Herr Brun Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Okei, så du går fra å argumentere juridisk til å bare si at jeg tar feil? Vold er ulovlig, Jan Erik. Du kan ringe politiet og be dem om å kaste vedkommende ut, men dersom noen er i ditt hjem og nekter å flytte seg derifra, men ikke oppfører seg truende, så kan du faktisk ikke kaste vedkommende ut nei. Vilkårene for nødverge er ikke automatisk oppfylt bare fordi noen som ikke er velkommen befinner seg i huset sitt. 1 Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Okei, så du går fra å argumentere juridisk til å bare si at jeg tar feil? Vold er ulovlig, Jan Erik. Du kan ringe politiet og be dem om å kaste vedkommende ut, men dersom noen er i ditt hjem og nekter å flytte seg derifra, men ikke oppfører seg truende, så kan du faktisk ikke kaste vedkommende ut nei. Vilkårene for nødverge er ikke automatisk oppfylt bare fordi noen som ikke er velkommen befinner seg i huset sitt. Nei da..ikke det att jeg mener du tar feil.Jeg spør hvor du har det fra jeg.Ikke verre enn det.Og å kaste ut/sende en på dør,er ikke det samme som vold,er det vel? Ser jo den att du ikke kan banke personen sønder og sammen og så slippe straff.Og alle som ville oppført seg truende i mitt hjem,ville bli sendt på hue og ræva ut..og det uten att jeg har gjort noe straffbart.Her kommer selvtekten inn i bildet.For i mitt hjem er det regler å følge,og har noen problemer med det...ja så blir de kastet på dør..og det helt uten att jeg kan bli straffet for det/eller gjør noe ulovlig;) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Du har ikke lovgivningsmyndighet i ditt hjem. Du kan selvfølgelig be folk om å gå, og "psykisk kaste de ut", men du kan ikke tvinge dem. Dersom de stritter i mot vil det fort bli vold, slik det jo ble i denne saken. At en sak blir henlagt av politiet betyr ikke at det ikke skjedde noe ulovlig. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Politiet har voldsmonopol, så det er kun dei som kan utdøve vold mot andre. Privatpersoner har aldri lov til å bruke vold, men dersom vilkåra for nødverge er til stades så kan du sleppe ein strafferettslig reaksjon. Sjølve handlinga er fortsatt ulovlig. I dette tilfellet er det den som har brukt vold gjennom å fysisk kaste ut ein person som har gjort noke ulovleg. Eg ser utifrå beskrivelsen at ein heller ikkje kan kalle dette innbrudd etter straffelova. § 147. Straffbart innbrudd foreligger når noen baner seg eller en annen uberettiget adgang til hus, fartøy, jernbanevogn, motorvogn eller luftfartøy eller til noe rom i sådanne eller til lukket gårdsrom eller lignende oppbevarings- eller tilholdssted ved å beskadige gjenstand som er egnet til beskyttelse mot inntrengen, eller ved hjelp av dirk, falsk nøkkel eller rett nøkkel som ulovlig er fravendt besitteren. Den, der gjør sig skyldig i Indbrud, eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller med Fængsel indtil 1 Aar. Er Forbrydelsen forøvet af nogen bevæbnet eller af flere i Forening, anvendes Fængsel indtil 2 Aar, men indtil 4 Aar, saafremt den er forøvet i Hensigt at bane Adgang til nogen anden Forbrydelse. Paa samme Maade straffes den, som ved voldsom eller truende Adfærd søger at tiltvinge sig eller en anden uberettiget Adgang til eller Ophold paa saadant Sted, eller som retsstridig sniger sig ind i beboet Hus eller Rum, der om Natten pleier at holdes stængt, for der at lade sig indestænge, eller som ved Hjælp af Forklædning eller en foregiven eller misbrugt offentlig Egenskab eller Ordre eller ved Benyttelse af noget falsk eller en anden vedkommende Dokument skaffer sig eller en anden uberettiget Adgang til eller Ophold i beboet Hus eller Rum, eller som medvirker hertil. Også her er det eit krav at den uvelkommne gjesten må oppføre seg voldelig gjennom voldsom eller truande oppførsel. Juridisk sett kan eg ikkje finne hjemmel til at huseigaren kan oppheve ein invitasjon som gav ein person adgang til eigendomen for å på den måten pårope seg at den uvelkommne gjesten oppholder seg rettsstridig på din eigendom. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Politiet har voldsmonopol, så det er kun dei som kan utdøve vold mot andre. Privatpersoner har aldri lov til å bruke vold, men dersom vilkåra for nødverge er til stades så kan du sleppe ein strafferettslig reaksjon. Sjølve handlinga er fortsatt ulovlig. En nyanse feil -- hvis vilkårene for nødverge foreligger (eller andre straffrihetsgrunner) så er ikke handlingen bare straffri, den er lovlig. Forskjellen ligger bl.a. i om du kan idømmes erstatningsansvar. Retten til å avgjøre hvem som skal oppholde seg på ens eiendom er en del av den ulovfestede eiendomsretten. 1 Lenke til kommentar
Jan Erik Engan Skrevet 21. april 2012 Del Skrevet 21. april 2012 Du har ikke lovgivningsmyndighet i ditt hjem. Du kan selvfølgelig be folk om å gå, og "psykisk kaste de ut", men du kan ikke tvinge dem. Dersom de stritter i mot vil det fort bli vold, slik det jo ble i denne saken. At en sak blir henlagt av politiet betyr ikke at det ikke skjedde noe ulovlig. Jo en har det,om du ser på lovverket,som jeg siterte i fra tidligere i tråden..selvtekten altså.men en grense for hvor langt den kan strekkes er selvfølgelig ikke stor.Vold er IKKE å ta tak rundt en, å bære personen ut..så fjernt fra vold som det kan være det? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. april 2012 Del Skrevet 21. april 2012 Politiet har voldsmonopol, så det er kun dei som kan utdøve vold mot andre. Privatpersoner har aldri lov til å bruke vold, men dersom vilkåra for nødverge er til stades så kan du sleppe ein strafferettslig reaksjon. Sjølve handlinga er fortsatt ulovlig. En nyanse feil -- hvis vilkårene for nødverge foreligger (eller andre straffrihetsgrunner) så er ikke handlingen bare straffri, den er lovlig. Forskjellen ligger bl.a. i om du kan idømmes erstatningsansvar. Retten til å avgjøre hvem som skal oppholde seg på ens eiendom er en del av den ulovfestede eiendomsretten. Men hvilke tvangsmidler gir eiendomsretten deg? 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 21. april 2012 Del Skrevet 21. april 2012 Men hvilke tvangsmidler gir eiendomsretten deg? I en ordinær situasjon - ingen. 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 21. april 2012 Del Skrevet 21. april 2012 Jo en har det,om du ser på lovverket,som jeg siterte i fra tidligere i tråden..selvtekten altså.men en grense for hvor langt den kan strekkes er selvfølgelig ikke stor.Vold er IKKE å ta tak rundt en, å bære personen ut..så fjernt fra vold som det kan være det? Om det er vold eller ikke kan diskuteres i det vide og det brede, men at det uansett er et tvangsmiddel er det ikke tvil om. Slik jeg tolker juristene og juss-studentene her inne så har man slettes ikke anledning til å bære noen ut mot deres vilje. At noen sitter i sofaen din og nekter å reise seg gir deg ikke rett til å fjerne vedkommende med makt. Det skurrer litt med min egen oppfatning av "herre i eget hjem" tanken, men juss er nå en gang juss. 1 Lenke til kommentar
