Gå til innhold

Lurt å kjøpe bolig nå?


avlvl

Anbefalte innlegg

I Stavanger har det økt ca. 680 % siden bunnen for eneboliger, fra 4800 til 33000.

 

Stavanger har hatt meget bra prisutvikling. Mye av dette skyldes også at mange ansatte i oljeindustrien får gratis lån (dvs. arbeidsgiveren betaler renteutifter) samt leiemarked som gir bra avkastning. Men det var i hovedsak perioden 2004 til 2008 at Stavanger hadde den største veksten som man kan se av vedlegget.

 

Interessant. Det er mulig at kronekursen vil falle ganske kraftig og inflasjonen virkelig vil skyte fart, uten at prisene faller noe særlig, utover at kostnadene ved å leie boliger stiger voldsomt.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående det med å bruke andre typer lån (startlån, forbrukslån, etc.) som EK. Mener å huske at jeg har lest en plass at finanstilsynet vil stramme inn og kreve reell EK, altså at man ikke kan låne seg EK som i dag. Noen andre som har lest det, eller har jeg drømt?

Lenke til kommentar

Angående det med å bruke andre typer lån (startlån, forbrukslån, etc.) som EK. Mener å huske at jeg har lest en plass at finanstilsynet vil stramme inn og kreve reell EK, altså at man ikke kan låne seg EK som i dag. Noen andre som har lest det, eller har jeg drømt?

Hvis finanstilsynet har sagt noe slikt er det vel de som drømmer...

 

Så klart er det ett fint forslag men det krever alt for mye å sjekke opp slike ting.

Lenke til kommentar

Med et gjeldsregister bør det da være mulig for finanstilsynet å håndheve?

Selvfølgelig men da må man også ha ett register på hva gjelden er brukt til...

 

Hvis da ikke ALL forbruksgjeld skal trekkes fra egenkapitalen.... det er jeg jo egentlig ikke i mot.

Lenke til kommentar

Skal studiegjeld trekkes fra egenkapitalen? Hva med gjeld i selskaper man er medeier i? Hva om man har studiegjeld i private låneinsitusjoner? Hva med lån i utenlandske låneinsitusjoner? Det blir fort komplisert. En ting er sikkert: en slik lov vil resultere i en masse stillinger i staten for å definere lovverket samt sjekke opplysninger.

Lenke til kommentar

Studiegjeld trekkes ikke fra egenkapitalen. Ikke engang gjeld fra selskaper en er medeier i. Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle hatt noen betydning. Den eneste betydningen studiegjeld vil få er at det kan redusere størrelsen på lånet banken vil tilby.

 

Om boligmarkedet. Jeg tror situasjonen i hellas og Europa kommer til å bedre seg utover i neste uke. Og at det har vært en midlertidig bunn i aksjemarkedet. Så det skjer vel ikke noe dramatisk enda. Hvis børsnoteringen av Selvaag skal være noen indikasjon (sammenlign med Block Watne i 2006 ), har markedet inntil et år igjen før det begynner å falle. Uansett er jeg ganske pessimistisk. Etterhvert blir boligprisene såpass høye at kapitalen vil søke seg andre steder og da må nødvendigvis prisene gå noe ned. Det er alltid et spørsmål om alternative plasseringer, jeg tror ikke det er mulig å regulere seg til usannsynlig mye høyere priser enn det som er nå.

Lenke til kommentar

Det er forresten 2 ting jeg ser ligger i tiden nå. Gull og landbrukseiendom er siste verset og på vei ned innen et par år, eller det er alt på vei ned. Og det er en stor høyrebølge på gang. Sist det skjedde var tidlig på 80-tallet, med Willoch regjeringen fra 1981-1986.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Studiegjeld trekkes ikke fra egenkapitalen.

 

Da er du inne på poenget mitt. Hvis man har lån i en vanlig bank som er brukt til studier så vil det bli trukket fra egenkapitalen.

 

Det er er vanskelig skille på om man har drukket opp pengene eller om de er blitt brukt på studier, eller spart som EK til boligkjøp. Det gjelder både en vanlig bank og hos Statens Lånekasse. Derfor kan dette slå feil ut.

 

Det kan være grunner til at man ikke får lån i Statens Lånekasse, f.eks. at utdanningsinstitusjonen ennå ikke er godkjent. Da jeg var ferdig med studiene var renta i Statens Lånekasse over hva man kunne få i privatmarkedet og enkelte valgte å flytte studielånet over til private banker selv om man mistet goder som gratis gjeldsforsikring.

