Gå til innhold

Lurt å kjøpe bolig nå?

avlvl

Anbefalte innlegg

Er singel og 28 år. Nesten ferdig med en mastergrad, og da vil lønn øke fra 360.000 til bortimot 500.000 (1,5 år til). Bor i en mellomstor by, altså ikke en av de store der boligprisene har tatt HELT av, men de er ganske stive her også. Eksempler:

52 kvm leilighet i sentrum: 1,75m (borettslag, inkl fellesgjeld)

Middels sentral enebolig: 2,3m

Middels sentral rekkehus: 1,7m

Middels sentral blokkleilighet: 1,2m

Alle eksempler er med normalt god standard, altså ikke nye, men heller ikke nedslitte.

Det er vel rimelig sikkert at renten ikke går særlig lavere enn nå, og med noen års perspektiv vil den gå opp. Jeg er derfor skeptisk til å kjøpe nå, kan nesten ikke tro at det blir veldig mye mer prisstigning, men kan også ta feil.

Jeg leier nå for kr 6500. Å kjøpe eller å ikke kjøpe, det er spørsmålet :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva som lønner seg kan strengt tatt ingen gi deg noen fasit på. Så lenge du har tenkt til å eie din bolig og har jobb vil svingningene i markedet ha lite å si for deg i det lange løpet.

For den summen du leier for kan du låne 1,1mil\30 år på 6% rente. Med 4% rente 1,4mil. Da har jeg ikke regnet med rentefradrag.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Det er vel relativt ville tilstander i boligmarkedet nå. Jeg tror det skal ned når RMB blir devaluert ( http://www.cnbc.com/id/47111453 ) og rentene begynner å stige i USA. Sånn det ser ut nå kan det bli 2013-2014. Uansett ville jeg ikke basert meg på slik synsing. Akkurat nå er det en selektiv forskjell på den måten at det er en generell inflasjon som drar opp de større byene, mens landet sånn ellers til en viss grad stagnerer. Jeg tror markedet i Norge nå er som det canadiske markedet i 1993. Renteøkningen kom da i 1994, og devalueringen av kinesisk RMB kom rett i forkant. Jeg tror det er det som vil skje. Nedgangen i det kanadiske markedet kom i 1994-1995 helt frem til 2001. I samme periode var det oppgang i Norge. Boligmarkedet i Norge nå er på en råvaresyklus likt Australia og Canada.

Dollaren går forøvrig i sykluser. Svak dollar fra 1971-1980, sterk dollar til 1985, svak dollar til 1994, sterk dollar til 2001, svak dollar helt til nå. Et rally i dollaren der den går opp mot 9-10 bør snart være på vei.

Endret av festen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis du tar rekkehuset til 1.7 så vil netto måntlige renteutgifter utgjøre 4080/mnd ved 4% rente. I tillegg kommer fellesutgifter/kommunale avgifter, forsikring og vedlikehold. Disse tallene må du finne ut av selv, men for eksempelets skylt kan vi si 2000 i fellesutgifter, 500 i forsikring og 1000 i vedlikehold. Da er kostnaden ca. 7500/mnd.

Ikke langt unna kostnaden du har i dag.

Så kommer alle de andre faktorene inn. Hva skjer med boligprisene?

Dersom du velger å spare i boligen ved å betale avdrag så la oss si du betaler ned over 20 år så blir det ca 7000 pr mnd. Så må du sammenlikne avkastningen på denne sparingen i boligen med hva du tror du kunne fått i alternativ avkastning dersom du investerte 7000 pr mnd i noe annet. Her må du også ta med skatt som i dag er gunstigere for bolig. Salget av bolig er skattefritt dersom du har bodd der 12 mnd i løpet av de siste 24 mndr.

Formuebeskatning er mest gunstig for bolig, men du må også tenke hva myndighetene gjør i framtida med tanke på oppjustering av verdigrunnlaget samt hva eiendomsskatten evt. vil bli. Nå som politikerene har en estimert verdi på alle landets boliger er det veldig enkelt og bare justere opp litt og litt hver gang man skal ha inn litt mer penger til å støtte en korrupt musemusdirektør i Pakistan, eller til firma til en kamerat osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er alltid lov å tro og basere seg på historikk. Kan jo også ta frem spåstokken og barometeret! Nå er det jo også slik at boligmarkedet i Norge er meget spesielt, med STOR boligmangel, høye byggekostnader, norske boligeiere blir subsidiert, høy lønnsvekst, lav sysselsetting, og olje nok til iallefall 20 år til med god økonomisk vekst. Det er lite som tyder på store krakk i nærmeste fremtid. Hvis du har mulighet til å gå inn i boligmarkedet, så er det bare å slå til. Man skal jo alltid ha seg et hus å bo i, resten av livet! :) Like greit å kjøpe så fort muligheten kommer!

-B

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Boligkjøp med tanke på investering, vil jeg si er en god idé. "Alle" er enige om at det kommer til å fortsette å stige fremover. For lav boligvekst vs. befolkningsvekst + innvandring, er hovedårsakene bak. Foreløpig er det ikke god nok avkastning på byggeprosjekter, til at interessen for å bygge er stor nok, dermed vil ikke tilbudet av boliger møte etterspørselen med det samme.

Lenke til kommentar

Jeg syns markedet som helhet for hele landet, men ikke byene har vist svakheter i det siste. Jeg vil si alt henger på utviklingen i oljeprisen og med svakhetene i Kina i det siste skaper definitivt et spørsmålstegn om den makroøkonomiske tilstanden som er nødvendig for at boligboblen i Norge ikke skal sprekke vil holde seg. Det har vært endel kritiske artikler om Australia i det siste: http://www.cnbc.com/id/47290031 Og alt som gjelder dem eller Canada er aktuelt for Norge (Norge er for lite til at internasjonale medier bryr seg om boligmarkedet vårt, men samme mekanismer er i sving her som i Australia eller Canada som også er avhengige av råvareboomen). http://www.reuters.com/article/2012/05/15/canada-economy-housing-idUSL1E8GF3SG20120515

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er få ting som har lønt seg bedre enn å eie bolig.

Bare pass på å ikke pådra deg høyere utgifter enn du kan leve komfortabelt med.

Vi flytter til ny leilighet om et par uker...

Men boligprisene har steget såpass mye, at et før eller siden må det stoppe opp.

Endret av Mythos
Lenke til kommentar

Det er mulig det har stoppet opp alt på den måten at det har vært en avtagende stigningstakt siden i fjor høst. Uansett gjelder det bare hele landet, ikke byer. Med alle programmene på TV, og all oppmerksomhet boligmarkedet har fått er det vel tvilsomt at det ikke er en boble.

Dette er forøvrig problematisk, i Norge er det nå på hele 207 % . det er helt på verdenstoppen (altså gjeld som andel av disponibel inntekt):

http://ilene.typepad...e6081f62970c-pi

Det er også hele 250 000 husholdninger i Norge hvor gjelden er hele 5 ganger disponibel inntekt. Det er kanskje vanskelig for mange å forestille seg at en 2 rom i Oslo kan gå ned i pris fra 2,5 million til 1 million, men det kan jeg lett forestille meg. Det kan til og med bli gitt bort leiligheter dersom en tar på seg fellesgjelden. De boligene som omsettes er en veldig liten del av boligmassen. Og det er bare marginale grupper som behøver å få problemer før det vil gi større utslag på prisene.

Mangelen på boligbygging tror jeg ikke er noen fundamental grunn til at det ikke skal komme en form for korreksjon. Det gjør vel heller at prisene er høyere og at risikoen for nedgang bare er større, fordi de som har tatt opp lån bare er mer sårbare. Det som kunne vært en trigger var en hard landing i Kina, slik at rentene DNB og andre norske banker betalte for innlån gikk rett oppover slik at rentene steg, samtidig som oljeinntektene til staten falt. Jeg tror også forholdet mellom gull og amerikansk eiendom har en betydning på den måten at sist det så slik ut var i 1980. Uten at det er lett og si hvordan det vil slå inn på Norge, utover muligens lavere oljepriser og sterkere dollar:

20120127.gif

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mulig det har stoppet opp alt på den måten at det har vært en avtagende stigningstakt siden i fjor høst. Uansett gjelder det bare hele landet, ikke byer. Med alle programmene på TV, og all oppmerksomhet boligmarkedet har fått er det vel tvilsomt at det ikke er en boble.

Dette er forøvrig problematisk, i Norge er det nå på hele 207 % . det er helt på verdenstoppen (altså gjeld som andel av disponibel inntekt):

http://ilene.typepad...e6081f62970c-pi

Det er også hele 250 000 husholdninger i Norge hvor gjelden er hele 5 ganger disponibel inntekt. Det er kanskje vanskelig for mange å forestille seg at en 2 rom i Oslo kan gå ned i pris fra 2,5 million til 1 million, men det kan jeg lett forestille meg. Det kan til og med bli gitt bort leiligheter dersom en tar på seg fellesgjelden. De boligene som omsettes er en veldig liten del av boligmassen. Og det er bare marginale grupper som behøver å få problemer før det vil gi større utslag på prisene.

Mangelen på boligbygging tror jeg ikke er noen fundamental grunn til at det ikke skal komme en form for korreksjon. Det gjør vel heller at prisene er høyere og at risikoen for nedgang bare er større, fordi de som har tatt opp lån bare er mer sårbare. Det som kunne vært en trigger var en hard landing i Kina, slik at rentene DNB og andre norske banker betalte for innlån gikk rett oppover slik at rentene steg, samtidig som oljeinntektene til staten falt. Jeg tror også forholdet mellom gull og amerikansk eiendom har en betydning på den måten at sist det så slik ut var i 1980. Uten at det er lett og si hvordan det vil slå inn på Norge, utover muligens lavere oljepriser og sterkere dollar:

20120127.gif

En "boble", eksisterer kun hvis det er ugrunnet vekst. Boligpirsene kan forklares med økt lønnsvekst (4 %, som er høyere enn ventet), inflasjon (riktignok lav, men positiv: 1,4%), lav rente, etterspørsel og for lite tilbud, der hovedfaktorene (som nevnt tidligere), er for lav boligvekst vs. befolkningsvekst + innvandring.

I tillegg til at vi, i Norge, har en eie-kultur, fremfor en leie-kultur, er det også gunstige skatteregler for å eie bolig. Flere eier både én, to og tre eiendommer. Dette er pengesterke personer, som enten vil ha flere boliger selv, kjøper kun for investeringens skyld, eller kanskje leier ut. Du skal ikke se bort ifra at det blir dette som blir realiteten om endel år; færre kjøper, flere leier. Det blir færre som kjøper alene, og må gå sammen med andre for å få råd til å kjøpe.

Interessant innlegg. Eneste jeg har problemet med er at du her bygger på at Norge har tilstander tilsvarende det USA hadde, der de lånte ut penger i hytt og gevær til kjøpekåte amerikanere. De norske bankene deler ikke ut lån til hvem som helst! For all del, jeg tror ikke renten kommer til å holde seg lav i all evighet, det har litt med utlandet å gjøre. Vi ønsker ikke å prise oss helt ut av markedet, med krise i Europa (noe som ville ført til sterkere krone og lavere eksport). Samtidig, så er det ikke grunn til å tro at renten vil bli holdt lav her hjemme, kun fordi det går dårlig i utlandet. Norges bank har vært fristet til å heve renten lenge, så en skal ikke se bort ifra at det skjer gradvis, allerede fra høsten av. Men noe boble? Nei, det har jeg ingen tro på.

Lenke til kommentar

At det er noen boble er det nok neppe, for jeg tviler på at boligprisene plutselig stuper. Derimot tror jeg fort vi kan få en negativ trend. Det er så mange grunner til at vi har høye boligpriser i dag:

- Skatt

- Dårlig effektivitet i byggsektoren

- Godt arbeidsmarked

- Langvarig lav rente

- Støtte til de som egentlig ikke har penger til egen bolig (Husbanklån). Husbanklån kan rett og slett ses på som subprime på norsk (les http://e24.no/kommen...3612?view=print)

Edit: Og jo, banken låner ut til hvem som helst. Jeg har vært i banken og fikk låne fem ganger min egen inntekt. Det er helt brutalt!

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Jeg tror det er nødvendig å se det fra perspektivet til en slags rasjonell utlendig på en øde øy med lomma full av dollar. Da vil det være massevis av konkurrerende investeringsmuligheter. Det er i det perspektivet boligmarkedet i Norge faller igjennom. Det at det er enormt dyrt og ineffektivt i Norge blir ikke et argument for investering.

Lenke til kommentar

Samtidig, så er det ikke grunn til å tro at renten vil bli holdt lav her hjemme, kun fordi det går dårlig i utlandet. Norges bank har vært fristet til å heve renten lenge, så en skal ikke se bort ifra at det skjer gradvis, allerede fra høsten av. Men noe boble? Nei, det har jeg ingen tro på.

Det som er forskjellen på markedet i Norge og USA er at der var boliger det neste store etter at IT-boblen sprakk. Det var en viktig driver i økonomien som var ganske så hul og sårbar fra før etter all utflytting av produksjon til Kina. Lignende ting er også synlig i Spania. Norge har via råvareboomen profittert på veksten i Kina og elendigheten i USA. Spørsmålet blir hvor lenge Kina vil greie å holde temperaturen på råvarer oppe og hvor lenge USA kommer til å ha en svak dollar. Fordi boligmarkedet i Norge er såpass dyrt er det meget sårbart.

Lenke til kommentar

Staten har rekordhøy verdi på oljefondet, så kruttet er spart opp til å kunne benytte økonomiske muskler, hvis det skulle bli nødvendig (og dermed opprettholde arbeidsplasser, lønnsvekst og etterspørsel).

Det er andre land i Asia enn Kina, som antakelig vil stå for mye av den kommende veksten fremover.

Med så mye uroligheter det er i dagens samfunn, skal du ikke se bort ifra en og annen konflikt som vil sluke endel drivstoff pga. militære kjøretøy. Selv om dette kanskje blir en litt for drøy antakelse å basere seg på, hehe :)

Annet enn at oljeprisen gir oss reserver, vil jeg ikke si at den er avgjørende for boligprisutviklingen på kort sikt. Vil du?

Hva tenker du på når du nevner

elendigheten i USA

og
svak dollar
?
Lenke til kommentar

Annet enn at oljeprisen gir oss reserver, vil jeg ikke si at den er avgjørende for boligprisutviklingen på kort sikt. Vil du?

Hva tenker du på når du nevner

elendigheten i USA

og
svak dollar
?

Svak dollar har vært resultatet av den svake situasjonen i USA etter boligboblen som sprakk i 2005, og det har gitt veldig høye råvarepriser, derfor har Norge indirekte profittert. Jeg tror oljeprisen gir det lille ekstra trykket i økonomien som gjør at du har den nødvendige låneveksten og risikoviljen hos forbrukerne. Uten høy oljepris tror jeg det hele dabber av (svenskene vil sikkert kose seg). I mangel av en høy oljepris tror jeg ikke en lav rente er nok og jeg tror markedet vil falle selv med en rente på 0,5 %. Skal en lav rente fungere må det være være en kombinasjon av høy oljepris og lav rente, ikke lav rente og lav oljepris.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Nå er det jo også slik at boligmarkedet i Norge er meget spesielt, med STOR boligmangel, høye byggekostnader, norske boligeiere blir subsidiert, høy lønnsvekst, lav sysselsetting, og olje nok til iallefall 20 år til med god økonomisk vekst. Det er lite som tyder på store krakk i nærmeste fremtid.

-B

De fleste argumentene du bruker kunne du ha brukt i 1987, med unntak av den gang ville man sagt at vi hadde olje nok i 45 år til...

Det som også slår meg er at du og mange andre strør om seg med argumenter om STOR boligmangel. Det er klart at dersom man har et stort lager av usolgte boliger så vil tilbudet typisk være større enn etterspørselen og prisene faller. Men at vi har STOR boligmangel her til lands har jeg til gode å se god dokumentasjon for.

Jeg ser stadig at dette gjentas hele tiden, spesielt av utbyggere og andre med økonomiske interesser i boligbyggingen. Når man leser kilden til undersøkelsene så er det ofte «ifølge tall fra Boligprodusentenes Forening» osv.

Men dersom vi hadde STOR boligmangel så burde vi ha sett en kraftig reduksjon i tilbudet. Men hvis man ser på tilbudet i f.eks. Oslo på finn.no så er dette forholdsvis konstant. Det var en økning i tilbudet hos finn.no rundt finanskrisen da etterspørselen falt.

Vi ser også fall i boligbyggingen. Hvis det var STOR boligmangel og STOR etterspørsel så ville utbyggerene bygge mer for å tjene penger, fra SSB:

«Det ble gitt igangsettelsestillatelse for 6 765 nye boliger i januar-mars i år. Det er en nedgang på 1 054 boliger, eller 13,5 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Av de nye boligene som er registrert igangsatt i mars 2012, er vel 500 studentboliger i Trondheim.»

For knappe to år siden kunne man lese:

«Det er et stort lager av ferdige, usolgte boliger på Østlandet. Mens enkelte nye prosjekter selges unna i full fart, sliter utbyggerne med gammel moro.»

http://www.aftenpost...icle3436892.ece

To år senere har man plutselig STOR boligmangel?

Man kan selvsagt si at de har bygget feil type boliger, eller ikke billige nok boliger for enkelte grupper osv. Enkelte vil kanskje hevde at det er boligmangel så lenge man ikke får enebolig på Frogner til 10.000/kvm.

Går man tilbake til 2001 så kan man lese

«Det mangler 50.000 boliger i Norge, viser nye tall fra Byggenæringens Landsforening. Samtidig fortsetter boligprisene å stige, selv om prisveksten i år bare blir på halvparten av ifjor.» http://www.dn.no/arkiv/article9756.ece

Selv om boligbyggingen tok seg opp etter dette så vil jeg si at disse folka snakker for sin syke mor. De ønsker å hausse markedet og media er et perfekt talerør med sine nikkende journalister. Det er vel bare sex som overgår boligstoff når det gjelder å selge aviser.

Boligmangel hadde vi på 60-tallet i Norge. Da stod folk i kø og på ventelister for å få bolig.

Grunnen til den store befolkningsveksten i Norge skyldes i hovedsak arbeidsinnvandrere og at enkelte innvandrergrupper føder mange barn. Disse bor mye tettere enn hva som har vært typisk for snittet i befolkningen de siste årene. Polske arbeidsinnvandrere stuer seg sammen opptil 50 stk i en enebolig og barnerike Somalske familier klarer å få plass i en OBOS-leilighet. Det kan virke som mange glemmer helt demografien når de skal stipulere behovet.

Jeg skal ikke se bort i fra at vi har et underskudd av boliger i Norge, men jeg har tilgode av å se tilstrekkelig dokumentasjon.

Stor etterspørsel og prisøkning kan man faktisk ha selv i et marked der man bare bytter bolig med hverandre til stadig stigende priser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste jeg har problemet med er at du her bygger på at Norge har tilstander tilsvarende det USA hadde, der de lånte ut penger i hytt og gevær til kjøpekåte amerikanere. De norske bankene deler ikke ut lån til hvem som helst!

Slike innlegg skremmer meg litt...

Amerikanske banker låner heller ikke ut til hvem som helst. Ingen er så kjøpekåte eller lånekåte som normenn. Normenn har langt høyere gjeldsgrad enn amerikanerene noen gang har hatt. Når man ser på disponibel inntekt ser man ofte på inntektsskatt. Disponibel inntekt i Norge er ofte langt lavere enn hva statistikk tilsier pga. alle avgiftene som egentlig bare er at annet navn for skatter.

Mange har fått lån som ikke burde hatt det i USA. Men det samme er tilfelle i Norge, f.eks. «Omar Sheikh (27) tjente 250.000 kroner som pizzabud, men han fikk et et lån hos DnB Nor som ga Sheikh en samlet gjeld på ni ganger inntekten, skriver Dagens Næringsliv.» http://www.dn.no/for...l=article_image

Det virker som om mange har den oppfatning at vi får ikke noen krise fordi vi er så solide og at i Amerika hadde de noe som het sub-prime og det var noe dumt og farlig. Dette er skremmende. Alt ser veldig bra så lenge prisene stiger og man låner mer for å generere mer vekst, men det er først når det stopper man ser hvor galt det var.

Jeg selv har bodd mange år i California og har vært sub-prime kunde. Grunnen var at jeg ikke hadde opparbeidet meg noen kreditt-historie ettersom jeg kom fra Norge. Til tross for at jeg tjente nesten dobbelt så mye som statsministeren i Norge var det vanskelig å få lån og dette var bare til en bil jeg egentlig kunne ha kjøpt cash. Jeg ville bare låne penger for å bygge kreditt-historie. I USA er alle i utgangspunktet dårlige betalere og man opparbeider seg credit-score ved å låne penger og bruke kredittkort som man er nøye med å betale. Da jeg til slutt fikk lån var det dårlige betingelser, eller under beste rente som direkte oversatt betyr sub-prime. I Norge kan man sette det på spissen å si at alle som ikke har 40% egenkapital er sub-prime. I USA tar de fleste lån med 30 års fastrente, noe som gjør lånetagerene mye mindre immune for renteendringer. Jeg begynner å blir redd vi kan få en skikkelig blåmandag i Norge når det først snur.

• Liker 4
Lenke til kommentar

*Mine innlegg*

Kjøpekraften til norske husholdninger har økt med drøyt 2 prosent hvert år de siste årene, og det vil den fortsette med, ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB).

Samtidig forventes rentenivået å holde seg lavt. Det gir norske husstander kraftig forbedret kjøpekraft.

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10061674

Er det rart boligprisene stiger når man blir påminnet dette hver dag?

Blir spennende å se hvordan det går når jeg og samboeren skal inn på markedet om to år..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...