lest begge blekkene (bibel og det meste av koranen) er at begge gudene faller på sin dumhet, det kan rett og slett ikke være noen av dem... Så finnes det en gud er jeg mye mer sikker på at det må være en gud vi ikke har hørt om enda. De vi har er rett og slett for dårlige altså... Hvis vi skal tro bøkene de har lagt igjen altså... Endret 24. april 2012 av RWS Lenke til kommentar
Mr.K. Skrevet 24. april 2012 Forfatter Del Skrevet 24. april 2012 Hva vet Seal om det egentlig? Gi nå beng i Seal. Sangteksten passet inn. Forøvrig så kommer du med mye svada. Jeg har hørt alt dette før - Hundrevis av ganger. Det dreier seg om antagelser og løse beskyldninger. Ingen faglig kunnen - ingen holdbarhet. Men for all del. Ha en fortsatt god dag alle sammen. o:) Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 (endret) Litt festlig å se en religiøs person ta ordet svada i sin munn, og anklage motparten for å komme med "antagelser og løse beskyldninger". Er det ikke nettopp det religion er? Bibelen er jo en eneste stor samling av antagelser, uten empirisk fundament, for hvordan verden henger sammen. Enkelte av disse har rot i virkeligheten, mens det aller meste enten er beviselig uriktig eller lett lar seg avfeie fordi det ikke finnes belegg for dem. I tillegg så renner den også over av løse beskyldninger ift. moralen til de av oss som ikke velger å anse dette svadaet som sannhet, og igjen antagelser om hva som vil skje med oss. Religion hadde vært så uendelig mye enklere å svelge hadde det ikke vært for at troende alltid skal forkynne deres opplevelser og livssyn som sannhet, fremfor å anerkjenne at det faktisk kun handler om tro. Og ikke minst blir det provoserende når de påberoper seg å være dommere ift. hva som er rett og galt, og konsekvensene av dette, alene på bakgrunn av det som i bunn og grunn fremstår som en kulturelt akseptert, kollektiv psykose. Ha en fin dag du også. Så håper jeg du skjønner at de fleste av oss klarer å ha en helt fin dag uten religionen din også Endret 24. april 2012 av Hugo_Hardnuts Lenke til kommentar
Mr.K. Skrevet 24. april 2012 Forfatter Del Skrevet 24. april 2012 Religion hadde vært så uendelig mye enklere å svelge hadde det ikke vært for at troende alltid skal forkynne deres opplevelser og livssyn som sannhet, Min subjektive sannhet. Legg merke til at jeg ikke sier det er en sannhet for andre. Legg også merke til at jeg selv tar dette opp - Dyp tro/viten-spørsmålet (i mitt vitnesbyrd) - Men husk også at jeg en gang sto på den andre siden av gjerdet. Jeg sto engang i blant dere.' Ha en god dag videre alle sammen.o:) Lenke til kommentar
Mr.K. Skrevet 24. april 2012 Forfatter Del Skrevet 24. april 2012 Er det ikke nettopp det religion er? Bibelen er jo en eneste stor samling av antagelser, uten empirisk fundament, for hvordan verden henger sammen. Hvis du leser det jeg innledningsvis her kommer inn på, vil du se at jeg ikke er særlig religiøs. Jeg er ingen tilhenger av noen religion - Da man gjerne ikke tar stilling selv, men snarere blir styrt av religionen som institusjon. - (Den lidenskapelige og åndelig krevende troen er det ultimative stadie, hvor personen innser det paradoksale og absurde i det kristne gudsbegrepet: Gud fødes som menneske, for å dø på korset og oppstå igjen, så menneskeheten frelses for dens synder) Jeg mener å erfare, og tror at idèt man oppretter et personlig forhold til Kristus Jesus (slik jeg innledningsvis kommer inn på) - vil erfare Gud. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 Min subjektive sannhet. Legg merke til at jeg ikke sier det er en sannhet for andre. Flott, da kan vi være enige. Men husk også at jeg en gang sto på den andre siden av gjerdet. Jeg sto engang i blant dere. Det spørs hva du mener det gjerdet utgjør. Tipper du vi si at du tidligere var ateist og at du nå er kristen. Jeg har gått motsatt vei. Jeg er oppvokst uten kristne foreldre, men ble selv kristen (dog uten å knapt ha tatt i en bibel) og lot meg døpe tidlig i tenårene. Men mot slutten av tenårene så begynte jeg å sette meg inn i hva som faktisk står i bibelen (merk fra et kristent ståsted), og da begynte ting ganske umiddelbart å skurre. Jeg satte meg dog ganske overflatisk inn i det, men tilstrekkelig til at jeg innså at dissonansen mellom hva bibelen predikerer og hva den empiriske vitenen faktisk sier ble for stor til at jeg kunne leve med den troen. I de senere år har jeg på nytt satt meg mer inn i bibelen, denne gangen mer grundig. Og dess mer jeg leser, dess fjernere blir troen fra meg. Det som møter meg er jo i første omgang beskrivelser av en primitiv, barbarisk, hevngjærrig gud. Videre en masse tåplige for- og påbud som til de grader lyser av å ha blitt skrevet av religiøse lederskikkelser i en tid hvor ignoransen rådet, og som jeg nekter å tro at en allmektig, og ikke minst god, gud ville være seg bekjent. Og på toppen av dette kommer alle tvetydighetene og selvmotsigelsene. Så for min del har veien gått fra uvitende troende til vitende ateist (i hvert fall ift. religionene jeg har kjenskap til. Jeg vil betegne meg som agnostiker ut fra et religionsnøytralt perspektiv), og det er paradoksalt nok takket være bibelen. Hvis du leser det jeg innledningsvis her kommer inn på, vil du se at jeg ikke er særlig religiøs. Jeg er ingen tilhenger av noen religion - Da man gjerne ikke tar stilling selv, men snarere blir styrt av religionen som institusjon. - (Den lidenskapelige og åndelig krevende troen er det ultimative stadie, hvor personen innser det paradoksale og absurde i det kristne gudsbegrepet: Gud fødes som menneske, for å dø på korset og oppstå igjen, så menneskeheten frelses for dens synder) Jeg mener å erfare, og tror at idèt man oppretter et personlig forhold til Kristus Jesus (slik jeg innledningsvis kommer inn på) - vil erfare Gud. Noe du ikke er den første kristne personen jeg har hørt si. Jeg har gjennom familie god kjenskap til pinsemiljøet, og der er religiøsitet som et skjellsord å regne, mens man vektlegger det personlige kjenskapet til Jesus. Men det jeg da ikke blir klok på er hvorfor man fortsatt regner bibelen som en kilde til viten om gud, moral, osv? Hvis gud/Jesus personlig kan gi en forklaringer, hvorfor tar man da utgangspunkt i all svadaen i bibelen som rettesnor i livet? 1 Lenke til kommentar
Mr.K. Skrevet 24. april 2012 Forfatter Del Skrevet 24. april 2012 (endret) Dvs. - Bibel er vel og bra, spesielt Paulus leser jeg en del av. Men det er selve Guds berøringen jeg trakter etter. - Dette er også helt fundamental lære angående om man er blitt frelst eller ikke. Kristne som ikke klarer å føle Guds nærvær - evt. innpoding, rettelser eller annet. Sitter fortsatt stuck. Videre: Veien til helliggjørelse - dvs. Veien til frelse - ved åndens opplevelse - går ikke ved kjennskap til bibel - Veie for eller imot tro - Dette er kun bokstavtro. Først bør man bli frelst - Så kan man i ettertid fordype seg i bibel . Mange taler om helliggjørelsen, men få eier den - Mange vil gjerne eie den, men kjenner ikke veien - Mange kjenner veien, men gjør ikke alvor av å gå på den. Noen har nok opplevd en viss oppvåkning - Men de har aldri eid Åndens årvåkenhet. Troen har egentlig aldri blitt født (av Gud) i deres hjerter. De har med andre ord aldri blitt gitt ånden. Gjentar denne - Veien som funker. (etter min erfaring, og andres - self:) Many people view Christianity as attending church, performing rituals - That is not Christianity. True Christianity is a personal relationship with Jesus Christ. - Accepting Jesus as your personal Savior means placing your own personal faith and trust in Him. No one is saved by the faith of others - No one is forgiven by doing certain deeds. You must pray for Salvation, and you must pray with great conviction in your heart Turn your life around - Make a strong decision and turn away from sins. Attempt a "spiritual rebirth" (regeneration) of the human soul. Then you will experience God (He will reveal Himself to you) - And you will be saved. With Christ's help you will be set free. ==-doing this, you will be able to be born again with a new heart in Christ - Your conscious mind will distinct right from wrong easily. We have to be born again to enter the Kingdom of God. - As Jesus said "Very truly I tell you, no one can see the kingdom of God without being born again. - Only a personal relationship with Jesus Christ will save you. NB. Kan evt. oversettes. Endret 24. april 2012 av Mr.K. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå