Gå til innhold

Lydløs server

Anbefalte innlegg

Krav

Lydløs (ikke hørbar)

120 gbyte, trenger ikke mer

Kabinett som er støydempende, pent, eller som er realativt enkelt å casemodde. (Gjør det pent selv)

Serveren skal stå på konstant på ei 728/728 sdsl linje, og jeg skal ikke ha den med på lan. Jeg setter STOR krav til lydløshet og at det er pent, eller er lett å casemodde. Den skal trossalt stå på soverommet.

Ingen overklokking, og ingen minimuspris, men trenger ikke å gå mer enn nødvendig opp i pris utifra det som er nødvendig for kravene mine.

Lurer på om jeg skal gå for vannkjøling, eller luftkjøling. At pcen er lydløs er et MUST.

Håper noen gidder å sette opp et oppsett uten mus, tastatur & skjerm.

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal denne serveren servere? Serveren jeg har satt opp er relativt kraftig, billig og luftkjølt.

XP2500+ på A7N8X. Hovedkortet har ikke vifte på northbridge. CPU underklokker og undervolter du for å få drastisk mindre varmeutvikling.

Som ribbe på CPU bruker du en PAL8045, MCX462 eller feks. en CNPS6000CU. Dette parer du med den mest støysvake viften du finner.

Gjerne denne strømforsyningen. Meget støysvak.

Seagate 120GB disk som du demper/kjøler med en slik.

2*512MB RAM. Minimum PC2700 minne CL2. Merkeram.

Skjermkort uten vifte finner du selv.

Ett alu kabinett, som du eventuelt støydemper med et par matter på strategiske punkt er også bra.

Lenke til kommentar

Hallo, takker for svar. :) Serveren skal være en filserver. Den kommer til å yte ei lita , stakkars sdsl linje på 768 kbit både ut og inn 24/7. Skal ikke kjøre noe gameservere eller noe lignende.

Grunnen til at jeg vil kjøpe en ny pc til dette er at jeg er lei av å restarte etter å ha installert programmer, windows/nav update, eller må restarte pga brukte prosesser.

Skal se på det du har foreslått og kommer med tilbakemedlinger etterhvert.

Håper på flere svar så lenge :)

Lenke til kommentar

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...ARTNR=ATSONATA1

kabinett, dette har jeg tenkt å kjøpe til min stue pc, men har ikke lest noen fornuftige tester om det enda. men er mest harddisk støydempningen som er viktig for min del, 4 harddisker bråker en del

du kan jo se om du finner et hovedkort med innebygga skjermkort, men da ender du antageligvis opp med ett hovedkort med vifte på northbridge.

ellers finnes det jo mange skjermkort til rundt 600 - 1200 uten vifte.

Lenke til kommentar

Dersom den bare skal stå som filserver for et par maskiner trenger du ikke noen rask pc. Når du også vil kunne casemodde og ha lite støy vil jeg anbefale deg å ta en kikk på via sine mini-itx hovedkort som er så liten at folk har fått plass til den i en playstation1 :)http://komplett.no/k/kl.asp?AvdID=1&CatID=...D=12&t=1996&l=2

en av de hovedkortene + en seagate harddisk og du har en nesten lydløs maskin til en billig penge :) Du trenger så klart også en strømforsyning (og kanskje et kabinett?) og ram.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvor kraftig maskin du trenger til dette oppsettet, men mange av C3 prsessorene fra VIA trenger ikke vifte, og hvis du monterer på denne

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?U...D=5060&GID=5000

strømforsyningen + et vifteløst grafikkort, så trenger du heller ikke å lydisolere. :woot:

Jeg vet desverre ikke om en slik maskin blir kraftig nok, men kanskje noen andre vet?

Lenke til kommentar

Hvis en såppas svak løsning som Via sine CPUer nok for deg, så bør du kjøpe en PC fra Hush Technologies. Her har du en ypperlig PC som er 100% støyfri og som er relativt billig sett i forhold til at du ikke bygger den selv, men får den levert i et meget stilig kabinett ;)

http://www.hushtechnologies.net/

du kan jo se om du finner et hovedkort med innebygga skjermkort, men da ender du antageligvis opp med ett hovedkort med vifte på northbridge.

ellers finnes det jo mange skjermkort til rundt 600 - 1200 uten vifte.

Skjermkort uten vifte er det ingen verdens problem å få tak i for en billig penge. Dette for eksempel.
Lenke til kommentar

Hva med å kjøpe et billigt socketA hovedkort (400,-) og sette på en TB XP1800+ og klokke denne ned til 1GHz. (100x10)

Da vil en 12dB papst vifte på 7v holde den kald nok.

Hovedkort, demobrukt @ komplet 400,-

CPU xp1800+ 500,-

RAM PC2700 256MB 400,-

Seagate Barracuda 7200.7 80GB 750,-

Aopen Kab @ psdata med 350w psu 830,-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...