oceana Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Okay, så finnes det sikkert tusen tråder om emnet fra før, men jeg orket ikke lete. Er det noen her som har noen "kjerringråd" på hvordan man kan få ut luft i systemer? Dette er ikke et pc-basert system, (jmf. øl/coa-kjøler-tråden) men teknikken er jo den samme. Er det noe som enkelt og greit kan helles oppi vannet for å "presse ut luft" elns ? Har tenkt til å koble på en vanntank i et forsøk på å få effektiv påfylling av vann og forhindre mer luft, men jeg har mange bøyer og kroker i systemet, så det er litt vanskelig...:/ Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Hei. Nei, det finnes nok ikke noe du kan helle oppi vannet som presser luft ut. Det du dog kan helle i vannet er vann, så det presser lufta ut :wink: Det du må gjøre er å åpne et høyt punkt i systemet. Sett f-eks på en T med en slangestump. (eller en tank) La luften komme ut her. Fyll også vannet på her. Hvis dette "høye" punktet allerede er plassert lavt, så ta konstruksjonen i egne hender, og "snu" på den slik at ting forandres. Ofte kan det være litt vanskelig å få ut all luft når pumpen går. Den har en tendens og piske luften i tusenvis av små bobler - som naturligvis bruker lengere tid å komme ut enn én stor boble. Skru av pumpen, og vent litt. Start og stopp den i korte intervaller. Prøv også å knipe/knekke slangen på forskjellige plasser når pumpen går. Vær forberedt på at vannet kan komme opp av luftehullet når du gjør dette. Du kan også riste på hele konstruksjonen for å lure løs luftlommer. Det beste er selvfølgelig om du får ut all luft. Men det er ingen betingelse for og få kjølingen til å virke! Hvis ikke støy fra pumpen plager deg, la luften være! Lenke til kommentar
BioAcid Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Da tar jeg et spørsmål samtidig : gjør det noe om pumpa står på hodet? den waterchill pumpa...? må snu hele toweret på hodet dersom jeg skal få tømmt den helt for luft! Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 På hodet, mener du med snuten ned? Joda, det skal gå fint, men helst for kortere tid. For utlufting og sånt er det jo helt greit. Hvis den ikke forandrer lyd, så kan den sikkert gå sånn i årevis. Men opplagringen er vel primært laget for horisontal bruk. Det er i allefall det som er mest logisk når man ser oppbyggingen av den. Men hør med produsenten hvis du vil ha et spesefikt svar for din pumpe. Lenke til kommentar
BioAcid Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Forklaring: har en vapo xe m/kasse, der e radiator øverst som fortsetter ned til nb blokka(som jeg naturligvis tok inntaket i det øverste hullet på), ut gjennom det nederste hullet til gpu, så til beholderen, inn til pumpe som står nede under kontrolleren til vapon og tilbake opp til radiatoren. Som du skjønner så ligger det antaklig litt luft oppe i radiatoren å så samler det seg litt luft oppe i nb blokka. derfor kunne jeg tenkt meg å sette hele toweret på hodet å satse på å få tømt helt slik. Vil ikke ta av noen blokker og løfte de da jeg er j*vlig redd for lekasje. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Snu bare du. Det holder vel kanskje om du bare legger den på siden? Men kompressoren må vel i alle tilfeller være av. Lenke til kommentar
oceana Skrevet 26. august 2003 Forfatter Del Skrevet 26. august 2003 jau, det er sånn jeg tenkte det også, ble endel ekstra jobb though... Brukte en sånn liten honning-boks i noe lettmetall med to rør inn i, burde funke, står relativt høyt. Noen formening om hvor høyt / lavt pumpa bør stå, er litt usikker på om jeg skal sette den i bunnen eller midt på....Er endel hit-og-ditt, og trykket er ikke all verden, så jeg burde egentlig ta tyngdekraften til hjelp og sette den høyt...Hva tycks ? Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 Pumpen bør stå lavt for å være sikret god vanntilførsel til innsuget. Men om du i ditt tilfelle setter den i midten av kabinettet, så spiller det forsåvidt ingen rolle. Lenke til kommentar
Izex Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 Du får det meste av luft ut hvis du tilsetter alt som skal være i vannet og kjører hale systemet på "tomgang" altså ikke fastmontert, da kan du snu og vende/riste på kjøleblokker og radiator, så la det stå og surre i mange timer, luften vil da trekke til vanntanken. Funket på mitt system ihvertfall, ikke sett ei eneste bobble gå gjennom slangene. Lenke til kommentar
BioAcid Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 Joda, har forstått det der men problemet er at jeg har festet alt å vil nødig drive å ta av å på blokkene, da jeg øker risken for lekkasje, samt at jeg da må tømme systemet for å få på ny goop. derfor blir dette litt vanskelig å da setter jeg heller alt på hodet! Arctic: Hadde selfølgelig ikke tenkt å la vapoen gå sammtidig nei:) Lenke til kommentar
simes Skrevet 3. september 2003 Del Skrevet 3. september 2003 Eheim pumpene slutter å dytte vann hvis den legges på siden eller opp ned.. Bare nevner det. Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 4. september 2003 Del Skrevet 4. september 2003 bruker å starte pumpen og fylle på så mye fann jeg får inn. legger så maskinen til høgre og venstre. fyller på mer vann. og så snur jeg til slutt maskinen opp ned for å være sikker på at alt er ute. funker som bare det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå