Gå til innhold

Nikon D3100 + objektiv. Tips til kjøp?


Anbefalte innlegg

Jeg er enig, det virker å være mange fordeler med D5100 så jeg tror det er kameraet vi ønsker :).

Ser på forslagene dine nå.

 

EDIT:

Vi tar oss en tur i butikken senere i dag og ser hva de har inne av løsninger rundt D5100. Prøver først og fremst det og hvis det ikke er komplette løsninger på lager så får vi bestille fra nett senere i kveld.

 

Så sant det ikke er noen som påpeker tungtveiennde ulemper med D5100 ift. bruksområdene vi har forespeilet.

 

EDIT:

Hvis man jobber i butikk, ikke vær redd for å sende meg en PM.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alternativ 2

Canon EOS 600D med 2 objektiver til 5999,- i Elkjøps ukeavis.

 

 

Der medfølgende objektivene er såpass dårlige at mye av fotogleden vil forsvinne siden bildene sjeldent blir bedre en et middels kompaktkamera.

 

Vil også anbefale en god fotobok, foreksempel Magne Fjørtoft sin.

 

Edit: Siden ei venninne også har Nikon kan det være litt lurt og forholde seg til det siden de kan lære hverandre å bruke kameraet samt byttelåne eventuell objektiver.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig, det virker å være mange fordeler med D5100 så jeg tror det er kameraet vi ønsker :).

Ser på forslagene dine nå.

 

EDIT:

Vi tar oss en tur i butikken senere i dag og ser hva de har inne av løsninger rundt D5100. Prøver først og fremst det og hvis det ikke er komplette løsninger på lager så får vi bestille fra nett senere i kveld.

 

Så sant det ikke er noen som påpeker tungtveiennde ulemper med D5100 ift. bruksområdene vi har forespeilet.

 

EDIT:

Hvis man jobber i butikk, ikke vær redd for å sende meg en PM.

 

Dessverre jobber jeg ikke i butikk, har noen derimot en jobb til meg send en PM hehe

 

Alternativ 2

Canon EOS 600D med 2 objektiver til 5999,- i Elkjøps ukeavis.

 

 

Der medfølgende objektivene er såpass dårlige at mye av fotogleden vil forsvinne siden bildene sjeldent blir bedre en et middels kompaktkamera.

 

Vil også anbefale en god fotobok, foreksempel Magne Fjørtoft sin.

 

Edit: Siden ei venninne også har Nikon kan det være litt lurt og forholde seg til det siden de kan lære hverandre å bruke kameraet samt byttelåne eventuell objektiver.

 

Veldig godt poeng med at de kan lære av hverandre om de har samme system. Jeg vil også tro at Nikon objektivene er betydelig bedre en den Sigma zoomen til Canon.

 

Hva med D3200 :hmm:

Jeg ser tre argumenter mot D3200:

- dårligere egenskaper på høy ISO (noe TS vil trenge)

- mye høyere pris

- det tar en stund før kamera er i butikken

 

Det summerer vel opp de meste. Jeg er selv i tvil om jeg skal tørre å forhåndsbestille D3200 eller kjøpe D5100 som når går for en veldig god pris, men det får bli i en annen tråd hehe

Lenke til kommentar

Verken D5100 eller 550D har 9 krysstype autofokus punkter, noe jeg mener vil være en stor fordel ved fokus på hest i bevegelse. http://snapsort.com/...-vs-Nikon-D5100

http://snapsort.com/...-Canon_EOS_550D

 

Om trådstarter er komfortabel med å kjøpe brukt vil kombinasjonen 50D + 70-200mm F4 L USM gi han mest for pengene. Jeg kan eventuelt hjelpe til med hvilke spørsmål du bør stille selgeren.

 

D5100 og D3100 har derimot 3D Tracking som fungerer veldig bra til å følge subjekt i bevegelse til tross for at bare senterpunktet er av krysstype.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det høres jo bra ut fcuk_IT

 

Tilbudet til Elkjøp på D5100 + 2 objektiver og Nikon tilbehørspakke virker veldig god, men de har minst 1 ukes leveringstid og en annen ting, er objektivene som følger med i den pakken virkelig så dårlig?

 

Hvorfor kjøper du ikke bare D5100 med kit objektiv på Elkjøp til 4995kr så kan du bestille objektivet fra CDon.no. Da sparer du jo faktisk penger og får et større minnekort. Pass på at du får 18-55mm med VR(Samme som IS på Canon altså stabilisering). De Sigma objektivet som følger med 600D er veldig dårlig ja.

Lenke til kommentar

Hva med D3200 :hmm:

Jeg ser tre argumenter mot D3200:

- dårligere egenskaper på høy ISO (noe TS vil trenge)

- mye høyere pris

- det tar en stund før kamera er i butikken

 

Joda prisen er høyere og det er leveringsproblemer som normalt fra Nikon , men et slikt kamera med lyssterk optikk kunne vel svare seg i og med at en da kan tillate seg å croppe bildene mere ved behov , men prisen blir vel da temmelig mye over budsjettet . :hmm:

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har forstått ønsker ikke trådstarte å sende med objektiver til 3000-4000kr slik som ef 70-200mm F4 L med sin 12 år gamle datter, da det også vil bli for tungt og dyrt å erstatte hvis det mistes eller lignende.

 

Jeg tror de vil få resultater som lever opp til dems forventninger. Når jeg var 15 år og brukte alle konf pengene på 350D + 18-55 kit objektivet som var ufyselig dårlig, var jeg fornøyd med det i tre år, til jeg fant Tamron 17-50mm

 

Men kom gjerne med noen tips om noen vet noen bedre objektiver som kan passe.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Så vidt jeg har forstått ønsker ikke trådstarte å sende med objektiver til 3000-4000kr slik som ef 70-200mm F4 L med sin 12 år gamle datter, da det også vil bli for tungt og dyrt å erstatte hvis det mistes eller lignende.

Jeg tror de vil få resultater som lever opp til dems forventninger. Når jeg var 15 år og brukte alle konf pengene på 350D + 18-55 kit objektivet som var ufyselig dårlig, var jeg fornøyd med det i tre år, til jeg fant Tamron 17-50mm

Men kom gjerne med noen tips om noen vet noen bedre objektiver som kan passe.

Hvis det er slik at å kjøpe kun kameraet + et slikt bedre 70-200mm objektiv til 3000,- gir best result at så kan vi absolutt vurdere det og holde oss til 1 godt objektiv fremfor 2 halvdårlige i en pakke. Hvilket annet objektiv bør vi da kjøpe senere for å få et større bruksområde? (kan dog tas senere)

 

Hva skiller det 55-200mm VR som følger med i pakken vs. et slikt 70-200mm F4 L? Blir det veldig tungt?

 

Vi må også kjøpe en fotoveske og basis tilbehør som ellers fulgte med i elkjøp pakken og tar gjerne tips på en "liten" veske som har plass til et par objektiver og ellers er god. Tenkte på å kjøpe "Nikon tilbehørspakke" utenom hvis den vesken er grei.

 

Dette blir sikkert mange veldig basis spørsmål men ønsker å gjøre et så greit kjøp som mulig selv om vi ikke har all verdens greie på dette.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tror du burde begynne med et objektiv og heller bruke litt tid på å finne et som fungere til forespeilet bruk, det er egentelig litt bortkastet og kjøpe en 55-200/300 VR eller tilsvarende siden de ikke vil fungere optimalt innendørs til action.

Tar da gjerne tips på hva jeg/vi bør begynne med og kjøper gjerne kameraet løst for seg selv fremfor å sitte med 2 objektiver vi kanskje bare må bytte ut.

 

Vi har vel en smertegrense nå i starten på 8000,- og kan vi få kamerahuset og kun 1 godt objektiv som også passer godt til formålet for den prisen så er vi fornøyd med det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Som jeg skrev tidligere så kjenner jeg ikke til Nikon så mye, løsningen til Tomsi litt tidligere burde fungere "Sigma 50-150 f/2.8" eller Tamron 70-200 f/2.8 har ikke direkte kjennskap til disse to, men de kjempegode objektivene til denne type bruk koster fort 15000.- og oppover. Jeg anbefaler og kjøpe med kidobjektivet/normalzoom 18-55mm VR som følger med kameraet siden man ikke betaler mange hundrelappene for det, et helt greit objektiv til vanlig fotografering, det er når man er i dårlig opplyste områder og samtidlig har bevegelser at problemene oppstår, da må man ha et lyssterkt objektiv så mye lys slipper inn til objektivet.

 

kanskje denne guiden kan hjelpe deg til og forstå dette "guide lukker,blender,iso og sånt" og denne kamerasimulatoren kan hjelpe deg til og forstå hva blender/lukker"slutare" er for noe, se helt til høyre så finner du blender, lukker/slutare og iso verdiene.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Joda forstår dette med F verdien ift. brennvidden, samt at VR og IS er stabilisator i objektivet men det er vel der det stopper for øyeblkket også. Samt andre aspekter som er viktig ift. "kvalitet" og objektivvalg og da er det greit med tips på hva man kan klare å få ut av budsjettet :)

 

Forstår vel også at jeg ikke kommer særlig langt med 8000,- for D5100 + et godt objektiv til formålet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...