Gå til innhold

Ultravidvinkel - men hva?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange gode råd, og det er mye som taler både for og i mot alle de tre objektivene. Jeg har ikke kommet noe nærmere en løsning. Enda godt jeg ikke har tenkt til å kjøpe før om en liten stund, så har jeg litt tid å tenke på...

Da kan du bruke tiden på å sjekke ut ytelsen til disse objektivene på www.the-digital-picture.com.

Lenke til kommentar

Det jeg kom på, som faktisk kan være en dealbreaker er jo at det ikke er mulig å bruke filtre av noe slag på Sigma 8-16.

Det er forsåvidt riktig. Dvs du kan bruke såkalte gel filtre bak på objektivet.

 

Men for min del, og jeg vil tro de fleste andres del, så er det kun ND filtre som er aktuelle uansett. Her er det bare å bruke et litt stort ND filter som du håndholder foran objektivet. Det fungerer helt fint, men forutsetter selvsagt bruk av stativ.

 

Det samme fungerer åpenbart ikke for GND filtre, som forsåvidt også kunne være aktuelle. Og heller ikke for polariseringsfiltre, men det er vel uansett ikke en aktuell filtertype for et så vidt objektiv.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt alle objektivene i første posten.. Sigma 8-16mm er min favoritt uten tvil! de ekstra 2mm gjør stor forskjell. 8-16mm er dessuten skarpere enn canon 10-22mm og sigma 10-20.. Har beholdt 10-22mm kun for å ha en ultravidvinkel jeg kan bruke filter på.

Du kan forresten bruke 100mm firkant filter på 8-16mm, men det krever litt diy og vil se litt Reodor Felgensk ut :p

Endret av GSM
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...