Gå til innhold

Internasjonale operasjoner

roggan89

Anbefalte innlegg

Hei, lurer på hvilken type førstegangstjeneste man burde velge om man ønsker ut i internasjonale operasjoner etter førstegangstjeneste?

Jeg har fagbrev som yrkessjåfør, har jobbet 3 år i transportyrke.

har jobbet 2år som Bilberger.

ble annbefalt V&S men har hørt flere som har problermer med å komme videre til internasjonal tjeneste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CSS-bataljonen (Combat Service Support) kunne vel vært noe? De har hatt mye folk i Afghanistan. CSS-bataljonen kan velges som førstegangstjeneste oppi Bardufoss. CSS har også et profesjonellt kompani som ligger på Rena og er en del av Hærens hurtige reaksjonsstyrker. Disse sender personell til int.ops.

Wiki:

http://no.wikipedia....upport_bataljon

Tung Transport - Troppen er kjent som bataljonens signaturtropp som frakter det tyngste av det tyngste på sine 6 akslede semitilhengere. TT utdanner sjåfører på førerkort klasse CE, men folk med CE fra før har veldig stor sjanse til å komme inn på TT.

Bergingstropp - den kanskje viktigste troppen. Det er fordi bergingstroppen driver med bergingstjeneste i området. Bergingsbilene har lastebilkran og vinsj. De kan slepe opp det meste som skulle ha kjørt ut av veien. De er "på" hele tiden

Ellers opererer nesten hele bataljonen med kjøretøy. F,eks: beltevogn, personbil, lastebil (krokbil, bakløfter, kranbil, bergingsbil), vogntog og et fåtall på hjullaster. Eneste unntak er folk i vedlikeholdstroppen som har 1 vognfører pr. lag, og resten er mekanikere på diverse kjøretøy. Hvilket betyr at tilnærmet alle i CSS får førerkort på klasse C, gratis. Et fåtall får klasse CE, og noen får kompetansebevis på hjullaster.

Utdanningen på lastebil og vogntog foregår på Forsvarets kjøreskole Bardufoss som ligger i leirer.

Lenke til kommentar

Velg Terminalassistent. Du tjenestegjør ved Gardermoen. Laster/losser militære cargo fly som C130, C17 og Antonov mm. Du får bli med på transportoppdrag. Jeg var 1mnd. på Kreta under førstegangstj. før jeg dimmet. Du får alt av kurs for å jobbe på flyplass. Truck + K-Loader K Loader

Nå når Norge skal trekke seg ut av Afghanistan trenger movcon ekstra personell for redeployering. De har ringt meg og spurt om jeg vil, men har takket nei siden jeg skal studere.

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg ville jeg søkt CSS. Enten i TT eller i berging. Kommer du i berging vil jeg si du har stor sjanse til int. ops. hvis vi da fortsatt har int. ops.

Hvis du i tillegg trives som bilberger så tror jeg du kommer til å elske militær berging, veldig mye utfordrende berging.

Som et 3. alternativ så har man bergepanser i panserbataljonen/esk6/stridstren. Da har du den største, sterkeste og tyngste bergern innenfor landets grenser til rådighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...