icc Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 PRISER: http://www.komplett.no/k/search.aspx?q=d3200 for de som er intr. i sånt Veldig usikker på om det blir dette eller et av de nye kameraene til Samsung, de er så enkle å få med seg. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Ut fra hva jeg har hørt om ytelse på Exmor 16Mpx og 24Mpx, tror jeg at D3200 ville blitt et bedre kamera med 16Mpx sensoren. Spesielt mtp. at "ingen" kjøpere av dette kameraet vill skrive ut i ekstreme størrelser. Hvis 5DMkIII er en indikasjon, så vil jeg tippe neste sensor havner på rundt 20Mpx og med bedre ytelse jevnt over. Er litt mer pessimistisk enn deg, og tror Canon også lanserer 24Mpx i neste generasjon 1.6crop sensor, uten nevneverdig bedre egenskaper enn dagens 18Mpx. Men krysser fingre for mer moderat oppløsning. Jepp, tror de fleste aktørene nå vil komme med innstegsmodeller med mellom 20-30 mp desverre, ikke fordi det vil gjøre kamera bedre,men fordi det selger som hakka møkk til de som bruker grønn knapp og auto iso Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 (endret) Sony A77 yter jo bedre enn 600D, selv om A77 er bremset av SLT-speilet. Sammenlign heller med NEX7 siden det har samme 24 Mp sensor og ikke noe speil. NEX7 løper jo sirkler rundt 600D på både støy, dynamikk, oppløsning og fargenøyaktighet. Dpreview viser det annerledes. På 600D kan du se at det står "Paul Smith", men ikke på Nex7. 5Dm3 er tatt med som referanse, alt i raw iso 6400. Edit: bildet blir ikke synlig på akam.no, kun på diskusjon.no. Det er et utklipp fra dpreview.com som viser 100% crops av deres studio-scene for Canon 5Dm3, Canon 600D, Sony A77 og Sony Nex-7, i raw iso 6400. Dette viser tydelig forskjellene i sensorkvalitet og demonstrerer hvordan økt oppløsning resulterer i redusert detaljrikdom på høy iso. Endret 20. april 2012 av robertaksland 2 Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 19. april 2012 Forfatter Del Skrevet 19. april 2012 Vel, Akam kommer med den samme svadaen innimellom "ref: S100 intro" Ja, det er litt trist. Jeg ville ikke skrevet det sånn. Det er info vi får fra de ulike produsentene, og vi må nesten forholde oss til det. Det er ikke noe vi finner på, for å si det slik, men gi meg gjerne et hint dersom dere har konkrete eksempler på at slik info ikke har vært riktig, så sitter vi med ammo til neste gang de kommer med slike uttalelser. Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Ja da har Nikon tatt helt av i MP racet og for meg er det greit.Det som imidlertid er morro å se er at verken Akam eller leserne stiller seg serlig kritisk til dette , det virker som pipen har fått en helt annen tone nå enn da andre produsenter gikk til 16 -17 MP Canon har også presset 18 megapiksler inn på bildebrikken, og mange har vært skeptiske til det.men vi ser at Canon må finne på noe lurt hvis de skal øke pikseltallet på kameraer med denne brikkestørrelsen. Vi alle sammen her vet vel hva ditt syn er på dette, og personlig føler jeg meg mett av disse "Hvorfor er det greit med masse mp når Nikon gjør det, men ikke Canon?"-kommentarene dine. På den andre siden, hvor lenge siden er det Canon kom med sin 16/18mp-sensorer? Er jo verdt å ta med seg at utviklingen går _temmelig_ raskt, så det som ble sett på med skepsis for noen år siden, behøver da langt ifra være noe å heve øyenbryn for nå idag. Men alt i alt kan vi vel alle være enige om at en lur taktikk er å ikke dømme, det være seg Nikon eller Canon før man faktisk har fått sett og prøvd. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 (endret) Jeg tror egentlig det er lurt å gå for en såpass stor oppløsning i en forbruker modell. Dette fordi veldig mange av brukerene vil kun bruke kamera med kit-objektivet og redigere i enkle programmer som Picasa. Samme brukergruppe har også en tendens til å beskjære ganske så kraftig til tider, så de trenger de pikslene de kan få. Eventuelle støyproblemer vil stort sett bli maskert da bildene vil (stort sett) bli skrevet ut i små størrelser, eller skalert ned for opplasting på nett. Endret 19. april 2012 av tomsi42 Lenke til kommentar
