Gå til innhold

Hvordan avkle høyreekstremisters populistisme?

Anbefalte innlegg

Dagbladet vet hvordan. ABB kom med mange typiske populistiske utspill som likner på mye av fordommer som skremmende mange fra ytre høyre viser.

Breiviks påstand: «Koranen og Hadith krever at alle muslimske menn har plikt til å støtte eller kjempe jihad»

LØGN: — Koranen sier ikke at alle menn skal støtte det. Koranen oppfordrer riktignok til jihad, men i begrepet jihad ligger det flere ting. Det kan være voldelig jihad, men også åndelig jihad som gjelder personlig utvikling. Og det står ikke at alle menn må støtte eller kjempe jihad, sier Anne Sofie Roald, islamekspert og professor ved Christian Michelsens institutt, til Dagbladet.

— Er dette en omstridt påstand?

— Det er ikke veldig omstridt. Voldelig jihad anses generelt bare for spesielle situasjoner, om man selv blir angrepet. For eksempel da Sovjet gikk inn i Afghanistan. Bare for ekstreme muslimer, som er en liten gruppe, er voldelig jihad en plikt, sier Anne Sofie Roald.

----

Kommentar fra meg: Bra vi endelig fikk det avklart.

Breiviks påstand: «Det finnes ikke moderate muslimer»

LØGN: — Det er bare tull. De aller fleste muslimer er moderate, det er en liten gruppe som er fanatikere, sier professor Anne Sofie Roald.

----

Kommentar fra meg: Si dette også til SIAN og Frp.

Breiviks påstand: Marte Michelet skal ifølge Breivik ha følt «et så stort hat mot vår kulturelle arv at hun valgte å konvertere til islam» og har fikk barn «med en berber». (Marte Michelet jobber i Dagbladet, red.anm.)

LØGN: — Jeg har ikke konvertert til islam. Og Ali (Esbati) er ikke muslim eller berber. Han er fra Iran, sier Marte Michelet til Dagbladet.

Breiviks påstand: "Aftenposten skrev i 2006 at 40 prosent av britiske muslimer mener at 9/11 kan rettferdiggjøres."

OMSTRIDT: Dagbladet har ikke funnet noen slik artikkel. Aftenposten skrev ifølge arkivet A-tekst at 40 prosent av britiske muslimer mente at sharialov skulle gjelde i muslimdominerte områder i Storbritannia — men skrev i samme artikkel 20. februar 2006 at 99 prosent av de 500 spurte britiske muslimene tok avstand fra 7/7-terroren i London i 2005.

— Ni av ti muslimer sa også at de føler lojalitet overfor Storbritannia, heter det i artikkelen.

Aftenposten skrev seinere samme år følgende, som Breivik glemte å nevne: «Samtidig som at til sammen 18 prosent av britiske muslimer ville være stolte av eller likegyldige til om et nært familiemedlem sluttet seg til al-Qaida, sier 35 prosent at de ville være stolte av at en slektning gikk inn i politiet. Halvparten av de spurte mener at de hemmelige tjenester har rett til å infiltrere muslimske organisasjoner for å samle informasjon om deres aktiviteter.»

http://www.dagbladet.no/2012/04/19/nyheter/innenriks/terror/anders_behring_breivik/breivik/21200036/

Breiviks påstand: «Flere enn 300000 norske gutter og jenter, menn og kvinner, har blitt fysisk og psykisk trakassert og terrorisert, banket opp og ranet av muslimer i Norge siden 1960 og fram til i dag. Flere har begått selvmord som et resultat av disse overgrepene».

LØGN:—Jeg vet ikke hvor han har dette fra. Det finnes ingen offentlig statistikk tilbake til 1960 som bryter ned voldshandlinger i forhold til gjerningspersonens landbakgrunn eller religion, sier seniorrådgiver Reid Steine i Statistisk Sentralbyrå (SSB) til Dagbladet.

Breiviks påstand: «Flere hundre nordmenn har blitt drept av muslimer siden 1960 og fram til i dag».

LØGN: Over 1500 nordmenn er blitt drept siden 1960 ifølge SSBs statistikk, men igjen er det vanskelig å si noe om gjerningsmennenes etnisitet i hele tidsperioden.

----

Kommentar fra meg: Liknende statistiske tall har jeg sett/hørt fra flere for å forsvare monokulturalisme. Godt å vite at disse har blitt avslørt som løgn.

----

Statistikk fra Kripos viser at 105 personer ble drept av «utenlandske gjerningsmenn» mellom 1998 og 2011. I likhet med tallene over voldshendelser, inkluderer «utenlandske gjerningsmenn» høyst sannsynlig både muslimer og ikke-muslimer, og det samme kan også gjelde gjerningsmenn som er registrert som «norske».

Breiviks påstand: «Vi er i ferd med å bli en minoritet i egen hovedstad, eget land.»

LØGN: Forsker Lars Østby fra Statistisk sentralbyrå er stevnet som vitne i saken av Breiviks forsvarere. Østby forsker på innvandring til Norge, og har tidligere avvist påstander om et muslimsk flertall i Norge som «usannsynlig». Han anslo i fjor at det i 2060 vil kunne være en halv million muslimer i Norge, av en befolkning på totalt 6,9.

— Dette utgjør bare sju prosent av folkemengden, skrev Østby i en artikkel i Morgenbladet.

----

Kommentar fra meg: "Vi er i ferd med å bli en minoritet i eget land" - akkurat den delen har jeg hørt veldig ofte før fra mange frp-velgere.

Breiviks påstand: «Storbritannia har blitt et dysfunksjonelt land, som et resultat av multikulturalisme. Kilde er The Times februar 2010».

LØGN: Ifølge The Guardian stemmer ikke dette.

—Jeg kan ikke si at artikkelen han henviser til eksisterer, skriver The Guardian i sin liveblogg.

Breiviks påstand: «Årsakene er at Arbeiderpartiet åpner Oslo vest for muslimer ved at de kjøper opp leiligheter, offentlige leiligheter, og deler dem ut til disse muslimer».

LØGN: Det er Høyre, Krf og Venstre som sitter i byrådet i Oslo, og det finnes heller ikke noe statlig organ som kjøper opp offentlige leiligheter i hovedstaden.

----

Kommentar fra meg: Bra vi endelig får dette svart på hvitt at det ikke var Ap men de borgerlige selv som står bak dette.

----

—Hva gjelder kommunale leiligheter i Oslo, har det lenge vært et uttalt mål å spre disse utover byen i større grad, opplyser byrådsleder Stian Berger Røsland. Den siste kommunale bygården som ble kjøpt opp i Oslo ligger i Frogner bydel på vestkanten. Men den kommunale politikken i Oslo er det altså ikke Arbeiderpartiet som er ansvarlig for.

http://www.dagbladet.no/2012/04/19/nyheter/innenriks/terror/breivik/anders_behring_breivik/21201502/

Min oppfordring til folk: Sett dere inn i partiprogrammer. Vær kritiske. Still spørsmål istedenfor å ta (høyre)populistiske utspill for god fisk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller populistiske utspill fra AP,SV og SP..går begge veier dette serru.Og når ting ikke skal snakkes om,som går på bekostning av ytringsfriheten,har jammen en tidliger Statsminister i Sverige rett,når han sa Norge er den siste Sovjetstat...og her var det denne regjeringen det var snakk om.

Men slapp av..har ingen sympati med ABB.Eller rasist for den saks skyld.Vet ikke hvor gammel du er,men på 80tallet hadde vi en Arne Myrdal,som hadde en del å si om innvandring..ja han ble faktisk fengslet for sine meninger,men er jo i ettertid ganske skremmende å se att mannen faktisk hadde rett i mange av sine "spådommer" på den tid.Ta en titt på kriminal stattestikken så ser en jo hvem som er over representert der.Men slikt er jo farlig i si..en er jo rasist da???

Men noe som skremmer meg er å se alle disse ekspertene konkludere med all verdens ting om ABB i løpet av første dag av rettsaken.Og grunnen til att jeg stiller spørsmål ved det er att jeg har en PTSD(Post Traumatisk Stress Disorder),og den tok 6år å utrede..men i retten på Mandag tok det 2 timer før første konklusjon om ABB's "sinnstilstand". Og det skremmer meg att dette blir fokuset,og på måten det blir gjort.Det minner om ..ja nettopp..kommunisme på sitt verste."Vi propper folket fullt av propaganda,så sannheten ikke skal komme frem".

Endret av Jan Erik Engan
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Her handler det igjen om kraftige forenklinger. Det er voldsom uenighet om tall og bakgrunnsmateriale, at å definere noe som løgn basert på en enkelt "avklaring" er naivt.

http://www.youtube.com/watch?v=Ib9rofXQl6w

Mye av statistikken er ofte basert på uoffisielle oversikter, samlet av f.eks antijihad norge og andre som er engasjerte i saken. F.eks kjenner jeg selv til at mange muslimer feiret angrepet 11. sep.

Mye har også med hvordan man spør. Er man på TV og blir spurt om man støtter islamsk terrorisme, så svarer man selvsagt nei uansett hva man mener.

http://www.thereligionofpeace.com/Articles/Milestone5k.htm

Om man vil fordype seg i islamsk lesestoff så er det en liten linksamling her:

http://crazyislam.typepad.com/home/recommended-websites/

Innvandringsandelen oppdaterte SSB for en tid siden.

http://www.abcnyheter.no/penger/oekonomi/2012/03/13/ssb-halve-oslo-har-innvandrerbakgrunn-i-2040

Her handler det mer om hva som skjer når man får en overvekt ett sted. Jeg vil tippe at mange nordmenn vil flytte ut av oslo når det nærmer seg halvparten, og det igjen kan fort gi en overvekt på 60-70% innvandrere i oslo.

http://www.digiblioteket.no/files/get/dzN/Den_eksistensielle_trusselen.pdf

30.01.2007. I går gjenga nettutgaven av Vårt Land en NTB-melding der man blant annet kunne lese følgende:

Ifølge Daily Telegraph sier 36 prosent av ungdommene som har deltatt i Policy Exchanges utspørring, at
muslimer som konverterer til en annen religion, bør straffes med døden
. Her er tallet blant de spurte over 55 år bare 19 prosent.

Leilighetsbiten går nok på at staten kjøper og bygger leiligheter til sosialklienter, og om en høy andel innvandrere og muslimer slkiter med å få jobb, bl.a pga manglende norskferdigheter, så kan man forenklet si at staten kjøper leiligheter til dem.

Statistikk om antall drepte nordmenn er samlet fra nyhetsbildet og lagt ut på bl.a antijihad norge sine sider. Mange melder inn nyheter til slike sider når en muslim har drept, skadet elelr voldtatt.

Mannen til MM komemr fra iran, og var vel i det minste muslim. Mulig han har konvertert. Jeg kjenenr ikke religionene til alle journalister. Det handler vel om at en kvinne må konvertere til islam om hun ikke er musliom for å bli gift med en muslim. Det er ihvertfall dette som er kommet frem i endel filmer og artikler.

http://www.wim.no/index.php/spm-og-svar/17-ekteskap-og-skilsmisse/34-ekteskap-med-en-ikke-muslim

Delkonklusjonen her er at det er best med en muslimsk kvinne som hustru og at det er sterkt mislikt (makruh tahreemi) med ikke-muslim.

Gift dere ikke med hedningekvinner før de har antatt troen. En troende slavepike er bedre enn en avgudsdyrkende kvinne, selv om hun tiltaler dere. Gift ikke bort deres kvinner til hedninger før de har antatt troen

Jeg tror man har tatt utgangspunkt i at hun giftet seg med en iraner, at man som iraner sannsynligvis var muslim, og når en kvinne skal gifte seg med en muslim så bør/må hun konvertere.

En annen sak er at flere sentrale har stått frem som konverterte, og med MM sitt profilerte proislamiseringsbudskap så har man nok blandet fakta.

Det er uansett en dårlig start om man starter med en ovenfra og ned holdning om at "vi" har alt rett og "de" har alt feil.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Alle skaper den sannhet de ønsker. Dårlig vær for noen er fint og friskt for andre. Et stort fokus er dokumenterbare opplysninger. Jeg så innvandrere som stjal fra sørgende etter 22/7, men det havnet aldri som dokumentert info og kan derfor ikke argumentere om det og bli trodd. Mange kom på jobb etter 11. sep, og ble møtt av feirende muslimer. Offisielt var alle muslimer imot det, men mange vet at det ikke er sant.

Argumentasjonsmessig så lever folk i svært ulike virkeligheter. Noen stoler på staten, lever slik ap mener man skal, og tror blindt på alt man blir fortalt. Det står jo i avisene. Andre opplever en svært annerledes virkelighet. Noen tror at politi,. hæren, luftforsvaret og sjøforsvaret samt fsk og lignende kommer på sekundet når noen bryter seg inn, virkeligheten er at saken blir henlagt omtrent før man får anmeldt.

Det er frekt å kalle det løgn fordi man mener man siter på sannheten. Andre har andre sannheter.

Lenke til kommentar

Dagbladet vet hvordan. ABB kom med mange typiske populistiske utspill som likner på mye av fordommer som skremmende mange fra ytre høyre viser.

Da må det jo spørres, stoler du på SSB's innvandringstall? Det regner 3. gen som etnisk norsk, og da mister den ekspansjonelle veksten hele tyngden. Dessuten har SSB kalkulert for få innvandrere hver gang de har prøvd de siste 10 årene.

I dagens Aftenposten kan vi lese at ”Norge passerte fem millioner innbyggere åtte år tidligere enn forskerne trodde i 2005. Noen tok kraftig feil.”

http://www.aftenpost...en-6790395.html

SSB regner også med i sine analyser at det vil bli FÆRRE innvandrere fra Asia, Afrika og Sør-Amerika, og også at noen av disse vil gi opp økonomiske goder og reise hjem i betydelige mengder. Absurd påstand da innvandringen er en faktor av hvor med opprinnelse i disse landene som er i Norge, og denne faktoren øker veldig kjapt nå. Derfor vil innvandringen øke kjapt framover, med mindre FRP kommer til makten og setter en stopper for familiegjenforening.

Det er jo litt morsomt at du sitter her og sier at noe ikke kommer til å skje, med grunnlag i statistikk som er basert på politiske vedtak du er uenig i på basis av rapporten i begynnelsen. For meg lukter det nemlig populisme av det du skriver, du da hopper på en mening som er populær for øyeblikket og skrur av den kritiske sansen.

SSB innvandringsanalyse er helt på viddene.

http://www.rights.no/publisher/publisher.asp?id=41&tekstid=5536

Endret av cFc
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Min oppfordring til folk: Sett dere inn i partiprogrammer. Vær kritiske. Still spørsmål istedenfor å ta (høyre)populistiske utspill for god fisk.

Er fullt enig i oppfordringen, for disse partiprogrammene (fra ALLE partiene) er stappfulle av både løgn og feil.

Ellers bare observere at forskjellen mellom løgn og feil er at personen som lyver VET at det han sier er feil. Om han TROR at det han sier er RIKTIG, er det kun FEIL (forutsatt at det ikke stemmer med virkeligheten).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...