Lenke til kommentar

Han har tatt forbehold om at oljeprisen holder seg på et ganske høyt nivå. Det han mener er at boligprisene er lave dersom oljeprisen holder seg høy, presser ned rentene og opp kronekursen. Altså høy oljepris gir en slags deflasjon på importerte varer og lave renter, samtidig som fremtidstroen og låneviljen fortsetter å være høy. Det han argumenterer for er at boblen skal vokse, muligens altfor mye, på grunn av forhold Norge ikke kan kontrollere.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Den amerikanske sentralbanken har tydeligvis ansatt forskere som bruker markedet her som et eksempel på at det skal være mulig å forutse bobler før de sprekker:

http://www.frbsf.org...tter-2012-06-25

 

 

Jeg skjønner ikke helt at grafene som brukes er riktige. Jeg tror det er faktorer i forhold til regulering av markedet før 80-tallet som ikke er tatt med, men er det rett og vi er 350 i forhold til snittet på 100 indikerer det en mulig korreksjon på 71,5 %, mens det trolig er mer sannsynlig er sannsynlig med 30 % for hele Norge og litt større utslag i byene. De har satt prisene i 1992 på ca 100, hvis de istedet settes til 65, som trolig er mer korrekt, blir realiteten nå, som jeg tror er mer riktig 230. Som i denne artikkelen: http://www.dinepenge...gboble/20246930

 

Relevante linker:

http://in.reuters.co...E8HMC1E20120625

http://ftalphaville....ooms-and-busts/

http://www.cnbc.com/id/47950697/

Endret av festen
Lenke til kommentar

Den amerikanske sentralbanken (her er det faktisk Federal Reserve Bank of San Francisco, en av regionbankene i The Federal System) har ikke ansatt de som skriver dette som forskere. En av forfatterene er ansatt i Norges Bank, og den andre er hospitant ved Norges Bank (dog ansatt i utredingsavdelingen i San Francisco).

 

Både Norges Bank og Fed har personer ansatt i utredingsavdelingene som driver med nesten forskning.

Lenke til kommentar

Forskere eller ikke forskere, de driver iallefall med forskning som publiseres på hjemmesiden til en av regions-bankene til federal reserve, hvorav artikkelen kan sees på som et produkt av besøket til denne amerikanske senior økonomen hos Norges Bank. Regions-bankene er heller ikke noe slags B vare. Slik som denne databasen http://research.stlouisfed.org/ er den beste statistikkdatabasen som finnes i USA, og det er representanter fra de ulike regions-bankene som stemmer når det er rente-møter. Så artikkelen har meget høy troverdighet.

Lenke til kommentar

@festen: Nå skrev jeg ikke noe om troverdighet, bare påpekte fakta knyttet til hvem som har skrevet artikkelen. At forfatterne er ansatt hos aktørene som har ansvar for pengepolitikk og begge arbeidet i Norges Bank når artikkelen er skrevet er av stor betydning når man skal vurdere artikkelens innhold.

 

Forskningsmessig holder heller ikke artikkelen mål, men som er beskrivelse av utviklingstrekk og som et innlegg i en debatt er den meget relevant.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke annet enn at det at de er tilknyttet sentralbanker er så seriøst som det kan bli, bedre enn alt av akademiske institusjoner i Norge. Kanskje ikke helt på nivå med en artikkel publisert av forskere på princeton, colombia, harvard eller tilsvarende, men uansett meget tilfredsstillende.

Lenke til kommentar

Jeg har uansett ikke tro på at vi er på vei i en boble.... selvsagt vil prisene flate ut og kanskje synke litt i perioder men man må vel ha en prisnedgang på nærmere 15-20% på ett lite år før vi kan kalle det en sprekk.

 

Det vil jeg kun kalle en korreksjon om det stopper opp med det.

For en boble: kanskje 5-6 år med nedgang, kanskje totalt sånn at mindre leiligheter i byer taper seg 50-60 %, slik at alle mister troen på eiendom, kanskje eneboliger i Stavanger halverer seg i verdi og at noen større banker nærmest går konkurs og må reddes av Staten. Og etter det en lang periode uten kraftig prisvekst, før det igjen brer seg tanker hos befolkningen om at bolig er en god investering.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...