Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Farlig lite søvn?

Anonym259235

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da jeg var 15 fikk jeg i gjennomsnitt under 5 timer søvn per natt, og i ukedagene var som regel under 4. Da sov jeg gjerne 4.00-7.30 mandag-fredag. Jeg hadde (og har) forøvrig store vansker med å sovne, men det førte ikke til noe annet enn at jeg var litt trøttere enn jeg ønsket.

Det at vi liksom trenger åtte timer er en myte. Det varierer riktignok fra person til person, men 6-7 timer i døgnet er ikke bare ufarlig, det er fullstendig normalt. Jeg ligger rundt 6 timer i snitt som 21-årig fulltidsstudent, og blir bare sløvere om jeg sover mer enn de 6-7 timene du snakker om. Men det er klart: Føler du at du fungerer dårlig som følge av søvnunderskudd, er det mulig du trenger mer for å fungere optimalt. Du er tross alt 15, og søvnbehovet kan både være større og variere mer enn hos folk i 20-årene og oppover.

Lenke til kommentar

Som BirgerCaC sier, så lenge du er fin i formen så får du nok søvn.

Sliter du med konsentrasjon,dårlig humør og er trøtt store deler av dagen osv er tegn på at du får for lite søvn eller sover dårlig.

Etter hva jeg har lest bør man få 8timer søvn når man er så ung, men folk er veldig forskjellige.

Selv klarer jeg meg med 6timer viss jeg sover godt, men jeg er noe eldre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...