eLang Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Hei. Har hatt mitt Canon 7D i ett par år og er meget fornøyd med det. Men i det siste har jeg begynt å bruke video funksjonen på kameraet, men er ikke helt fornøyd med resultatet. Så jeg lurer på om det er noe jeg gjør feil... Kamera: Canon 7D, PAL, 1080p, 25fps, 1/50sec, 320ISO, Cinestyle. Objektiv: Canon 17-40mm f4L Så blir filene konventert til dnxhd med mpeg streamclip med følgene innstillinger: Export to quickt., Compression AVID dnxhd. Options: RGB Levels, 1080p/25 dnxhd 185 10-bit. 100% quality, Unscaled, Interlaced scaling huket av. Blir så etterbehandlet i Adobe Premiere Pro CS5 hvor klippene blir satt samens, og litt kontrast lagt på ved hjelp av Fast Color Corrector. Så exportert ut som H.264 Preset: YouTube Widscreen HD. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Du sier ikke hva du er misfornøyd med så da er det vanskelig å gi noen råd. Hvis du ikke trenger ISO 320 så er det like bra (bedre?) å skyte ISO 160. Skyt heller 24fps. 25fps er bare for dem som skal levere til TV stasjoner i Europa. Regner med at du også har fulgt rådene om Cinestyle og forandret default parametrene i kamera. Ingen grunn til å konvertere til dnxhd når du bruker CS5. Jo færre konverteringer dess bedre. Husk at Cinestyle skutt materiale trenger økning av kontrast i etterbehandlingen og gjerne "color grading." Når du skyter ute i dagslys, spesielt under varierende lys; sett kamera til Daylight, da får du mindre hvitbalanse forskjeller enn på auto. Lenke til kommentar
eLang Skrevet 19. april 2012 Forfatter Del Skrevet 19. april 2012 Ja, beklager. Det jeg er mest missfornøyd med er at det hakker litt. Mest i lyse områder. Og så synes jeg klippene er litt grøtete, altså ikke så klare/fine som de man ser andre steder skutt med samme kamera. I mitt tilfelle er det lettere å redigere filene etter at de er konventert til dnxhd. Hva er Color grading? Lenke til kommentar
eLang Skrevet 19. april 2012 Forfatter Del Skrevet 19. april 2012 "Regner med at du også har fulgt rådene om Cinestyle og forandret default parametrene i kamera" ehh, nei Hva er de? Lenke til kommentar
arthon Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 (endret) http://www.technicol...ights/cinestyleBased on Technicolor’s usage and testing of its CineStyle Picture Style, we recommend the following camera settings to optimize the image quality of your Canon EOS camera: Sharpness: 0 Contrast: -4 Saturation: -2 Color Tone: 0 ISO: a multiple of 160 Hvis du ikke vil ha en så "ekstrem" effekt som Cinestyle gir så kan du bruke de instillingene + at kamera står i Neutral eller Standard, alt ettersom hvilket lys og motiver du skyter. Da får du litt mer "punsj" i fargene som ikke trenger så mye etterbehandling/color grading. Jeg har funnet at overstående innstillinger med + Neutral passer best i kontrastrikt sollys mens Standard med de innstillingene eller vanlig Standard er best når det er overskyet og flatt lys. Husk å slå av all "Noise reduction" i kamera, også for still bilde innstillinger, selv de som det påståes bare har effekt på Jpeg, det har også effekt på RAW filene. Acquisition with Technicolor’s CineStyle will generate what appears to be a flat, de-saturated looking image. While this image may appear unappealing and undesirable, it is in fact an ideal starting point for post-production and color correction. To properly color correct and/or view footage shot with Technicolor CineStyle we recommend utilizing a S-curve shaped look-up table (LUT) in your editing or color correction application. You may download such a LUT using the links provided. If your editing or color correction application does not offer the ability to import and use LUTs, other controls like the ASC CDL, Lift/Gamma/Gain, or Offset/Power/Slope can be used to color correct the image. Du skal være ganske flink til etterbehandling når du bruker Cinstyle, og dessverre finnes det ikke noen LUT som fungerer i alle redigeringsprogrammene som f.eks. Premiere (med mindre noe nytt har skjedd nylig). Color grading blir letter i CS6 med Speed Grade. Endret 19. april 2012 av arthon 1 Lenke til kommentar
arthon Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 (endret) Noen linker som kanskje er interessante og som gir litt forskjellig innsikt i bruken av Cinestyle. Ikke alle er like begeistret for Cinestyle. Det er ihvertfall viktig å ha litt kunnskap om de forskjellige metodene, erfaringer og variasjoner når man bruker en "Flatt" innstilling. http://marvelsfilm.w...for-canon-dslr/ http://www.timkang.c...-new-cinestyle/ http://prolost.com/blog/tag/canon-7d "Flatt"/Cinestyle o.l. innstillinger er bare for å få bedre dynamisk område ut av video filen. Hvis man ikke savner dynamisk området er det bedre å filme med standard innstillinger. Endret 19. april 2012 av arthon 1 Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 (endret) Ja, beklager. Det jeg er mest missfornøyd med er at det hakker litt. Mest i lyse områder. Og så synes jeg klippene er litt grøtete, altså ikke så klare/fine som de man ser andre steder skutt med samme kamera. Hei Canon DSLR har ikke spesielt god video kvalitet, det blir som du sier uklart. Det nærmeste en kommer professionell skarphet på bildene er med Panasonic GH2. Jeg har selv kjøpt en nå og det er som natt og dag i forhold til 5D mk2 og 550D. Det andre som ofte gir uskarphet er at kamera må velge veldig liten blender, Feks F10-F20 hvis det er lyst pga den lange lukkerhastigheten på 1/30s. Da får man diffraksjons uskarphet pga den lille lysåpningen. For å motvirke det kan du bruke ND-filter slik at kameraet kan velge en større blender, altså mindre blendertall feks F4-F8 Endret 19. april 2012 av Pc Lynet Lenke til kommentar
arthon Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Overså denne i sted. Ja, beklager. Det jeg er mest missfornøyd med er at det hakker litt. Mest i lyse områder. Og så synes jeg klippene er litt grøtete, altså ikke så klare/fine som de man ser andre steder skutt med samme kamera. Hvis du mener at det hakker når du beveger kamera så er det ganske normalt. Google "Motion Judder". Hvis det er hakking ved stasjonære motiver så kan det være alt fra minekortet som er for dårlig til Pc'n din som er for svak + en hel del andre muligheter som er umulig å vit uten å teste selv. I mitt tilfelle er det lettere å redigere filene etter at de er konventert til dnxhd. Hvorfor? Du kan som sagt redigere 7D filer rett i CS5. Dnxhd legger en byrde på arbeidsflyten, kan lett skape problemer i filene dine (hakking?) ved dårlig konvertering/dårlig konverterings software og er best overlatt til proffbruk. Selv i pro sammenheng er mange nå på vei bortifra DNX. Hva er Color grading? Det er tydelig at det er flere ting du ikke har lært enda. Jeg foreslår at du filmer med Canon's default innstillinger først til du mestrer det før du tar i bruk mer avanserte funksjoner. Ta et skritt av gangen. Det er ikke så lett som mange tror å få DSLR video til å se bra ut. Color Grading = Fargejustering, generelt alt som har med å etterjustere bildet så det ser bra ut. Canon 7D Tips: Premiere Pro CS5 & 7D HD-Video the Easy Way Magic Bullet Looks 1 Lenke til kommentar
eLang Skrevet 19. april 2012 Forfatter Del Skrevet 19. april 2012 hmm "Canon DSLR har ikke spesielt god video kvalitet" Er jo bare skryt rundt på nettet ang video kvaliteten fra Canon dslr. Men men, er jo ikke proff, blir nok bare filming av kidsa etc.. Fargene og kontrast har jeg kontroll på nå. Men føler jeg ikke er i nærheten av den kvaliteten man ser på YouTube og Vimeo som er f.eks skutt Canon 7D. Hakkingen som jeg beskrev kommer vel av 24/25fps og håndholdt kamera. Ser at det forsvinner ved 50fps Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Du bør lese deg jeg skrev om valg av blender. Skal du ha lang lukkertid som 1/30 eller 1/24 sekund i dagslys, må kameraets objektiv velge en liten lysåpning = stort blendertall, det fører til diffraksjons uskarphet. Prøv selv sett kamera på video og manuell. Sett blender på feks F4 og lukkertid på det som gir det et godt eksponert bilde. Prøv så å se med F11-F20 og se hvor mye mer uklare bildene blir. http://www.eoshd.com/content/7631/panasonic-gh2-vs-5d-mark-iii Lenke til kommentar
eLang Skrevet 19. april 2012 Forfatter Del Skrevet 19. april 2012 Vet dette. Filma nylig (40min siden) med f5.6, 1/50, ISO160, 1080, 25fps. Men det er fortsatt det samme litt blurry bildet.... argh... Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 (endret) Jepp sånn er det bare med Canon. Det er derfor noen foretrekker Canon kamera for en mer naturlig filmaktig look. GH2 gir et mer skarpt bilde som minner mer om video enn film. Et sikkert dumt spørsmål bare for å sjekke, du fokuserer manuelt under opptak? Panasonic GH2 bruker hele bildesensoren som den skalerer ned til 1080p, Canon hopper over linjer slik at det ferdige 1080p signalet ikke består av all data som egentlig kunne vært brukt. Her kan du lese om et spesial utviklet filter til 5D mk2 som gjør bildet skrapere: http://www.eoshd.com/content/7120/canon-5d-mark-ii-mosaic-engineering-vaf-5d2-anti-aliasing-filter-review Endret 19. april 2012 av Pc Lynet Lenke til kommentar
arthon Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Ikke bry deg om at noen prøver å blande inn GH2 i denne diskusjonen. GH2 er litt bedre enn alle DSLR kameraene, men forskjellen er ikke større enn at "pixel peepers" har nytte av å diskutere det. 7D kan fint filme sylskarp video som du sikkert har sett. 7D og 5D er 1000 ganger mer brukt på profesjonelle produksjoner fra reklame til spillefilmer. Hvis GH2 var så mye bedre så hadde det for lengst vært det foretrukne kamera fremfor Canon. Det er det ikke. Hvis du får mindre hakking på 50fps er det fordi lukkerhastigheten har øket tilsvarende og "slow motion" effekten senker bevegelse ustøheten ved håndholdt kamera. Du ville få nærmest like bra kvalitet ved 24fps og 1/100s. Spørsmålet nå er hva slags objektiv/ brennvidde du har filmet med og hvordan du fokuserer. Det er nesten umulig å manuell fokusere håndholdt med et DSLR og veldig lett å bomme når motiver og kamera er i bevegelse. Sett kamera på stativ og fokuser ved å bruke forstørrelse funksjonen på monitor. Blender på f/8 så burde du få skarpe bilder. Ikke tro at dette er lett selv om du har sett andre få det til hvis du aldri har brukt 7D til å filme før. 1 Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Arthon, jeg prøver ikke å blande inn, jeg gir et sammenlignings grunnlag basert på mine egne erfaringer. Dette baserer jeg på video opptak jeg selv har gjort på: 500D, 50D, 550D, 600D, 60D, 7D og 5D mk2 Selv 60D som tilbyr et 1 til 1 i 640*480 utsnitt av sensoren gir ikke et skarpt bilde, ei heller gjør 600D som tillater en 1 til 1 utsnitt på 1920*1080(FullHD). Jeg sier ikke at man ikke kan få god video med Canon, men hvis man vil ha best mulig kvalitet rett ut av kameraet er GH2 bedre enn Canon. Eos video vil aldri kunne bli så skarp som video fra en modifisert GH2 uansett hvor mye man tukler med filen. Jeg vet også at Canon er mye mere brukt og populær enn GH2, men det er fordi Canon var først ute med DSLR video i god kvalitet på et primært stillbilde kamera. Byggekvaliteten og objektiv utvalget er også overlegent. GH2 og mange andre speilløse (Nex-5n) tilbyr full autofokus noe som er en fordel på kidsa som springer rundt. Ellers er jeg helt enig med deg angående lukkertid. Og at det nesten er umulig å manuelt fokusere på ting som beveger seg kaotisk som smårollingene. Mindre blender som F8F-16 vil gi mer diffraksjons uskarphet, men større dybdeskarphet. Det gjelder å finne kyrsningspunktet mellom akseptabel dybdeskarphet og bildeskarphet. Og ellers er så å si alle flotte videoer man ser på Vimeo heftig redigert og prossesert, som derehar nevnt tidligere. Lenke til kommentar
eLang Skrevet 19. april 2012 Forfatter Del Skrevet 19. april 2012 (endret) Takk arthon Når jeg har testet har fokusen vært fast. Bildet: 1/100, f5.6, 160iso Men nok GH2 nå Endret 19. april 2012 av eLang Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Men nok GH2 nå Helt enig, forstår ikke helt hvordan det å rakke ned på Canon skal hjelpe deg Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Den er grei. Men jeg rakker ikke ned på Canon. Jeg forteller bare min erfaring. Trådstarter klaget på grøtete uklart bilde. Derfor kom jeg med det andre kamera som en sammenligning. Jeg tror tråstarter vil fåmere glede av et speilløst kamera som har autofokus og stabilisering. Det er min erfaring med Nex-5n. Over og ut Lenke til kommentar
arthon Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 (endret) Takk arthon Når jeg har testet har fokusen vært fast. Bildet: 1/100, f5.6, 160iso Men nok GH2 nå Nå vet ikke jeg om du mener dette ikke er skarpt nok eller om det er en demo for det du klager over. Regner med at dette er et enkeltbilde fra video. For meg er dette skarpt. Skarpere enn dette i den typen lys (tenker mest på høyblokken) skal godt gjøres, men det sikkert mulig å få det enda litt skarpere ved å blende ned til f/8 og oppskjerpe videoen i CS5. Men vær forsiktig med å gjøre det skarpere, det kan lett bli stygt. Hvilket objektiv bruker du? Video er veldig avhengig av høy optisk kvalitet. Her er en demo. Jeg har økt kontrasten for å få vekk den "grå hinnen" som er på videofiler som er filmet "flatt". Det er ikke alltid det er gunstig, kommer an på hva slags "atmosfære" man ønsker seg. Har også øket skarpheten (50 i Smart sharpen i Photoshop), om det ser bra ut når dette går som en video fil vet jeg jo ikke. Normalt så ville en erfaren video fotograf brukt et ND Grad filter på et slikt motiv og dempet himmelen så den ikke ble utblåst og beholdt mer av fargene. Ikke "pixel peep" for mye på video filene ved å forstørre dem opp. Husk at HD er bare såvidt 2 megapixel. Det er derfor vi ønsker oss 4K video (8megapixel) da kan man presse bildene mer i etterbehandlingen. Husk også at foto fra 7D trenger mye mer oppskjerping enn andre kameraer pga. den sensorens pixel tetthet/oppløsning. (gjelder ikke i samme grad for video) Endret 20. april 2012 av arthon 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå