Gå til innhold

Lurt å kjøpe bolig nå?


avlvl

Anbefalte innlegg

Det er mye som ligner perioden omkring 1980 (i forhold til utvikling i råvarer de siste 10 årene, amerikanske aksjer, prisen på jordbruksareal, gull osv). Noe lignende utviklingen i realpris de hadde i Nederland den gangen, eller Canada som hadde lignende utvikling er ikke usannsynlig fremover. Det i kombinasjon med en nominell utflating de neste 10 årene og forhold der de som har tatt opp altfor mye i gjeld greier å betjene lånene sine, eller 20 år før realprisen er like høy (hvis den noengang blir det) må vel være noe av det beste det er mulig å håpe på.

 

Dutch-Real-house-Prices-BIS1.png

Problemet er vel at for hver likeher man finner finnes det trolig 100 ting som er ulikt.

 

Uansett må man tolke ting som man vil og ut i fra min forståelse er vi IKKE på veg inn i en boligboble.

 

At vi kan få en nedgang om noen år som rundt 2008 er selvsagt ikke utenkelig men det er jo like vel ikke en boble.

 

Går boligprisene ned 20% med ett smell (under ett år) kan vi kalle det en liten sprekk men alt annet vil nok kun være en justering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utviklingen i realpris som bestemmer om det er en boble eller ikke nå. Dersom realprisen på boliger kan stabilisere seg omkring 230, eller fortsette og stige de neste 10 årene, da er det nok ingen boble, men et nytt og spesielt fenomen, men om realprisen halverer seg eller mer, mens de nominelle prisene gjør bolig til en flat, men relativt sett elendig investering relativt til andre investeringer i en periode på 10 år (f.eks 0 % avkastning, mens amerikanske aksjer øker 300 %), vil det bety at det har vært en boble. Debatten bør heller være om det blir et krakk i de nominelle prisene, enn om det er en boble.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Men definisjonen på en boble er vel at noe er verdt mye mer enn det egentlig koster å produsere / anskaffe. Det er jo ikke sånn at selv om jeg får meg en billig tomt så kan få lagt fram vann og kloakk og bygd meg et hus til en mye lavere pris enn det hadde kostet å kjøpe et ferdig bygd hus? Tømrere, rørleggere elektrikere og materialer koster fortsatt mye penger. ..

Lenke til kommentar

Med tomt så koster det faktisk mer å bygge en bolig enn prisen for å kjøpe en brukt bolig (når vi ser på snittall). Mye skyldes dog høye tomtepriser, særlig i pressområder.

 

I 2011 kostet f.eks brukte eneboliger i snitt 10 % mindre enn nye eneboliger i Osloområdet. I Hedmark og Nord-Trøndelag koster en brukt enebolig ca 60 % av en ny. Så selv økt boligbygging vil ikke presse prisen særlig ned på kort sikt. Det som vil påvirke prisen på nye boliger mest vil trolig være større tilgang på arealer for boliger - da dette kan senke tomteprisen.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Det er definitivt dyrt i Norge. Jeg forsøkte å finne 2 husmodeller hos den svenske produsenten Älvsbyhus.

 

De har ulike navn husene mellom landene, men inngangsbilletten til markedet koster i NOK, i Sverige ved grensen til Norge ca. 960000 kroner. I Norge begynner det på nesten 600 tusen kroner mer. For et marginalt større hus. Eller ca. 550000 mer om størrelsen hadde vært ca. lik. Det er mye. Før hadde husene like navn i begge land, og nå er det forskjellige navn, jeg tror det er på grunn av handicap regler og større krav til isolasjon og muligens takstoler i Norge. I Danmark har den produsenten sluttet å selge. Det betyr at de ikke kan selge nye hus til en pris der de tjener penger. Kostnadene i Norge har eksplodert.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...