Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi har planer om å lage en _riktig_ liste over IP-adresser og klientnavn på alle servere i serverparken, og undrer på om det finnes noen helt enkle metoder å gjøre dette på før det blir veldig komplekst?

Driver å tester et powershellscript som henter informasjon fra klientenes $profile, men det ser ikke ut til å være helt knirkefritt...

Ligger det noen geniale funksjoner på VmWare-server?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En IP-adresse ligger til operativsystemet som er installert på den virituelle maskinen, ikke

den virituelle maskinen selv. VMWare vet med andre ord ikke hvilken IP somer knyttet til nettkortet. De kjenner kun MAC-adressen.

Når det er sagt så er det min mening at en liste over IP-adresser ikke skal vedlikeholdes i navnetjeneren i nettet.

Edit: nMap kan kanskje være av interesse.

Endret av BlueEAGLE
Lenke til kommentar

Takker for alle svar.

Vi fikk - som nevnt av xcomiii - hentet ut ipadressene fra DNS. I det jeg faktisk tenkte det selv spilte Rema 1000-reklamen på loop oppe i hodet mitt...

Vi har utviklet en portal for effektiv deling av citrix, helpdesk m.m til brukere, og inne i denne jobber vi med en modul for å kunne mappe servere med hva som står på dem, hvilke adresser som er i bruks osvosv.

Skal teste nMap hjemme nå, så i grunn ganske interessant ut :-)

Lenke til kommentar

Du kan også hente dette ut direkte fra ESX(i) webservicen, så fremt vmware-tools er installert på de virtuelle maskinene. Jeg bruker det selv for å hente ut og vedlikeholde lister over maskiner som skal overvåkes med nagios/icinga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...