vitty Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 (endret) Siden jeg var en av de 3 heldige vinnerne av 1 Bitfenix Shinobi XL tenkte jeg å dele mine erfaringer med kabinettet, og svare på evt. spm. Jeg har tidligere bygd i kabinetter som: cooler master mystique. thermaltake soprano, Fractal design arc, r3 og noen eldre Chieftech kabinetter. Jeg som er vandt med mitt fractal design r3 opplever kabinettet som enormt. Det er god plass til det meste av hardware samt vannkjøling. Det er skrevet en lengre artikkel ang. kabinettet på "Hardware.no" med spesifikasjoner, så jeg skal prøve å holde meg til brukervennlighet og kvalitet. Design Design er en smakssak, og for meg er dette kabinettet midt i blinken, med sitt stilrene nøytrale ytre. Både front og lokk i kabinettet er laget av plast med Bitfenix sin "soft touch" overflate som ser ut som og føles som kvalitet. Sidene er svartlakkert stål, og trenger ikke utdypes noe mer enn det. Byggekvalitet Sidene på kabinettet var noe av det første jeg la merke til da disse er massive. De oser av kvalitet og styrke. Det høres kanskje litt sært ut, men de er overraskende solide, med en simpel og effektiv låsemekanisme. Enkel montering av komponentene, og jeg har ingenting å utsette på feste av hovedkort. feste av psu, og kabelrydding. Jeg må si meg litt skuffet over hdd skuffene, da jeg er vandt til litt mer solide hdd skuffer av metall som sitter godt. Disse er av plast, og ligger med slark i hyllene sine. Det er støvfilter på samtlige "inn" vifteplasser, men filteret som ligger foran 230 mm viften i front er alt for grovmasket til å fungere effektivt nok, noe jeg tenker å korrigere selv med en gammel strømpe. Muligheter Det er vel mulighetene som er spennende med kabinettet, da det reklameres med plass til 2*360 mm radiatorer i et vannkjølingsoppsett. Jeg har målt innvendige lengden på taket i kabinettet til å være 52 cm, og da det heller ikke er noen plater el. lignende i veien, så skulle det ikke være noen problemer med å få inn en 420 mm radiator i toppen. Kanskje til og med en på 480 mm. Hvis du tar ut hdd stativet har du plass til en radiator på opp til 360 mm i front. Rett ut av boksen støtter ikke kabinettet tykkere radiatorer enn opp til rundt 50 mm, men med enkel modding (kutt med en dremel), er det plass til en 60 mm i toppen med 1 sett vifter, og en 60mm med push/pull i front. Kabinettet har 4 stk. usb 3 og headset/mic innganger i front. Kabinettet har også en fiffig gul usb port som er koblet rett i PSU uten datakabel. Denne er for å lade duppeditter. Genialt! Har testet den med ipad'n min, og den fungerer svært godt. Ytelse Jeg byttet ut dette kabinettet med mitt gamle r3 og regnet med mer støy og lavere temperaturer. Etter å ha montert 2 ekstra vifter ved siden av de 3 som er ferdigmontert i kabinettet er temperaturforskjellen på gpu'n min 15-20 grader kjøligere! cpu ligger 10-15 grader lavere enn i r3. Skal du ha kabinettet i et luftkjølt oppsett så ville jeg anbefalt anskaffelse av minst 1 ekstra 120 mm vifte. Jeg håper noen finner nytte av denne anmeldelsen, og jeg har ingen problemer med å anbefale kabinettet. Takk til Bitfenix som sendte meg kabinettet, og Hardware.no som trakk meg ut som vinner! Endret 18. april 2012 av vitty Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå