morgan_kane Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Hei, jeg skal bygge om min tråsykkel til at den også kan drives av elektrisitet. Jeg er usikker på hvor jeg får tak i små lette motorer så det hadde vært en fordel om noen har noen sider jeg kan kikke på. Jeg tenker at hastigheter opp mot 80km/t skulle holde på tråsykkelen. Så om jeg får tak i en motor som ikke er altfor dyr og takler minimum 40km/t skulle det holde. Dette er da på flatmark. Motoren må vell også være likestrømsbasert så jeg slipper omformere som bidrar til ekstra tyngde. Nå vet jeg ikke helt hvor mye driftspenningen må være for å få mest moment og turtall, men skal sjekke dette. Motoren må fungere som generator i nedoverbakke. Jeg tenker litt på å kunne bruke en fremmedmagnetisert motor så endrer jeg bare magnetiseringstrømmen for å øke turtall?? er litt usikker på akkurat dette så jeg skal lese meg litt opp på dette. Sykkelen jeg har tilgjengelig er en gammel GT sykkel med bremseklosser. Jeg at dette kan bli alfor dårlige bremser, men til og begynne med får det holde.Jeg vurderer å oppgradere til skivebremser etterhvert. Har sett på såkalte navmotorer, men trur kanskje disse blir for dyre og er begrenset på fart. Så jeg tenker også at jeg skal montere motoren på ramma og drive hjulet via reim. Derfor må ikke motoren være for stor. Et annet problem jeg kan støte på er om ramma er i aluminium. Jeg har ikke så altfor gode sveisekunnskaper så dette kan skape problemer. Noen ideer til hvordan jeg kan løse dette? Så om noen har erfaringer å dele eller tips til hvor jeg finner elmotorer så si ifra Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 (endret) Er vel ikke helt lovlig det du planlegger. Uansett; da jeg var ung og dum satte meg og noen venner en trimmet mopedmotor på en tråsykkel. Motoren var god for 100 km/t da den sto på en moped, på sykkelen vet jeg ikke da alt over 50 km/t var dritskummelt. Måtte være ekstremt forsiktig på gassen for å unngå at sykkelen gikk rett på hjul. Endret 19. april 2012 av Må jeg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå