Maggot_FF Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Hei. Jeg har muligheten til å kjøpe 5D MKII for 6500,- med ca. 90.000 eksponeringer. Jeg har for øyeblikket et D5100. Objektiver er ikke et problem for noen av merkene. Også lurte jeg på om dette har noe for seg i det hele tatt? Jeg har lyst på værforsegling og fullformat. Pentaprisme og større view-finder er også positivt. Spørsmålet mitt er vel egentlig om jeg kommer til å merke mye forskjell på bildekvalitet og fokus? Har hørt litt diverse om fokusen i MKII, men hastigheten og evnen til å finne fokus i D5100 er ikke altfor imponerende den heller. Og hvor mye er det fornuftig og selge D5100 med standarobjektivet (18-55) for? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Hei. Jeg har muligheten til å kjøpe 5D MKII for 6500,- med ca. 90.000 eksponeringer. Jeg har for øyeblikket et D5100. Objektiver er ikke et problem for noen av merkene. Også lurte jeg på om dette har noe for seg i det hele tatt? Jeg har lyst på værforsegling og fullformat. Pentaprisme og større view-finder er også positivt. Spørsmålet mitt er vel egentlig om jeg kommer til å merke mye forskjell på bildekvalitet og fokus? Har hørt litt diverse om fokusen i MKII, men hastigheten og evnen til å finne fokus i D5100 er ikke altfor imponerende den heller. Og hvor mye er det fornuftig og selge D5100 med standarobjektivet (18-55) for? Du kommer nok i en annen verden , ikke minst med tanke på ergonomi , MK ll er et veldig bra kamera uten tvil selv om den ikke har verdens raskeste af , men det blir vel kunn et problem på gjenstander i rask bevegelse . Vet ikke hva D5100 går for , men jeg kjøpte nylig en D5000 med samme objektiv, det fikk jeg for 1700.- men det er dog veldig billig , har sett at de fleste D5000 ligger rundt 3500-4000 så da burde 5100 være hakket over . Lenke til kommentar
DjIcet Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Canon 5D2 er et fantastisk kamera og du kommer nok ikke til å bli misfornøyd med det. FF er en helt annen verden enn DX. De 5D2 som ligger ute går for en del mer enn du har muligheten å få det for, men de ser ut til å ha en del mindre eksponeringer. Selv med 90K eksponeringer vil du ha mye glede og mange eksponeringer igjen på det kameraet. Eneste du må tenke på er at du må bli vant til et nytt system. Hvor alt er og hvordan finne hva. Men det går nok fort. Ser det ligger en D5100 med 18-55 på foto.no til kr 3900,-. Hva du kan ta for ditt er jo avhengig av hvor gammelt og hvor mange eksponeringer det har tatt. En fordel er at det ikke er mange på bruktmarkedet. Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Jeg har ingen erfaring med D5100, men jeg tror du vil savne den bevegelige skjermen om du filmer eller bruker live view. Søkeren på 5D mk2 og byggekvaliteten er som en drøm. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Jeg har ingen erfaring med D5100, men jeg tror du vil savne den bevegelige skjermen om du filmer eller bruker live view. Søkeren på 5D mk2 og byggekvaliteten er som en drøm. Nei det tror jeg ikke han vil savne, iallefall om skjermen på D5100 er like ille som på D5000 Lenke til kommentar
Maggot_FF Skrevet 19. april 2012 Forfatter Del Skrevet 19. april 2012 Jeg har ingen erfaring med D5100, men jeg tror du vil savne den bevegelige skjermen om du filmer eller bruker live view. Søkeren på 5D mk2 og byggekvaliteten er som en drøm. Nei det tror jeg ikke han vil savne, iallefall om skjermen på D5100 er like ille som på D5000 Skjermen er betydlig bedre enn den på D5000. Den er fast og virker solid. Men det er veldig sjeldent jeg bruker den noe særlig. Bruker kameraet generelt lite til filming. Eneste grunnen til at jeg valgte det var pga. en veldig god deal, og at jeg visste brikken var den samme som i D7000 some jeg synes gir fine bilder. Men så viser det seg nå at det gikk fortere å vokse ut av D5100 enn jeg hadde trodd. 1 Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 (endret) Jeg har ingen erfaring med D5100, men jeg tror du vil savne den bevegelige skjermen om du filmer eller bruker live view. Søkeren på 5D mk2 og byggekvaliteten er som en drøm. Nei det tror jeg ikke han vil savne, iallefall om skjermen på D5100 er like ille som på D5000 Skjermen på D5100 er på 920k pixels, D5000 på 230k pixels. Så D5100 skjerm er betydelig bedre enn D5000. Endret 19. april 2012 av Pc Lynet Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Uansett er en 5Dll et megasprang i riktig retning bare med tanken på FF. Hadde ikke spekulert et sekund . Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Har hørt litt diverse om fokusen i MKII, men hastigheten og evnen til å finne fokus i D5100 er ikke altfor imponerende den heller. Vel, 5DMkII er ikke laget spesifikk for actionfotografering, hvis du liker å ta bilder av landskap og portretter/studiobruk er 5DMkII rette kameraet, til en mer allsidig fotografering ville jeg nok heller ha forsatt med cropkamera kjøpt en D7000 eller en 7D. 1 Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Må si meg enig med Nautica her. Jeg har fotografert Flyshow med 5Dmk2 og det er ingen god opplevelse. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Har hørt litt diverse om fokusen i MKII, men hastigheten og evnen til å finne fokus i D5100 er ikke altfor imponerende den heller. Vel, 5DMkII er ikke laget spesifikk for actionfotografering, hvis du liker å ta bilder av landskap og portretter/studiobruk er 5DMkII rette kameraet, til en mer allsidig fotografering ville jeg nok heller ha forsatt med cropkamera kjøpt en D7000 eller en 7D. Men her er det vel snakk om D5100 vs 5D MK ll og da er det vel ikke mye å lure på , det er vel ingen som betviler at MKll er et langt bedre valg en en D5100 .... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå