olaflaaten Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Jeg har så og si bestemt meg for å gå til innkjøp av 7D kamerhus, men jeg regner med at jeg ganske fort vil merke behovet for minst ett objektiv. Hva burde jeg gå for da, som er litt allsidig? Grunnen til at valget har falt på 7D er at det er litt flere manuelle funksjoner enn 60D. Kunne gjerne ha kjøpt 50D, men det mangler vel HD-film om jeg ikke husker feil? Kom gjerne med kommentarer til dette også. Jeg har MASSE fotoerfaring, men ingen erfaring med speilrefleks og objektiver. Dette er kanskje en rar kombinasjon, men jeg har vært sta og kost meg hver gang noen blir overrasket over at jeg bruker kompaktkamera til bildene mine, og skal ikke nekte for at jeg har sett litt ned på alle de som kjøper seg et dyrt kamera og så kaller seg "fotograf". - Ola Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Jeg regner med at det er på videosiden du sikter til når du sier at 7D har flere manuelle mulgiheter enn 60D; for på fotosiden er de like på den manuelle siden ... Et greit sted å begynne, er allround-zoomen EF-S 15-85mm - den dekker mye og skal være et greit utgangspunkt. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 7Ds hovedfordeler framfor 60D er ikke flere manuelle funksjoner, men skuddtakt og autofokus. Når det gjelder videodelen er det 60D som har flere funksjoner enn 7D. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 (endret) 7D, 60D, 600D og 550D har samme bildebrikke og bortimot samme bildekvalitet, men som du nevner så er det forskjeller på funksjoner, hastighet og brukervennlighet. Tomsi nevner 15-85 IS, det er et godt objektiv som gir like skarpe bilder som enkelte av de dyre proffe Canon zoom-objektivene, her får du god vidvinkel til moderat tele i et og samme objektiv, har det selv sammen med 7D og er den kombinasjonen jeg bruker mest pga. av at det er allsidig og klarer jobben. Hvis du nevner hvor mye du har tenkt og bruke på et objektiv samt hvilken type fotografering du driver på med er det enklere og nevne type objektiver som kan passe, liker du å bruke lang tid på og ta kun et bilde eller liker du og tusle rundt å bare knipse i vei, tar du portretter eller bilder av insekter, blomster, er du glad i sport/action eller kanskje du liker landskapsbilder. Endret 19. april 2012 av Nautica Lenke til kommentar
olaflaaten Skrevet 19. april 2012 Forfatter Del Skrevet 19. april 2012 7D, 60D, 600D og 550D har samme bildebrikke og bortimot samme bildekvalitet, men som du nevner så er det forskjeller på funksjoner, hastighet og brukervennlighet. Tomsi nevner 15-85 IS, det er et godt objektiv som gir like skarpe bilder som enkelte av de dyre proffe Canon zoom-objektivene, her får du god vidvinkel til moderat tele i et og samme objektiv, har det selv sammen med 7D og er den kombinasjonen jeg bruker mest pga. av at det er allsidig og klarer jobben. Hvis du nevner hvor mye du har tenkt og bruke på et objektiv samt hvilken type fotografering du driver på med er det enklere og nevne type objektiver som kan passe, liker du å bruke lang tid på og ta kun et bilde eller liker du og tusle rundt å bare knipse i vei, tar du portretter eller bilder av insekter, blomster, er du glad i sport/action eller kanskje du liker landskapsbilder. Dere motsier hverandre alle tre, så kanskje jeg heller får prøve å finne ut hva jeg burde ha på egenhånd. Man blir litt lat av å ha et forum fullt av flinke folk man kan spørre Jeg har ikke gjort meg så mange tanker om hvor mye jeg vil bruke, for jeg vet så lite om hva det koster. Når det gjelder typen fotografering jeg driver med, så er det umulig å svare på. Jeg tar bilder av alt mulig i alle mulige situasjoner, både planlagt og ikke. Jeg skal uansett kikke nærmere på objektivet dere snakker om. Takk for svar! (: Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Til generell fotografering er 15-85 ypperlig, gjerne i samarbeid med en Canon 430 EX II blits innendørs Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Til generell fotografering er 15-85 ypperlig, gjerne i samarbeid med en Canon 430 EX II blits innendørs Jepp og så utvide senere med feks en 70-200 F4 L IS , et meget bra objektiv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå