Tsjaizer Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Hei, holder på å sette opp en nettside (http://org.ntnu.no/opogfraem/sommerweb), men har problemer når jeg skal definere klasser til de to forskjellige type linker jeg skal ha. Klassene til linkene heter sosial og artist, og her er koden jeg har i CSS: a.artist:link { text-decoration:none; color: #FF0000; } a.artist:visited { text-decoration:none; color: #FF0000; } a.artist:hover { text-decoration:none; color: #FF0000; } a.artist:active { text-decoration:none; color: #FF0000; } a.sosial:link { text-decoration:none; color: #FF0000; } a.sosial:visited { text-decoration:none; color: #FF0000; } a.sosial:hover { text-decoration:none; color: #FF0000; } a.sosial:active { text-decoration:none; color: #FF0000; } og blant annet her er det skrevet inn i html: <a class="sosial" href="http://twitter.com/#!/sommeroya" target="_top">[Twitter]</a> <span style="padding: 0 0 0 47px;"> <a class="sosial" href="http://soundcloud.com/sommeroya" target="_top">[soundcloud]</a> </span> <span style="padding: 0 47px 0 47px;"> <a class="sosial" href="http://www.youtube.com/user/Sommeroya" target="_top">[Youtube]</a> </span> <a class="sosial" href="http://www.facebook.com/sommeroya" target="_top">[Facebook]</a> Noen som vet hva som gjør at html-dokumentet ikke kommuniserer i dette tilfellet med css-dokumentet? Takker for svar! mvh Jørgen Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Hvorfor har du a foran classen? En class-tag skal vel se noe sånn her ut: .navn {formattering}? Husker ikke om a og a:hover gjelder for class, men verdt et forsøk. Om greia di ligger som list (li) kan du lage div class og gjøre noe slikt #navn på li.navn > a:hover {formattering} Lenke til kommentar
agm Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 (endret) På linje 71 har du glemt å lukke en deklarasjon med }. Da blir det følgefeil i stilsettet. A-elementet, som de aller fleste andre, kan selvsagt tillegges klasser. Og element.class er like gyldig som bare .class - det har til og med høyere spesifisitet. Endret 18. april 2012 av agm 1 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 *kode* Koden din kan med fordel forkortes til følgende: a.artist, a.artist:hover { text-decoration: none; color: #f00; } a.sosial, a.sosial:hover { text-decoration: none; color: #f00; } Jeg fjernet :visited og :active, og endret :link til kun a for med mindre du vil gi disse en unik stil er det ikke nødvendig å ta de med. 1 Lenke til kommentar
vevo1992 Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Tsjaizer, det skal skrives slik: .artist:link { text-decoration:none; color: #FF0000; } .artist:visited { text-decoration:none; color: #FF0000; } .artist:hover { text-decoration:none; color: #FF0000; } .sosial:link { text-decoration:none; color: #FF0000; } .sosial:visited { text-decoration:none; color: #FF0000; } .sosial:hover { text-decoration:none; color: #FF0000; } Lenke til kommentar
Runar Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Tsjaizer, det skal skrives slik: *kode* Feil! Som det ble påpekt tidligere i tråden, er a.klasse:hover ikke bare gyldig, men det har høyere spesifisitet (prioritet) enn .klasse:hover. Jeg vet du mener det godt, men feilinformasjon er ofte verre enn å ikke gi noe informasjon. 1 Lenke til kommentar
vevo1992 Skrevet 21. april 2012 Del Skrevet 21. april 2012 Tsjaizer, det skal skrives slik: *kode* Feil! Som det ble påpekt tidligere i tråden, er a.klasse:hover ikke bare gyldig, men det har høyere spesifisitet (prioritet) enn .klasse:hover. Jeg vet du mener det godt, men feilinformasjon er ofte verre enn å ikke gi noe informasjon. Dette er feil iAdministrator. Det virker slik, uansett. Lenke til kommentar
vevo1992 Skrevet 21. april 2012 Del Skrevet 21. april 2012 Tsjaizer, har du glemt denne koden i html dokumentet ditt? <link rel="stylesheet" type="text/css" src="link-til-din-css-fil.css"> Noen som vet hva som gjør at html-dokumentet ikke kommuniserer i dette tilfellet med css-dokumentet? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 21. april 2012 Del Skrevet 21. april 2012 Dette er feil iAdministrator. Det virker slik, uansett. Du sa «det skal skrives slik» (min utheving), det er feil. Det må ikke skrives slik du skrev det. 1 Lenke til kommentar
vevo1992 Skrevet 21. april 2012 Del Skrevet 21. april 2012 Som det ble påpekt tidligere i tråden, er a.klasse:hover ikke bare gyldig, men det har høyere spesifisitet (prioritet) enn .klasse:hover. Jeg vet du mener det godt, men feilinformasjon er ofte verre enn å ikke gi noe informasjon. Her sier du at du min løsning ikke er gyldig. Den er det Lenke til kommentar
Runar Skrevet 21. april 2012 Del Skrevet 21. april 2012 Her sier du at du min løsning ikke er gyldig. Den er det Skjerp deg. Du forstår norsk, gjør du ikke? Jeg mener på ingen måte at din løsning ikke er gyldig. Jeg skrev ganske enkelt at din påstand om at det må gjøres slik du skrev er feil, og at min løsning er bedre enn din. Lenke til kommentar
vevo1992 Skrevet 21. april 2012 Del Skrevet 21. april 2012 Her sier du at du min løsning ikke er gyldig. Den er det Skjerp deg. Du forstår norsk, gjør du ikke? Jeg mener på ingen måte at din løsning ikke er gyldig. Jeg skrev ganske enkelt at din påstand om at det må gjøres slik du skrev er feil, og at min løsning er bedre enn din. Beklager, vi rettet på hverandre. Men det blir useriøst når du kommer med slik barnementalitet. Lenke til kommentar
agm Skrevet 21. april 2012 Del Skrevet 21. april 2012 Vevo: CSS-eksempelet ditt er gyldig, men det er ikke noe bedre enn Tsjaizers opprinnelige CSS, og hjelper ikke til å løse problemet. Hvorfor være så bastant? Tsjaizer: Se bort ifra alle kvasiløsningene i tråden her. Det mangler slutt-brackets ( } ) i style.css på linje 71, 117 og 208. Legg inn disse, så er problemet løst. Lykke til! Lenke til kommentar
vevo1992 Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 Vevo: CSS-eksempelet ditt er gyldig, men det er ikke noe bedre enn Tsjaizers opprinnelige CSS, og hjelper ikke til å løse problemet. Hvorfor være så bastant? Tsjaizer: Se bort ifra alle kvasiløsningene i tråden her. Det mangler slutt-brackets ( } ) i style.css på linje 71, 117 og 208. Legg inn disse, så er problemet løst. Lykke til! Jeg sier ikke at Tsjaizer's opprinnelige CSS er feil, men siden han sier at det ikke kommuniserer med sitt HTML dokument ville jeg hjelpe til med å skrive det inn slik jeg alltid har gjort det. Min løsning fungerer og er lik andre løsninger. Jeg fikk rask tilbakemelding om at min løsning er feil, noe den ikke er. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 Jeg fikk rask tilbakemelding om at min løsning er feil, noe den ikke er. Hvis du faktisk leser hva jeg skriver, vil du se at jeg sa din påstand om at det må gjøres slik du skrev («det skal skrives slik»), er feil, ikke selve koden din. Koden din fungerer, og jeg har aldri påstått noe annet. Lenke til kommentar
vevo1992 Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 Jeg fikk rask tilbakemelding om at min løsning er feil, noe den ikke er. Hvis du faktisk leser hva jeg skriver, vil du se at jeg sa din påstand om at det må gjøres slik du skrev («det skal skrives slik»), er feil, ikke selve koden din. Koden din fungerer, og jeg har aldri påstått noe annet. Helt greit, begge hadde skrivefeil. Lenke til kommentar
Tsjaizer Skrevet 24. april 2012 Forfatter Del Skrevet 24. april 2012 Vevo: CSS-eksempelet ditt er gyldig, men det er ikke noe bedre enn Tsjaizers opprinnelige CSS, og hjelper ikke til å løse problemet. Hvorfor være så bastant? Tsjaizer: Se bort ifra alle kvasiløsningene i tråden her. Det mangler slutt-brackets ( } ) i style.css på linje 71, 117 og 208. Legg inn disse, så er problemet løst. Lykke til! Var litt treg med å sjekke innom denne tråden igjen skjønner jeg nå Flott at folk er engasjerte! Takk skal du ha, agm! Spot on! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå