Gå til innhold

Nikon D3100 + objektiv. Tips til kjøp?

Anbefalte innlegg

Har hørt dette skal være et bra speilrefleks for nyebgynnere og jeg trenger noen tips om hvilke objektiv jeg skal kjøpe sammen i en evt. pakke.

Tenker først og fremst et best mulig allround objektiv med litt zoom eks. noe i område 55-200 eller 55-300. Det er mange pakker men vanskelig å vite hva som er et godt valg. Budsjettet er på 7000,- i starten.

Årsaken til kjøpet er at vi skal ta en del bilder av sprangriding og kameraet vi har i dag blir dårlig i lysnivået inne i ridehaller (FZ50) så vi prøver å oppgradere og gå over til et speilrefleks i samme slengen. Men siden vi alle er forholdsvis ferske på fotografering of speilrefleks virker som et langt steg tenker vi D3100 som et godt lærekamera men må da ha et objektiv som er allsidig, har passe grei zoom og lysterkt (selv om det kanskje innebærer noen motsetninger).

Kameraet skal brukes av voksne samt en 12 åring som er litt fotofrelst i mange sammenhenger.

Samtidig tar jeg også gjerne i mot tips om fotokurs som far og barn kan delta på sammen da ingen av oss har god basiskunnskap.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Jeg har ingen erfaring med D3100, men hvis jeg tolker sprangridning riktig, skal dere ta bilder av hester som hopper over hindre? Eller iallefall hester i bevegelse. Da vil nok autofokusen i D3100 skuffe dere, men den er helt klart bedre enn den på FZ50. Hvis dere begge forstår engelsk er det mange fine fotokurs på youtube.com eller så er det vedlig mye info her på Akam.no =21"]http://www.akam.no/guider/?t[0]=21

Lenke til kommentar

D3100 er et greit kamera men objektivene du nevner vil nok ikke klare dette på en god måte, du må nok invester i en lyssterk telezoom og det koster penger.

Alternativet er en lyssterkt fastobjektiv med litt lang brennvidde som er endel rimeligere, men er ikke helt sikker på hvilken av de som gir autofokus på D3100.

Lenke til kommentar

Sprangridning er hester i bevegelse som hopper over hindre på en bane som typisk er 20x60m i en ridehall, hvor man står på utsiden av vantet (trening) eller oppe på en tilskuerstand (stevne) samt at lysforholdene ofte er dårlige/vanskelige for fotografering. Dette skal riktignok kun være på et hobbynivå fotomessig men vi må få til bedre bilder enn vi gjør med FZ50 (svikter mest på lysforhold og rask bevegelse).

Vi skal også ta bilder av hester i andre enklere situasjoner samt andre mer "vanlige" type motiver (derfor allround aspektet er gjeldende) men dette er området vi sliter mest med å få til greie bilder nå.

pclynet/alle:

Vi tar dog gjerne i mot tips til andre kamerahus enn D3100 med bedre autofokus så lenge de har programmer som man enkelt kan bruke i starten og er litt nybegynnervennlige.

nautica:

ser ut fra linken som det jeg bør ha er et objektiv med 100-600mm for type sportsaktiviteter hvor man knipser på alt fra 5-60m fra tilskuerstanden (sprangtrening i ridehall). På stevner kan avstanden bli en del større men forløpig er 5-60m et godt utgangspunkt.

Generelt:

Hvis 55-xxx er et dårlig startvalg hva bør man da heller velge? Kameraet skal egentlig brukes til alt mulig

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Inne i en hall er det antagelig ganske lite lys, hvert fall lys som et kamera kan bruke. Da er objektivet det viktigste du bør vurdere, og det må slippe inn så mye lys som mulig. Med avstander på 20-60 meter bør du i tillegg ha en middels tele, og antagelig en zoom for å komponere greit uten å måtte fly rundt alt for mye. Da er det zoom-objektiver i området 70-200 som virker fornuftig. Gjerne med lysåpning på 2.8. Nikon har en suveren modell, men det koster ca. 15.000. Sigma har noen ulike modeller til lavere priser. Tamron har sikkert også noen med stor lysåpning Lykke til.

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Jeg har kun erfaring med Canon kamera, noen andre får ta for seg Nikon. Canon EOS 50D og 60D har et bedre autofokus system enn 1100D(Nikon D3100) 500D, 550D(D5100) og 600D.

Du kan få 50D brukt for ca 3500-4000kr på Foto.no bruktmarked. 60D koster rundt 7000kr nytt brukt ca 5500-6000kr.

Jeg ville anbefalt å kjøpe en 50D brukt med lite eksponeringer for eksempel denne som er et veldig godt kjøp og de annonsør oppgir stemmer. Be om kopi av kvittering fra fotovideo på epost før du eventuelt avtaler et kjøp.

Her kan du se en sammenligning av Nikon D3100 vs Canon EOS 50D

Kort oppsumert får du 6 bilder per sekund med 50D mot 3 med D3100.

50D har 9 krysstype autofokus punkter(de er bedre og raskere til å fange fokus) mot D3100 1 krysspunkt.

50D har en vesentlig større og bedre optisk søker enn D3100. 50D har bedre byggekvalitet og bedre batteri levetid.

For å få fokusert raskt er du avhengig av et objektiv med USM på Canon.

Canon 70-200mm F4 L USM koster ca 4490kr nytt, men kan fåes brukt ned til ca 3200kr

Canon 70-300mm F4.0-5.6 IS USM koster ca 4000kr nytt, men kan fåes til ca 2000kr brukt

F-tallet som angir blender(Hvor mye lys objektivet slipper inn i kameraet) er vikitg. Et lavt tall slipper inn mer lys enn et høyt F-tall. Derfor er F4.0 bedre til å ta bilder med inne i en hall enn F5.6.

IS står for bildestabilisering, Det gjør det mulig å fotografere ting med lange brennvidder slik som 200mm med en lengre lukkertid. Men for å få en hest i bevgelse skarp trenger man kortest mulig lukkertid gjerne ett 500 dels sekund (1/500s) og det hjelper ikke IS til med.

Lenke til kommentar

Siden jeg kjenner til Canon kan jeg gi deg en "pakke" fra dem, 550D ink. standard zoomobjektivet til allround fotografering og en Canon 70-200 f/4 til action, dette blir ikke en fullverdig løsning men i forholdt til prisen ganske akseptabel, blir noe over budsjettet men 550D er ofte på tilbud for tiden så det er mulighet for gode kjøp der, eventuell kjøpe brukt. skal du har noe som fungerer optimalt blir prisen 25.000.- +++

Nikon har sikkert noe tilsvarende men jeg har ikke kjennskap til de.

Lenke til kommentar

En kollega av trengte en løsning som ligner denne - der endte han opp med en D5100 og Sigma 50-150mm f/2.8

D5100 har et bedre AF system enn D3100 og en litt bedre sensorbrikke (i forhold til høy ISO), og Sigma 50-150mm dekker brennvidde behovet i tillegg til å være lyssterkt.

Lenke til kommentar

Takk for veldig mange gode tips. Jeg tenker at selve kjøpet gjør jeg ved å dra til fotovideo i Oslo, hvis det ikke blir til at jeg finner brukt utstyr som kanskje er det mest fornuftige for helt blodferske amatører som oss.

Skal fordøye tipsene jeg har fått :thumbup:

EDIT:

Dattern (12 åringen) har testet et D3100 til en venninne hvor hun fikk det hun syntes var gode bilder (jeg har forsøkt å forklare at flere momenter enn kameraet teller) og er derfor (desverre) blitt litt "hellbent" på Nikon. Hvis jeg kjøper et Canon eller noe annet er jeg redd jeg kan få en alvorlig "Bratz" reaksjon så jeg må være litt forsiktig i valget her. Det er dattern som vil være "hovedbrukeren" av kameraet og hadde det hovedsaklig vært mitt kamera ville Canon EOS 50D vært meget interessant!

(Dog er ikke dette aspektet 100% avklart da ting snur seg fort ift. barn og dette like gjerne kan ende opp med et Canon kamerahus)

D5100 virker dog som en grei deal hvor jeg da må finne en pakke som har et greit objektiv til dette.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Verken D5100 eller 550D har 9 krysstype autofokus punkter, noe jeg mener vil være en stor fordel ved fokus på hest i bevegelse. http://snapsort.com/compare/Canon_EOS_50D-vs-Nikon-D5100

http://snapsort.com/compare/Canon_EOS_50D-vs-Canon_EOS_550D

Om trådstarter er komfortabel med å kjøpe brukt vil kombinasjonen 50D + 70-200mm F4 L USM gi han mest for pengene. Jeg kan eventuelt hjelpe til med hvilke spørsmål du bør stille selgeren.

Lenke til kommentar

Takk for veldig mange gode tips. Jeg tenker at selve kjøpet gjør jeg ved å dra til fotovideo i Oslo, hvis det ikke blir til at jeg finner brukt utstyr som kanskje er det mest fornuftige for helt blodferske amatører som oss.

Skal fordøye tipsene jeg har fått :thumbup:

Det e nok fornuftig da kan du prøve hvordan de forskjellige kameraene føles i hånda. 60D ligner på 50D, men 60D er bygget i plast mot magnesium på 50D.

Lenke til kommentar

Pclynet:

Jeg takker veldig for energien du har lagt i å finne et godt alternativ og jeg ser argumentene dine veldig godt. Forslaget ditt er satt høyt på listen hvis jeg ikke kommer i mål med det andre. :). Vekt, størrelse og grep har også litt å si ift. 12 åringen. Selv om jeg også skal bruke kameraet vil hovedbrukeren være 12 åringen (vil annse dette som sitt kamera).

Alle:

Har funnet noen vilkårlig pakker og ønsker tilbakemelding fra dere på dem.

Jeg titter nå forskjellige steder.

Nikon D5100 m/18-55mm + 55-200m VR objektiver, 8GB

http://www.elkjop.no/product/foto-og-video/systemkamera/D5100EDZKIT/nikon-d5100-m-18-55mm-55-200m-vr-objektiver-8gb

Nikon D5100 + 18-55/3,5-5,6 VR + 55-300/4,5-5,6 VR

http://www.prisjakt.no/product.php?p=863637

*kommer fler*

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Pclynet:

Jeg takker veldig for energien du har lagt i å finne et godt alternativ og jeg ser argumentene dine veldig godt. Forslaget ditt er satt høyt på listen hvis jeg ikke kommer i mål med det andre. :). Vekt, størrelse og grep har også litt å si ift. 12 åringen. Selv om jeg også skal bruke kameraet vil hovedbrukeren være 12 åringen (vil annse dette som sitt kamera).

Alle:

Har funnet noen vilkårlig pakker og ønsker tilbakemelding fra dere på dem.

Jeg titter nå forskjellige steder.

http://www.elkjop.no...-objektiver-8gb

*kommer fler*

En fin pakke, men de objektivene kan bli noe lyssvake inne i en hall. Men du kan jo bare kjøpe på et objektiv som dekker akkurat dette, de to som følger med dekker det meste annet av normal fotografering som en 12-åring nok foretar seg.

Hvis din 12-åring ligner på min 13-åring (datter) så er det nok enda viktigere at bilder kan deles på Facebook/Instagram...lynkjapt...enn selve kvaliteten på bilde...hehe...

Og i så fall blir DSLR feil uansett, da er det iPhone eller tilsvarende som er greia.

Lenke til kommentar

Ser helt klart ditt ståsted og skulle ønske jeg befant meg akkurat der selv hehe.

Hun har fra før brukt iPhone 4s og vi har 3 kameraer inkludert FZ50 hvor 2 er type mer kompakt enn FZ50, hvor hun har brukt alle meget flittig. Hun har også testet en venninnes D3100 og billedkvaliteten hun fikk med sistnevnet ift. de andre under vanskelige forhold er det som gjorde at hun sterkt ønsker seg et bedre kamera i huset. Jeg skulle veldig gjerne ønsket at det ikke var et så stort fokus ennå og at hun ikke hadde ønske om et DSLR.

Personlig har jeg ikke noe bedre kamera i huset av den enkle grunn at jeg ikke har hatt tid og anledning til å sette meg godt nok inn i fotografering og bruken av utstyr som koster såpass med penger. Jeg er litt den typen at jeg vil lære meg basisen og bruken godt nok før jeg kaster penger på utstyr men barn tenker ikke alltid helt slik.

EDIT:

Det kan også nevnes at vi opprinnelig ikke hadde planer om å innvilge noe DSLR men at dette gjøres nå pga. andre faktorer som blir litt for privat å ta inn her og for å rette mer fokus mot det hun bruker mesteparten av tiden sin på, hestesport (holdt på i 6 år og lidenskapen bare vokser).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Bare hyggelig Theo, Hehe det forandrer saken, jeg hadde ikke fått med meg at dette også skulle være for en tolvåring. Da blir nok 50D +70-200mm litt for tung og dyrt. som du sier selv vil hun nok bli fornøyd med noe tilsvarende D3100 er nok milevis foran det kompaktkameraet.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg har klart å overtale de to kvinnelige parter involvert i dette at i det minste så er ikke merket på kameraet det viktigste.

Derfor står vi nå mellom Nikon D5100 og Canon EOS 600D og vi har valgt ut 2 pakker (riktignok fra elkjøp) som vi ser ut til å havne på. Ser vi at obbjektivene ikke blir gode nok til nevnte formåle så får det heller bli en opplæringsfaktor for 12 åringen hvor det får spares til bedre objektiver. Dette blir et kamera vi skal bruke i alle sammmenhenger da det blir det "beste" kameraet vi kommer til å ha på en del år i vår husholdning.

Alternativ 1

http://www.elkjop.no/product/foto-og-video/systemkamera/D5100EDZKIT/nikon-d5100-m-18-55mm-55-200m-vr-objektiver-8gb

Alternativ 2

Canon EOS 600D med 2 objektiver til 5999,- i Elkjøps ukeavis.

post-38451-0-71135000-1334917617_thumb.png

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ja rettet linken nå :)

Desverre så det ut som D5100 pakkken må bestilles og ikke er på lager (skal ringe å høre).

Typisk når man endelig har kommet til en slags konklusjon.

Men Elkjøp har vel 30 dagers åpent kjøp så vi kan jo prøve å kjøpe Canon EOS 600D pakken og hvis det viser seg at det blir for dårlig ift. hennes forventninger i lysforholdene i hallen så kan vi vel gå tilbakke med pakkken og kjøpe en Nikdon D5100 pakke i stedet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kjøp heller løst. Objektivet får du billigst hos Cdon.no til 1639kr inkludert frakt

så slenger du med et 32GB minnekort fra Lexar til 299kr fra Cdon i samme slengen

og en billig veske

D5100 med 18-55 VR får du en hundre lapp billigere på nett enn hos Elkjøp

Men ellers fint om noen andre med erfaring fra D5100 kan komme med noen innspill.

Men fortsatt vil en brukt 50D med et billig objektiv gi bedre autofokus.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...