Gå til innhold

Panasonic Gx1 hvilket aspect ratio bør jeg ta i?

Anbefalte innlegg

Min far har kjøpt seg et Panasonic Gx1 kamera, der man kan velge ulike aspect ratio for bildene. Hva er normalt? Er bare vant med Nikon D90, og der velger jeg jo ikke noe aspect ratio.

Ser valgene er 3:2 ---- 4:3 --- 16:9 ----- eller 1:1 ...

Ser ut som 3:2 er det som blir nærmest nikon d90 ?

Da får den på Large 4576x3056 ... Kan dette stemme at det er det som er mest normalt og bruke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er kun Panasonic GH1 og 2 som har multiformat sensor. Som kelux78 nevner er sensoren i 4:3 format, så da kan man like godt ta bilder i 4:3 og beskjære dem selv på pcen hvis man vil ha 3:2, 16:9 eller 1:1. Tar du feks bilder i 16:9 rett i kamera får du ikke brukt hele sensoren.

Lenke til kommentar

Det er kun Panasonic GH1 og 2 som har multiformat sensor. Som kelux78 nevner er sensoren i 4:3 format, så da kan man like godt ta bilder i 4:3 og beskjære dem selv på pcen hvis man vil ha 3:2, 16:9 eller 1:1. Tar du feks bilder i 16:9 rett i kamera får du ikke brukt hele sensoren.

Okei , takk for svaret :)

Lenke til kommentar

Du spør hva som er normalt. Det er en smakssak vil jeg si. Selv har jeg satt mitt til 3:2 siden jeg foretrekker det formatet og slipper da å tenke på hvordan jeg skal beskjære det etterpå. Liker å ha det samme som på mitt dslr (og slr før det).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...