Gå til innhold

HØy cpu HP pavillion dv6700 eo..

Anbefalte innlegg

Hadde et innlegg for noen måneder siden der jeg forhørte meg om cpu, og hva som var normalt i forhold til temperaturer...

Link til gammelt innlegg:https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1401877

Har ikke peiling på hvordan jeg fortsatte på den tråden og laste opp bilder, så her kommer et nytt spørsmål til det samme problemet som forrige gang:

Jeg nøyde meg med svaret fra HP forrige gang og ga det hele en ny sjanse. Problemet har vært der hele tiden. Veldig varm pc og unormalt mye støy.

Det er cpu oppe på 65 + grader når jeg streamer noe på nettet, og har jeg oppe mer enn firefoxnettleseren, blir den ganske treg.

HP svarer igjen at jeg må stressteste pcn, og jeg legger ved resultatene :

Nå viser den maks 96 grader (forrige gang 85).

De ba meg også om å kjøre furmark ( skeptisk til det, men kjørte det allikevel).

gpu load 99% medload 24%.

cur: 75 grader, min 66 grader og max 82 grader.

legger ved en printscreen på det også..

Har jeg en sak nå? eller er dette fortsatt normalt..

Vedlegg er fra furmarktest og prime95

post-265490-0-32714600-1334863237_thumb.jpgpost-265490-0-46486400-1334863282_thumb.jpgpost-265490-0-57382000-1334863301_thumb.jpg

Litt lei av at pcn høres som et helicopter og ikke fungrer optimalt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klart det er høye temperaturer, men slett ikke uvanlig. Og sjelden farlig. At maskiner har bråkete kjølevifte er også svært vanlig, og HP er ofte blant værstingene på støynivå dessverre. Så lenge maskinen er stabil er temperaturene i seg selv ikke noe problem.

Tviler på at du har noen sak, sender du den inn for rep så renser de nok bare viften, og sender den i retur som "testet ok".

Stresstestet min Asus N55SF (Nvidia GT555M, intel i7 2630QM) og maks CPU temp ble da 95 C og maks skjermkort temp 87 C. Som er helt normalt for en moderne laptop.

Lenke til kommentar

Nå har jeg en litt spesiell laptop, med "stasjonær" prosessor og hovedkort - men jeg måtte avbryte Furmark den gangen jeg testet den, da grafikkjernen etter 10-15 minutter bikket over 100 grader. Noe som ikke er uvanlig med en hardware'n jeg har. Men under "normal" bruk - som for min del inkluderer svært prosessorkrevende oppgaver samt spilling av grafisk krevende dataspill - er temperauteren helt ok. Dette fordi maskinen min har et kjølesystem som er dimensjonert for bruken. (Furmark tvinger hardware'n til temperaturer som er helt ekstreme, og som man aldri ser ved vanlig bruk av andre eksisterende software eller oppgaver - med unntak av lignende stresstest-software). Dette er noe svært mange bærbare bommer på. fordi fokuset er rettet mot å få laptopen så tynn og lett som mulig - og/eller at produsenten rett og slett ikke har fullt grep om hvordan et kjølesystem skal dimensjoneres.

Nå er jo HP's Pavilion-maskiner kjent for problemer med høy varmeutvikling. Grunnen kan være at kjølingen er underdimensjonert, og/eller at det er så trangt innvendig i "luftveiene", slik at det skal en svært liten oppsamling av støv og dritt til for at luftingen blir hindret.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Jeg hadde en DV6750EO fra HP, kjøpt i 07. Den leverte jeg inn to ganger på grunn av varme. Tredje gangen tok de den ikke imot, sikkert fordi den lå på siste måneden med garanti.

GPU topper på 104 grader og CPU gjerne 90 på load, idle er 75+. Harddisk på 55. Batteriet er håpløst.

Hovedgrunnen til varmen er CPU en, hvertfall det de sa der jeg kjøpte den. Det kunne jeg dog brukt mot dem igjen når de innrømmer en mangel, men det er nok for sent.

Det at maskinen blir så varm forringer batterilevetiden, samtidig som batteriet er dårlig nok fra før. Jeg fikk problemer med at jeg begynte å svette som en gris når jeg skrev og spilte på denne maskinen, måtte ty til eksternt tastatur på grunn av varmen.

PS: Kjør både prime95+Furmark samtidig for mest mulig varme. Se om det blir høyere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...