Gå til innhold

Lurt å kjøpe bolig nå?


avlvl

Anbefalte innlegg

Hei, jeg tenker nå å kjøpe hus som student. Synes markedet virker veldig skummelt og uforutsigbart nå. Ville vært veldig kjedelig å kjøpe et hus for 2,5 mill nå og om et år har dette en verdi på 2,2mill. Er nesten en årslønn i tap. Lurte bare på hva folk her tenker, burde jeg ta å leie et år og se markedet ann, eller kjøre på og kjøpe?

 

Det skal sies at om jeg kjøper har jegm 3 kompiser som skal leie hos meg og det er det som skal betale lånet. Tenker å ta 3 års avdragsfritt lån og leieinntektene skal akkurat hold til å dekke dette.

 

Så spørsmålet er, leie ett år og se markedet ann eller kjøpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg tenker nå å kjøpe hus som student. Synes markedet virker veldig skummelt og uforutsigbart nå. Ville vært veldig kjedelig å kjøpe et hus for 2,5 mill nå og om et år har dette en verdi på 2,2mill. Er nesten en årslønn i tap. Lurte bare på hva folk her tenker, burde jeg ta å leie et år og se markedet ann, eller kjøre på og kjøpe?

 

Det skal sies at om jeg kjøper har jegm 3 kompiser som skal leie hos meg og det er det som skal betale lånet. Tenker å ta 3 års avdragsfritt lån og leieinntektene skal akkurat hold til å dekke dette.

 

Så spørsmålet er, leie ett år og se markedet ann eller kjøpe?

 

Så lenge du er forberedt på å bo i leiligheten en stund, synes jeg du skal kjøpe. Vet om folk som har gått og ventet på at "boblen" skal sprekke siden 2001. Disse sitter nå uten en nål i veggen, og markedet har bare dratt fra dem.

 

Det er selvsagt ingen garanti for at prisene vil fortsette å øke, men på lang sikt har boligkjøp historisk sett alltid vært lønnsomt. Hvis du i tillegg har leieboere så vil du jo bo gratis også. No brainer spør du meg.

Lenke til kommentar
Hei, jeg tenker nå å kjøpe hus som student. ....

 

Ett år er kanskje litt kort horisont? Du tar nok risiko da. Høy belåningsgrad så tar du en del risiko på rente også, selv om det ikke ser ut som den skal kunne gå opp voldsomt akkurat nå...

 

Det går fort med 100' i hver ende av handelen også, i dokumentavgift først og meglerutgifter etter som forsurer regnestykket. Kan muligens spare 60-70' av det på å droppe megler ved salg, (det går fortsatt en del for fotograf ,annonsering og advokat...)

 

Men; husk å avregne investeringen din med det du sparer i husleie også. Skriver du ned huset med 4-5-6 laken i måneden i spart husleie i noen år (betale husleie til deg selv,ved nedbetaling av lånet, kan være lurt) så tåler du litt prisnedgang og omkostninger uten å gå i minus.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
Somoftest så er slike regnestykker der man kjøper og bor i kollektiv veldig pene. Regn litt nøyere på det og se på leielalt. så blir du nok enig med deg selv...

 

Joda greit nok at det er nærmest fortjeneste i seg selv å kjøpe og bor i kollektiv. Men her tenker jeg at hvis prisene faktisk skulle falle 10-15% iløpet av det neste året. Ja da ville det selvfølgelig vært lurt å leie nå og så heller kjøpe om 1 år.

 

Jeg lurer på hvordan folk tror markedet vil bevege seg det neste året.

Lenke til kommentar
Hei, jeg tenker nå å kjøpe hus som student. ....
Ett år er kanskje litt kort horisont? Du tar nok risiko da. Høy belåningsgrad så tar du en del risiko på rente også, selv om det ikke ser ut som den skal kunne gå opp voldsomt akkurat nå... Det går fort med 100' i hver ende av handelen også, i dokumentavgift først og meglerutgifter etter som forsurer regnestykket. Kan muligens spare 60-70' av det på å droppe megler ved salg, (det går fortsatt en del for fotograf ,annonsering og advokat...) Men; husk å avregne investeringen din med det du sparer i husleie også. Skriver du ned huset med 4-5-6 laken i måneden i spart husleie i noen år (betale husleie til deg selv,ved nedbetaling av lånet, kan være lurt) så tåler du litt prisnedgang og omkostninger uten å gå i minus.

 

"Ett år er kanskje litt kort horisont?" Her er det ikke snakk om ett år, men minimum 3år. Jeg skal selv studere i 3år og tenker muligens å fortsette å leie ut denne boligen etter studietiden.

 

Det er altså i Grimstad jeg har tenkt å kjøpe og bor nå i Kr.sand. Så om markedet er dårlig om 3 år kan jeg fint fortsette å bo der for så å jobbe i kr.sand. Bare 20 min biltur.

 

Det allerbeste ville vært å få tak i noe i Kr.Sand og så bygge på nok et soverom og leie ut til 5 studenter.

Dette vil jeg avente litt. Men det ser nå¨ut til at jeg kjøper et hus i Grimstad og håper prisene holder seg nogenlunde.

Lenke til kommentar

"Ett år er kanskje litt kort horisont?" Her er det ikke snakk om ett år, men minimum 3år.

 

Da blir det bedre ja. Du sa "og om et år har dette en verdi på 2,2mill.! Er nesten en årslønn i tap"

 

Hvis du er bekymret for det, så har du jo tatt en horisont på ett år.... Man har ikke tapt før man har solgt...

Lenke til kommentar

"Ett år er kanskje litt kort horisont?" Her er det ikke snakk om ett år, men minimum 3år.

 

Da blir det bedre ja. Du sa "og om et år har dette en verdi på 2,2mill.! Er nesten en årslønn i tap"

 

Hvis du er bekymret for det, så har du jo tatt en horisont på ett år.... Man har ikke tapt før man har solgt...

 

Det jeg tenker her er jo den mulige fortjenesten jeg hadde fått om jeg venter 1 år og kjøper.

Ser at det kan misforståes ja.

 

Men la oss si at jeg nå ser på ett hus til 2,5 mill, men bestemmer meg for å leie ett år i håp om fall i boligprisene. Dette stemmer og samme huset selges nå for 2,2 mill. Her hadde jeg da spart en god del penger på å vente dette ene året og så komme meg inn på markedet. Vet alt bare blir spekulasjoner og umulig å forutse. Ville bare høre hva andre tenker og setter pris på svar;)

Lenke til kommentar

"Ett år er kanskje litt kort horisont?" Her er det ikke snakk om ett år, men minimum 3år.

 

Da blir det bedre ja. Du sa "og om et år har dette en verdi på 2,2mill.! Er nesten en årslønn i tap"

 

Hvis du er bekymret for det, så har du jo tatt en horisont på ett år.... Man har ikke tapt før man har solgt...

 

Det jeg tenker her er jo den mulige fortjenesten jeg hadde fått om jeg venter 1 år og kjøper.

Ser at det kan misforståes ja.

 

Men la oss si at jeg nå ser på ett hus til 2,5 mill, men bestemmer meg for å leie ett år i håp om fall i boligprisene. Dette stemmer og samme huset selges nå for 2,2 mill. Her hadde jeg da spart en god del penger på å vente dette ene året og så komme meg inn på markedet. Vet alt bare blir spekulasjoner og umulig å forutse. Ville bare høre hva andre tenker og setter pris på svar;)

Jeg tror ikke boligprisene blir lavere enn den er i dag.....

 

Tror vi får moderate stigninger i flere år, kanskje 3-5 år før det kanskje en liten periode flater ut eller går svakt nedover. Når det skje tror jeg ikke prisene uansett vil synke under nivåene som er i dag.

Lenke til kommentar

"Ett år er kanskje litt kort horisont?" Her er det ikke snakk om ett år, men minimum 3år.

 

Da blir det bedre ja. Du sa "og om et år har dette en verdi på 2,2mill.! Er nesten en årslønn i tap"

 

Hvis du er bekymret for det, så har du jo tatt en horisont på ett år.... Man har ikke tapt før man har solgt...

 

Det jeg tenker her er jo den mulige fortjenesten jeg hadde fått om jeg venter 1 år og kjøper.

Ser at det kan misforståes ja.

 

Men la oss si at jeg nå ser på ett hus til 2,5 mill, men bestemmer meg for å leie ett år i håp om fall i boligprisene. Dette stemmer og samme huset selges nå for 2,2 mill. Her hadde jeg da spart en god del penger på å vente dette ene året og så komme meg inn på markedet. Vet alt bare blir spekulasjoner og umulig å forutse. Ville bare høre hva andre tenker og setter pris på svar;)

Jeg tror ikke boligprisene blir lavere enn den er i dag.....

 

Tror vi får moderate stigninger i flere år, kanskje 3-5 år før det kanskje en liten periode flater ut eller går svakt nedover. Når det skje tror jeg ikke prisene uansett vil synke under nivåene som er i dag.

 

Må vel si meg enig her. Tror mulighetene for en boligboble skal sprekke er tilnærmet null. Det må skje veldig mye i markedet her hjemme før noe slikt intreffer. Men at prisene skal nedover er ikke umulig

Lenke til kommentar

Potensielt de som har lånt det de kan til boliger den siste tiden spesielt par som er avhengige av at begge er i jobb, det er mulig å få til det bare med et litt påkostet nytt hus for 4 millioner i dag, de med over 500 % av inntekten i lån, de som ikke kan noe om økonomi men likevel spekulerer med ekstra leilighet eller lignende for utleie, studenter som bor "gratis". Det er vel mulig å spesielt fremheve de med lav grad av egenkapital (0-20 %), med boliger som er antatt ustabile i tilfelle en nedgang (mindre leiligheter i større byer).

Endret av festen
Lenke til kommentar

Potensielt de som har lånt det de kan til boliger den siste tiden spesielt par som er avhengige av at begge er i jobb, det er mulig å få til det bare med et litt påkostet nytt hus for 4 millioner i dag, de med over 500 % av inntekten i lån, de som ikke kan noe om økonomi men likevel spekulerer med ekstra leilighet eller lignende for utleie, studenter som bor "gratis". Det er vel mulig å spesielt fremheve de med lav grad av egenkapital (0-20 %), med boliger som er antatt ustabile i tilfelle en nedgang (mindre leiligheter i større byer).

Hvis de som er avhengig av to inntekter er ett dårlig kort så er det vel omtrent halvparten av alle som har boliglån omtrent og da og da har du så klart rett men slik er det ikke, heldigvis. Man kan også spekulere så mye man vil i leiligheter men grensen går der banken vil uansett. Ser heller ikke hvorfor folk med lav egenkapital skal være spesielt svake kort, de kan ha høy inntekt. Om boliger faller i pris betyr det jo ikke at man må selge.

 

Ser ikke på noen av de gruppene der som potensielt dårlige kort. De dårlige kortene ligger i snillisme lokale banker å strekke seg langt og de som ikke kan styre egen økonomi tross gode inntekter. Er masse av dette men målt i prosent er disse gruppene heldigvis ubetydelige.

 

Det er ihvertfall det jeg mener og tror.

 

Uansett er kan man ikke se bort i fra at vi er under en stor boligmangel som blir større og større for hvert år.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Kanskje jeg kan definere det annerledes. Den ene gruppen blir svake kort fordi de selger så raskt vinden snur. Hovedsaklig spekulanter. Når det ikke er mer og hente vil de selge. De vil prøve å gripe etter luft. De som mister jobben når den trenden som har gitt en husholdnings-gjeld på over 210 % av inntekten snur, og dermed fører til en høy økning i arbeidsledigheten blir en annen gruppe. Det er ikke så stort antall boliger til salgs til enhver tid og den gruppen som får problemer trenger ikke være stor før det gjør større utslag. De selger ikke før de må som en følge av at de ikke kan betjene lån. Det er ikke sikkert at noe av det skjer, selv om jeg tror det er usannsynlig at gjelden vil stige til 250 eller 300 %, så det er trolig lite og hente. Det er viktig å skjønne hvor stor del av etterspørselen i økonomien i Norge som skyldes at dette tallet for husholdnings gjeld stiger fra over 200 % til stadig høyere nivåer. Historisk sett vil det nærmest være umulig at det stabiliserer seg på slike høye nivåer. Det ville være første gang i historien. Sånn det ser ut nå, så er det ikke styrke i norsk økonomi som har gjort at boligboblen ikke har sprukket. Grunnen er pengetrykking, og svakhet ellers i verden som har drevet spekulasjon i råvaren olje...Så lenge det fortsetter sprekker ikke boligboblen i Norge, men om økonomien i diverse land ,spesielt USA blir så sterk at de ikke trenger en pengepolitikk som stimulerer spekulasjon i Olje, blir det problemer i Norge.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Kanskje jeg kan definere det annerledes. Den ene gruppen blir svake kort fordi de selger så raskt vinden snur. Hovedsaklig spekulanter. Når det ikke er mer og hente vil de selge. De vil prøve å gripe etter luft. De som mister jobben når den trenden som har gitt en husholdnings-gjeld på over 210 % av inntekten snur, og dermed fører til en høy økning i arbeidsledigheten blir en annen gruppe. Det er ikke så stort antall boliger til salgs til enhver tid og den gruppen som får problemer trenger ikke være stor før det gjør større utslag. De selger ikke før de må som en følge av at de ikke kan betjene lån. Det er ikke sikkert at noe av det skjer, selv om jeg tror det er usannsynlig at gjelden vil stige til 250 eller 300 %, så det er trolig lite og hente. Det er viktig å skjønne hvor stor del av etterspørselen i økonomien i Norge som skyldes at dette tallet for husholdnings gjeld stiger fra over 200 % til stadig høyere nivåer. Historisk sett vil det nærmest være umulig at det stabiliserer seg på slike høye nivåer. Det ville være første gang i historien. Sånn det ser ut nå, så er det ikke styrke i norsk økonomi som har gjort at boligboblen ikke har sprukket. Grunnen er pengetrykking, og svakhet ellers i verden som har drevet spekulasjon i råvaren olje...Så lenge det fortsetter sprekker ikke boligboblen i Norge, men om økonomien i diverse land ,spesielt USA blir så sterk at de ikke trenger en pengepolitikk som stimulerer spekulasjon i Olje, blir det problemer i Norge.

For meg høres det ut som om du tror på argumentene dine selv, det gjør ikke jeg og jeg orker ikke skrive flere sider hvorfor. Mye av det du skriver er også kun påstander som ikke underbygges av din egen tro på det du sier. Les gjennom det du skriver selv og tenk etter for hvert eneste lite punkt... er dette fakta eller er det bare noe jeg tror.

 

Jeg sier ikke det er feil men sier at du bygger argumenter på ikke-fast holdepunkt som igjen blir en ekstra variabel man må ta hensyn til. Hadde du for eksempel kunne gitt faste bevis på hvor stor andel av boliger som kjøpes av investorer og vist litt historie om hvor fort de selger så hadde du hatt en bedre sak. Selv mener jeg det nettopp er investorer som IKKE selger når vinden snur, da kjøper de heller.

 

Spørsmålet er egentlig.... ER boligprisene i dag på ett kunstig høyt nivå? Hvis de er det så kan det resultere i en 0-vekst eller svak nedgang i ett til to år men tviler på vi er i en boble.

Lenke til kommentar

Det du viser er en prisutvikling i ett annet land veldig ulikt vårt på alle måter og i en helt annen tid. Å vise en prisutvikling i ett slikt land er ikke ett argument for at det vil skje her, i det hele tatt.

 

Du må også vise konkrete grunne til at dette skjedde og trekke likheter mellom Nederland i 1978 og Norge i 2012.

Lenke til kommentar

Det er mye som ligner perioden omkring 1980 (i forhold til utvikling i råvarer de siste 10 årene, amerikanske aksjer, prisen på jordbruksareal, gull osv). Noe lignende utviklingen i realpris de hadde i Nederland den gangen, eller Canada som hadde lignende utvikling er ikke usannsynlig fremover. Det i kombinasjon med en nominell utflating de neste 10 årene og forhold der de som har tatt opp altfor mye i gjeld greier å betjene lånene sine, eller 20 år før realprisen er like høy (hvis den noengang blir det) må vel være noe av det beste det er mulig å håpe på.

 

Dutch-Real-house-Prices-BIS1.png

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...