Backslash Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 (endret) Hehe, ikke sant. Jeg respekterer, og har akseptert, at vedkommende anmeldte meg, for han mente virkelig at dette var en sak for politet. Men det er allikevel ubehagelig, spesielt med tanke på at det eneste motivet for handlingen var å få vedkommende bort fra min eiendom. Stemningen mellom meg og den fornærmede er faktisk mye bedre nå etter anmeldelsen, enn den var før, og vi har klart å omgås hverandre ved flere anledninger (hvor vi begge har hatt glede av hverandres selskap). Ingenting som er brukket, forstuet, eller noe. Et blåmerke på armen jeg holdt rundt da jeg bærte vedkommende er alt. Takk for gode svar, forresten! Hvis du fortsatt er kompis med vedkommende er det jo bare å be han om å trekke tilbake påtalebegjæringen mot deg. Uten påtalebegjæring er det ingen sak som kan føres for retten såfremt det her er snakk om en sak om legemsfornærmelse. Saker om legemsfornærmelse krever påtalebegjæring fra fornærmede. Påtalebegjæringen kan ikke trekkes tilbake etter at det er tatt ut tiltale eller er utstedt forelegg. Endret 22. april 2012 av Backslash Lenke til kommentar
Backslash Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 Lover om legemsfornærmelse er der for å ta de mer alvorlige sakene, hvor folk blir banket, knivstukket o.l, Vrøvl! Lover om legemsfornærmelse er der nettopp for saker som gjelder legemsfornærmelse. Banking og knivstikking er langt mer alvorlige lovbrudd og har overhodet ingenting med legemsfornærmelse å gjøre. Lenke til kommentar
Gjøvik2.3 Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 Ja, legemsfornærmelse er noe helt annet enn legemsbeskadigelse. Legemsfornærmelse er ting som spytting, lugging, og mer aggressive handlinger som holding, dytting osv. Fikk beskjed av politiet, under avhør, at de kanskje rakk å skrive rapport for min godkjenning, allerede dagen etter at jeg hadde værr der. Har enda ikke hørt noe. Tenkte jeg skulle ringe for å mase litt på de. Greit å bli ferdig med det, uansett utfall. Er heldigvis fortsatt på de tankene at jeg vil gjøre opp for meg, uansett hva juristen bestemmer seg for. Skal prøve å gjøre det beste for meg selv, men vil også gjøre det jeg kan for å gjøre godt igjen for den fornærmede. Selvom det er god stemning mellom oss, og vi omgås (blant annet i dag), så er det vel en prinsippsak for vedkommende. Synes det er helt greit, og det er forsåvidt godt for meg å vite at jeg er voksen nok til å ikke la dette gå ut over vennskapet. Det var jo min feil, så å være forbanna på han er jo uten mening. Lenke til kommentar
Corey Skrevet 24. mai 2012 Del Skrevet 24. mai 2012 (endret) Nå er det jo faktisk en stund siden denne tråden ble opprettet. Kanskje trådstarter kan fortelle litt om hvordan det har gått? Edit: sorry, leste ikke innlegget over. Antar det er trådstarter. Endret 24. mai 2012 av Corey Lenke til kommentar
Grinebiteren Skrevet 25. mai 2012 Del Skrevet 25. mai 2012 Hvorfor ikke anføre provokasjon som fritaksgrunn? Lenke til kommentar
Gjøvik2.3 Skrevet 26. mai 2012 Del Skrevet 26. mai 2012 Var vel ingen direkte provokasjon, men mye grums fra tidligere som kom til kjenne når vedkommende oppførte seg som en idiot hele tiden vi var sammen. Bare tull hele greia, men det blei nå en sak av det, og får bare bli ferdig med det. Regnet vel egentlig med at det ville ta litt tid, men fikk et lite håp da politiet sa at jeg kanskje kunne godkjenne rapporten allerede dagen etter avhør. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 1. juni 2012 Del Skrevet 1. juni 2012 Spørsmålet her er: kan man faktisk bli anmeldt for å ha kastet ut en uønsket gjest, fra sin egen leilighet, ved å bære vedkommende ut (ie berøve personen for bevegelsesmuligheter)? Og i såfall: hvordan vil straffen lyde? Bøter? Fengsel (betinget, ubetinget)? Dette er slike fillesaker som ikke blir noe av med mindre "offeret" hyler høyt og bruker advokat å klager når saken blir henlagt. I såfall får du et par tusen i bot, (høyst sannsynlig blir det et forenklet forelegg og da får du det ikke på rullebladet engang). Etter loven, ja. Det er kun politiet som har lov til å bruke fysisk makt for å fjerne en person fra et privat område. Eneste unntak er nødverge/nødrett, dvs at du er nødt til å forsvare deg selv eller andre for å forhindre skade. En vekter kan f.eks ikke fysisk kaste en person ut av et kjøpesenter pga dårlig stemning, selv om vekteren har signert kontrakt på at selskapet har eiers rett over kjøpesenteret. Korrekt praksis vil her være å ringe politiet og få de til å gjøre det. Nødrett/nødverge og selvtekt gir en en begrenset mulighet til maktbruk, spesielt hvis man føler seg truet. Jeg har jobbet i butikk veldig lenge og er borti liknende saker veldig ofte. Først og fremst tror jeg du får straff utifra hva du eventuelt har på rullebladet. Til eksempel: I byen jeg bor i flommer det over av ustabile narkomane, som stjeler og slåss med vektere om en annen. Så, hvis en narkoman med 37 saker på rullebladet kan slå ned en vekter, men fremdeles få lite og ingen straff så er jeg rimelig sikker på at du, hvis du har rent rulleblad, ikke får verken straff eller bot. En lite feiloppfatning her, det er gjentagelse av samme forbrytelse som teller imot en, dvs at kjører du uten førerkort 6 ganger på rad blir straffen økende hardere og siden man somregel må sone etter 5 ganger blir 6. gang en lengre fengselstraff. Det er på ingen måte gitt at man kan kaste folk ut fra sitt hjem med makt og påberope seg nødverge, nei. Vi er ikke i USA, ditt hjem er ikke et fort her til lands. Du tenker på "make my day"-loven i USA som de facto gir en huseier lov til å skyte folk som kommer ubedt inn, eller ikke forlater eidommen når advart, men man har store muligheter til å beskytte sitt eget hjem, om ikke eksplisitt nevnt i loven vil lov om sedvane gi delvis hjemmel da personer som har hatt intrengere har med makt tatt hånd om den, til og med brukt vold, eller truet med våpen har sluppet unna straff. Å ikke forlate noen sitt hjem når de blir bedt om det kan i seg selv være truende oppførsel og føler man seg truet er nødrett/nødverge der til å hjemmle selvforsvar. Men jeg kan ta feil, det har med politiet og politijuristen å gjøre om TS blir tiltalt... -frank Lenke til kommentar
RickyRon Skrevet 2. juni 2012 Del Skrevet 2. juni 2012 Som andre har sagt tidligere, dersom en uønsket gjest nekter å gå kan du ringe politiet. Dersom vedkommende oppfører seg vanskelig/truende, kan du holde ham/henne nede (dersom nødvendig) mens du venter på politiet. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 3. juni 2012 Del Skrevet 3. juni 2012 Ehmm? Nei? Dersom en uønsket gjest nekter å gå kan du kaste ham ut så lenge du ikke bruker overdrevet makt (knyttneve). Jeg spurte nettop onkelen min som er politisjef. Lenke til kommentar
Gjøvik2.3 Skrevet 15. juli 2012 Del Skrevet 15. juli 2012 Overdreven makt er nettopp det å ta fysisk rundt den fornærmede, så det onkelen din sier er nok feil, men.. Jeg var også i kontakt med en tidligere politisjef, samt en politiadvokat, som sa at dette var noe av det "laveste" politiet kunne komme. Til min store glede, samt andre i min situasjon som leser dette, så ringte jeg fornærmede her forleden dag. Fornærmede sa til meg, i forkant av mitt andre avhør, at han hadde tenkt å trekke saken. Fikk en telefon fra min kompis/forærmede, om at saken skulle trekkes, men uavhengig av hva som hadde fremkommet den siste tiden; saken var henlangt fra starten av. "Starten". Det var med andre ord, som noen av dere tidligere har nevnt, en fillesak. Er en erfaring rikere, både når det kommer til politiet, og dere her på diskusjon.no. Lette lenge etter en tråd som kunne hjelpe meg i situasjonen jeg var fra anmeldelsen til beskjeden om henleggelsen, men fant ingen. Håper andre kan dra nytte av tråden jeg startet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå