Gå til innhold

Nikon D3100 + objektiv. Tips til kjøp?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Absolutt hvis du kan hjelpe meg med noen linker til objektivene du tenkte på? Er det fastopptikk uten justerbar brennvidde?

Som Zahl sier, det er fast brennvidde - ulempen er nettopp at brennvidden er fast, fordelen er derimot at man får betydelig mer lyssterk optikk som også veier mye mye mindre enn de store tele-zoomene.

Dersom du kan strekke budsjettet litt, så kan du vurdere D5100 + 85mm f/1.8 AF-S G i stedet dersom 50mm blir for kort.

http://www.japanphot...s-85mm-f-1.8-g/

Endret av fcuk_IT
Lenke til kommentar

Ridehallen vi trener i er ca. 20m bred og 60m lang hvor det ris over hele området. Det er ikke muligheter til å bevege seg langs vantet i denne hallen så jeg vil for det meste være låst til 1 punkt (midt på langsiden) med mindre unntakene hvor jeg kan bevege meg inne på banen. (sjelden).

Jeg tror det kan bli vanskelig med et fast objektiv og yil akkurat dette formålet trenger jeg nok en grad av zoom mulighent. Hvilket områder i brennvidden jeg vil ha behov for er vanskelig for meg å bedømme da jeg ikke har erfaring med slike objektiver.

Ellers generelt:

Jeg kjente til begrepene fastopptikk (ikke justerbar brennvidde), telezoom brennvidde og at det er bedre med lav f/x.x ift. brennvidden. Det jeg ikke kan særlig godt er å skille mellom objektiver som eks. har samme justerbare brennvidde og f/x.x på nivåene og det er vel flere kvalitetsforskjeller enn bare dette. I tillegg virker det å være en del andre forkortelser i spill enn IS/VR (stab) som jeg heller ikke er så inne i. Samt kvalitetsforskjeller på merkene, optikken med mer. Dette er bakgrunnen for at jeg ber om tips fremfor å bare velge noe basert på 55-200 f4.0-5.6 "some-brand" eks.

I tillegg er det dette med erfaring på hvilke objektiver/spesifikasjoner som fungerer best under slike lysforhold, motivet, bevegelse etc. som spiller inn i at jeg ber om råd. :) Budsjettet setter også en grense for hvor optimalt jeg kan få det og jeg må kompromisse med å bruke objektiver andre kanskje ikke ville sagt var spesielt godt egnet til formålet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Skal forsøke å illustrere utfordringen man stilles over med en lyssvak zoom kontra en lyssterk fast normal/tele.

Tar utgangspunkt i f/1.8 - og for hvert tredje steg opp dobles lysmengden - I praksis vil det si at om man ønsker å fryse action, ønsker man en passende lukkertid for dette formålet. Tar utgangspunkt et tenkt tilfelle hvor lysforholdene gir 1/160s (et absolutt minimum for å kunne fryse action), og viser konsekvensen ved å velge blenderåpning hvor det ikke tillates rask nok lukkertid.

Man kan kompensere med å elevere ISO - men uansett vil den lyssterke fastoptikken gi mye bedre forutsetninger for å fryse action - man kan jo elevere ISO med lyssterk optikk også.

Jeg ville heller posisjonert meg selv utifra hva jeg ville oppnådd, enn å bruke et lyssvakt zoom-objektiv som grunn ikke ville gitt gode forutsetninger til å ta gode bilder uansett.

1500,- for et 50mm f/1.8 er en liten økonomisk risiko å ta kontra de mye dyrere zoom-alternativene også. Er det for kort, eller for langt, så er det snakk om noen hundrelapper tapt for å bytte til et som passer bedre.

f/1.8: 1/160s

f/2

f/2.2 --> Halvparten så mye lys: 1/80s

f/2.5

f/2.8

f/3.2 --> Halvparten så mye lys: 1/40s

f/3.5

f/4

f/4.5 --> Halvparten så mye lys: 1/20s

f/5

f/5.6

f/6.3 --> Halvparten så mye lys: 1/10s

osv.

osv.

Forøvrig: I dette tilfelle er Nikons Auto ISO helt perfekt. Der kan man på forhånd bestemme seg for hvor rask lukkertid man minimm må ha, f.eks. 1/200s - kameraet vil med det utgangspunktet variere ISO slik at man får denne lukkertiden. Lukkertiden vil kun bli tregere dersom maksimal ISO tilgjengelig ikke er høy nok til å tillate denne lukkertiden, da først vil lukkertiden begynne å falle.

Lenke til kommentar

Godt illustrert og takker så mye for det :).

Jeg får se på de alternativene dere har foreslått og vurdere et av de med fast brennvidde i tillegg til det ene objektivet som evt. følger med kameraet. Får heller tenke at selv om jeg ikke får posisjonert meg optimalt så har jeg med et lysterkt objektiv med fast brennvidde bedre utgangspunkt/kvalitet på bildet for å klippe ut/blåse opp den biten av bildet jeg ønsker.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...