Gå til innhold

kommer ikke på nett

Anbefalte innlegg

God kveld :)

Svigermor har nylig fått et problem ( xD ) med maskinen sin, og som emnetittelen sier så kommer hun ikke på nett. Hun var på Internett tidligere i dag så plutselig hadde hun ikke nett lenger.

Har gjort system gjenoppretting og prøvd å legge inn nettet på nytt.

Så sjekket jeg cmd og der er standard gateway blank, kan det ha noe med det å gjøre ?

btw: alle andre maskiner fungerer på det samme nettverket, og vi bruker trådløst (lokalt fungerer også)

Noen som har noen kreative løsninger?

mvh Chrisse :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Det enkleste er ofte å slette nettverket en er koblet til, deretter koble seg til påny. Har sett endel uerfarne klare å bytte nett, legge inn kablet nett som standard osv så vilel startet der.

Dernest kan man jo se om det har komemt noen oppdateringer, spesielt til nettverk. Antivirus og brannmur kan ha sperret noe, og så kan man jo sjekke feilrapportene om noe står der.

Lenke til kommentar

Det enkleste er ofte å slette nettverket en er koblet til, deretter koble seg til påny. Har sett endel uerfarne klare å bytte nett, legge inn kablet nett som standard osv så vilel startet der.

Dernest kan man jo se om det har komemt noen oppdateringer, spesielt til nettverk. Antivirus og brannmur kan ha sperret noe, og så kan man jo sjekke feilrapportene om noe står der.

Jeg har gjort det, sletta nettet og deretter koblet meg på nytt. Det hjalp ikke.

Har prøvd å skudd av alt som heter for brannmurer, det hjalp ikke.

Men hvor ser man feilrapportene hen?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg søker bare etter problem og får opp treff. På w7 kan man søke i søk i programmer og filer feltet under startknappen.

Lenke til kommentar

Jeg søker bare etter problem og får opp treff. På w7 kan man søke i søk i programmer og filer feltet under startknappen.

feilsøkte "internett-tilkoblinger" fikk opp 3 feil. jeg siterer:

1: Det kan være at sikkerhets- eller brannmurinnstillinger blokkerer tilkoblingen.

2: Tilkoblingen mellom tilgangspunktet, ruteren eller kabelmodemet og internett er brutt.

3: Trådløs nettverkstilkobling har ikke gyldig IP-konfigurasjon.

1: har prøvd å skru av alt som heter brannmurer og prøvd å koble til. hjelper ikke.

2: vet ikke hvordan jeg sjekker :p

3: noe nytt som har kommet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Punkt to handler vel om at du ikke er tilknyttet router pga feil passord eller ikke er tilkoblet modem pga manglende kabel. Er vel omtrent som å spørre om man har satt i støpselet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Om hun ikke har tuklet med noe, og har vært på nett så er det vel mulig problemet ligger hos isp også. Den enkle løsningen er jo å prøve med en annen pc, og hvis den kommer på nett er det noe galt med svigerpcen.

Det kan vel også være hardware feil.

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å pinge router og internett for å se om det kommer noe igjennom.

ping 195.88.55.16 skal gi deg respons mot vg.no. Funker det, så må du se på DNS (ipconfig /all)

Siden gateway var forsvunnet, så tyder det på at hun kan ha fjernet et program (som bruker winsocket) eller blitt infisert.

Det enkleste kan være å ta backup av dokumenter, bilder etc og gjenopprette maskinen til fabrikkinnstillinger. Det går oftere raskere enn å feilsøke i dagesvis :)

Bærbare maskiner har fabrikkinnstillinger lagret og kan enkelt gjenopprettes til scratch.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Er enig i at gjenoppretting eller formatering ofte er raskere enn å feilsøke i evigheter. Har man drivere og tatt backup samt de programmer man ønsker så er det gjort på få timer.

Lenke til kommentar

Har du prøvd å koble til en annen ruter (et annet sted)?

Det at det ikke står noen standard gateway i cmd/ipconfig tyder jo på at maskinen ikke klarer å koble til ruteren. Kan være greit å finne ut om problemet gjelder denne ruteren, eller om maskinen rett og slet ikke klarer å koble til wifi.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...