Gå til innhold

Forfatter vil stoppe Assassin's Creed III (PC, PS3, X360)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@GhostViper

Jeg er fult klar over at verden ikke bare dreier seg om spill, det skal likevel mye til for at forfatteren ikke skal ha hørt om et spill som baserer seg på samme konseptet som Han har skrevet om, det er vel 5 år eller noe siden det første spillet kom ut og med ubisoft sin markedsføring så må du aktivt ignorere det for å ikke ha hørt om det.

Om det da er slik som godsaker sier så er det jo ikke akkurat synd på han ettersom det var kalkulert, mener dog ikke at ubisoft skal slippe unna med plagiat.

Jeg er en spiller, men ante ikke noe om denne maskingreia i AC spillene. Jeg viste at det var noe "tidsreise"-greier i spillet, men det er alt.

Lenke til kommentar

Man kan ikke ha opphavsrett på et konsept skrevet i en bok. Eksempelvis har ikke Micheal Crichton rettighetene til alle "la oss klone dinosaurer fra bevart dino-DNA" selv om hans Jurrasic Park er først eboken som beskriver dette...

Dette er en forfatter som vil skape blest om seg selv. i tillegg burde han ha gått til sak om rettighetene hans ved det første spillet utslipp. ikke det 5. i serien. Så under "permission by lack of enforcement"-prinsippet vil han uansett ikke kunne kreve rettigheter.

Eksempler der en annen forfatters oppfinnelse har blitt brukt av flere forfattere er "powered armour"(skrevet om i starship troopers på 50-tallet), "ansible", "warp drive"(brukt først i TV-serien Star trek), "lasersverd"("lightsaber" ordet er faktisk TM, men ikke konseptet).

-frank

• Liker 1
Lenke til kommentar
@GhostViperJeg er fult klar over at verden ikke bare dreier seg om spill, det skal likevel mye til for at forfatteren ikke skal ha hørt om et spill som baserer seg på samme konseptet som Han har skrevet om, det er vel 5 år eller noe siden det første spillet kom ut og med ubisoft sin markedsføring så må du aktivt ignorere det for å ikke ha hørt om det.Om det da er slik som godsaker sier så er det jo ikke akkurat synd på han ettersom det var kalkulert, mener dog ikke at ubisoft skal slippe unna med plagiat.
Assassins's creed er ikke på langt nær stort til at "alle" bør ha hørt om det. Selv spill som CoD og GTA, samt megafenomener som Pokemon og WoW er relativt ukjente for hvermansen. De fleste har kanskje hørt navnene til disse spillene, og vet sånn vagt hva de handler om (CoD=krig, våpen, WoW= onlinespill, Pokemon = søte fantasidyr), men generelt sett er det ikke mange som har god nok kjennskap til å bruke spillene som en referanse.Derimot er det kanskje litt rart at ingen lesere av boken har sett likheten og varslet forfatteren i løpet av 5 år. Enten betyr det at likheten ikke er så påfallende som forfatteren vil ha det til i søksmålet, eller så kan det bety at bokens målgruppe ligger så lange vekke fra AC sin målgruppe at ingen har hatt noe grunnlag for å se likheten... ja, det kan være så mangt.

Eller så kan det være at forfatteren er i økonomisk krise, hvor han ikke har brydd seg nok i fortiden men ser muligheten for å tjene penger nå (om det er plagiat som er tilfellet)

Lenke til kommentar

Om det er så store likheter så er det jo litt merkelig at Beiswenger ikke har uttalt seg om dette før nå. Dette er tross allt det femte spillet i en veldig kjent serie.

Hvis jeg spør mora mi om hu vet hva GTA, Modern Warfare eller WoW er kan jeg garantere at hun ikke har peiling.

Kanskje hun kunne resonnert seg frem til at det er spill siden jeg spiller, men sannsynligvis ikke.

Generasjonen som nå har passert 50 vet generelt sett nada om spill.

Det sagt så ønsker jeg Ubisoft alt ondt frem til de forandrer syn på kundene sine, men jeg tror ikke søksmålet til den aktuelle forfatteren kommer så langt.

Lenke til kommentar

Haha, dette er litt latterlig, og typisk amerika.

Hvis han mot alle odds skulle få dette gjennom så skulle jeg ha saksøkt BioWare for deres Dragon Age: Origins, da den hadde langt flere likheter med bokprosjektet jeg har jobbet med i 5 år, enn det AC 3 er har til boka denne fyren har skrevet. :p

Man kan ikke ha opphavsrett på et konsept skrevet i en bok. Eksempelvis har ikke Micheal Crichton rettighetene til alle "la oss klone dinosaurer fra bevart dino-DNA" selv om hans Jurrasic Park er først eboken som beskriver dette...

Dette er en forfatter som vil skape blest om seg selv. i tillegg burde han ha gått til sak om rettighetene hans ved det første spillet utslipp. ikke det 5. i serien. Så under "permission by lack of enforcement"-prinsippet vil han uansett ikke kunne kreve rettigheter.

Eksempler der en annen forfatters oppfinnelse har blitt brukt av flere forfattere er "powered armour"(skrevet om i starship troopers på 50-tallet), "ansible", "warp drive"(brukt først i TV-serien Star trek), "lasersverd"("lightsaber" ordet er faktisk TM, men ikke konseptet).

-frank

Veldig godt sagt. Han kommer ikke til å nå frem med dette da, dom du sier, man kan ikke ta copyright på en idè eller et konsept. Kun et ferdig produkt, merkevare eller navn på produkt og merkevare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...