Golddynaco Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Tja, minner om tiden med mellomformat uten teleoptikk da jeg heller kunne lage utsnitt i mørkerom... Det er åpenbart at amatører beskjærer bildene så lenge kit-objektivet brukes. Likevel mener jeg det ikke er spesielt lurt å operere med bildefiler så store at du trenger proff-PC og mengder med minne for å kunne ha brukbar arbeidsflyt. Dessuten; amatører kjøper ikke skikkelig blitz heller. Så snart de har lært å presse sensor til ISO 3200 pluss pluss, knipser de løs i bekmørket uten tilgang på lyssterk optikk. Det er en grense for hva som skjules i småstørrelser og nedskalering. Jeg har fremdeles 12 MP i det camera jeg bruker mest. Godt fornøyd med det. Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Jeg begynner å bli ganske lei av canon sine 18mpx sensorer, så jeg håper denne yter på Nex-7 nivå. Da blir jeg Nikonist, Hjelp? Det morsome med mpx (som jeg har sagt helt siden jeg fikk min D3X) er at print blir uansett bedre, selv om ved 1:1 pixel piping på skjermen så kan man finne litt mer støy. Støy er der men det er også detaljer som er helt fraværende på 12mpx. 1 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Det morsome med mpx (som jeg har sagt helt siden jeg fikk min D3X) er at print blir uansett bedre, selv om ved 1:1 pixel piping på skjermen så kan man finne litt mer støy. Støy er der men det er også detaljer som er helt fraværende på 12mpx.Nå er det ganske stor forskjell på detaljene du får ut av 24 Mp fra en FX-sensor og 24 Mp fra en DX-sensor. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Ser jo skarpt og fint ut, selv med kitobjektiv - men såklart, under nogelunde ideelle forhold. Ser for meg 28mm f/1.8 + D3200 plutselig kan bli et fantastisk lite landskapsalternativ på tur. http://chsv.nikon-image.com/...mera/slr/digital/d3200/img/sample/img_02_l.jpg http://chsv.nikon-image.com/...mera/slr/digital/d3200/img/sample/img_04_l.jpg http://chsv.nikon-image.com/...mera/slr/digital/d3200/img/sample/img_07_l.jpg http://chsv.nikon-image.com/...mera/slr/digital/d3200/img/sample/img_08_l.jpg http://chsv.nikon-image.com/...mera/slr/digital/d3200/img/sample/img_09_l.jpg Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 (endret) Jeg tror egentlig det er lurt å gå for en såpass stor oppløsning i en forbruker modell. Dette fordi veldig mange av brukerene vil kun bruke kamera med kit-objektivet og redigere i enkle programmer som Picasa. Samme brukergruppe har også en tendens til å beskjære ganske så kraftig til tider, så de trenger de pikslene de kan få. Eventuelle støyproblemer vil stort sett bli maskert da bildene vil (stort sett) bli skrevet ut i små størrelser, eller skalert ned for opplasting på nett. Det lureste er jo fordi det selger, 8 av 10 jeg møter med entrymodeller er rene amatører som ikke vet hva speilet er engang i kamera, iso er gresk , men de vet det "viktigste" kamera har jo X antall mp så da MÅ det være bra , lykkelig uvitende knipser de i vei på grønn firkant og auto iso fordi de har jo verdens beste kamera , dette går jo rimelig greit da de fleste av disse ikke tar selig avanserte bilder og sjelden aldri skriver ut et bilde . Ser jo allerede få bla facebook at flere nettbutikker har lagt ut annonse, der det annonseres stort med hele 24 mp :-)) Endret 19. april 2012 av Snekker`n Lenke til kommentar
eksepsjonell Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Kommer'n i rødt også? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Kommer'n i rødt også? Jepp . Lenke til kommentar
telealf Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 "mer enn ekrekonkurrenten Canon har i noe som helst kamera", he, he, he, he,he, he, Jeg synes det er merkelig at Nikon i det hele tatt tar opp konkuransen på innstegs entusiast system kamera med et DSLR, men siden de ikke har noe skikkelig speiløst så er kanskje dette lurt? De selger jo et system, men teknisk er det vel ikke så vanskelig å lage et speiløst for APSC med et adapter for N AIS-AF-D-G... optikk. Snasne grier, og til den prisen blir nok mange fristet av masse pixler (jeg også, selv om det ikke er så mye Nikon glass som frister lenger). Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Blir uansett spennende å se tester av denne , ikke for at jeg skal ha den , jeg prøvde en D3100 som jeg vurderte å kjøpe til reservekamera men det var så lite og elendig å holde at det var håpløst,ja det var værre enn den D5000 som jeg har noe jeg ikke trodde var mulig . Men for små gutter/jenter med "pc hender" kan den sikkert være ok å holde i . Lenke til kommentar
bamsefar Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Tippet vi fikk en D3200 tidligere i år, og jammen fikk jeg rett. Blir interessant å se om prisen komplett har satt faktisk blir reel eller ikke, da jeg synes den var en tanke høy. Prisen er rett i trynet på D5100, og med mindre ikke Nikon annonserer en D5200 i løpet av Mai, så blir dette bare krøll. At D3100 kommer til å gå ned i pris for å virkelig friste 1100D-kjøperene er det vel ingen tvil om, enn så lenge modellen ikke fases ut kjapt. Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Jeg begynner å bli ganske lei av canon sine 18mpx sensorer, så jeg håper denne yter på Nex-7 nivå. Da blir jeg Nikonist, Hjelp? Det morsome med mpx (som jeg har sagt helt siden jeg fikk min D3X) er at print blir uansett bedre, selv om ved 1:1 pixel piping på skjermen så kan man finne litt mer støy. Støy er der men det er også detaljer som er helt fraværende på 12mpx. Helt enig. Jeg driver en del med fotografering av ting på avstand og da kommer megapixlene godt med for cropping. Nå er det ganske stor forskjell på detaljene du får ut av 24 Mp fra en FX-sensor og 24 Mp fra en DX-sensor. Ikke nødvendigvis vil jeg påstå. I godt dagslys og uten en blender som skaper diffraksjon med et godt stykke glass får du fram flere finere detaljer med et crop kamera versus ett full format. Da det har større pixel tetthet. Det er iallefall min erfaring. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Blir uansett spennende å se tester av denne , ikke for at jeg skal ha den , jeg prøvde en D3100 som jeg vurderte å kjøpe til reservekamera men det var så lite og elendig å holde at det var håpløst,ja det var værre enn den D5000 som jeg har noe jeg ikke trodde var mulig . Men for små gutter/jenter med "pc hender" kan den sikkert være ok å holde i . Jeg har nok litt mindre hender, og jeg liker formfaktoren til D3100 veldig godt - bedre enn D5100 som etter min mening er i overkant klumpete. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 (endret) Ja da har Nikon tatt helt av i MP racet og for meg er det greit.Det som imidlertid er morro å se er at verken Akam eller leserne stiller seg serlig kritisk til dette , (...) OK da! Jeg er en leser som stiller meg kritisk til dette megapixelracet: Fornøyd nå? ;-) Blir spennende å se hvordan D3200 yter mhp støy på høy ISO... Jeg for min del stemmer foreløpig et rungende "Vet ikke". Ze pruf, iz in ze puddin, sies det. Endret 19. april 2012 av fototim Lenke til kommentar
ChallengerV8 Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Ja da har Nikon tatt helt av i MP racet og for meg er det greit. Det som imidlertid er morro å se er at verken Akam eller leserne stiller seg serlig kritisk til dette , det virker som pipen har fått en helt annen tone nå enn da andre produsenter gikk til 16 -17 MP Canon har også presset 18 megapiksler inn på bildebrikken, og mange har vært skeptiske til det.men vi ser at Canon må finne på noe lurt hvis de skal øke pikseltallet på kameraer med denne brikkestørrelsen. For 6 måneder siden ville jeg ha ristet på hodet over denne "galskapen", men jeg har skiftet mening! De aller fleste nye kameraer med en kraftig økning i antall pixler viser ingen tegn til at bildene har blitt dårligere. Tvert imot, de har bedre høy-iso egenskaper, bedre dynamikk, bedre fargegjengivelse, like høy bilderate, like mange bilder i bufferet, like mange eller flere bilder pr batterilading osv osv. Det har skjedd et kvantesprang i bildeprosessering med den siste generasjonen kameraer. Min oppfattning nå er at det er nærmest ingen grense i rimelig fremtid på hvor mange pixler man kan trykke inn på sensoren. Hvorfor ikke lage en sensor på f.eks 200MP og benytte pixel-binning for å lage et bilde på 12-16MP. Det er prosessorkraft nok i f.eks Expeed3-motoren til å gjøre dette, selv med 3bps. På Nikon 1 handterer denne 600MP/s (tilsvarer 7,2Gbit/s). Nokia viste veien med 41MP kameramobilen, selv om de beholdt pixelstørrelsen og økte sensorstørrelsen for å få det til. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg