Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

5km unna sentral, hva skal til for att det blir utbygd?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når det gjelder utbygging så er det desverre bare sånn at du i praksis ikke kan gjøre så fryktelig mye med dette fra eller til - desverre. Strategien på utbyggingen av nye sentraler bir skjeldent påvirket mye av kundefeedback. Det beste måtte i ås fall være å lage en underskriftsliste med folk i området som viser sin interesse for ADSL, og gitt at du får nok underskrifter så kan du sende dette til til et par passende ISPer som faktisk bygger ut sentraler (det er vel hovedsakelig Nextgentel og Telenor) og håpe håpe håpe at noen tar fatt i saken og finner ut at det kanskje kan være lønnsomt å bygge ut der.

Jeg tror dog realistisk at det skjeldent vektlegges me på sånt og at de heller regner ut slike ting basert på innbyggertall, befolkningstetthet og andre sike rene statistiske data - men stort annet er det ikke du kan gjøre.

-Stigma

Ville ikke det beste være å undersøke mulighet for fiber? Vil tro at det har lavere (kortere) responstid enn kobberkabel? Og kan man ikke gjøre en del gravearbeid selv med de riktige tillatelsene?

Mvh Faller

• Liker 1
Lenke til kommentar

Teknisk på telenor sa de kunne garantere 8mbit på linja selv på 5km, ikke jeg som ringte, men det var det de sa.. de hadde testa linja visstnok.. juger telenor, eller hva er greia.

For det første kommer man ikke til "teknisk" ved å ringe kundeservice, og for det andre så vet du ikke hva som ble sagt i samtalen siden du selv ikke ringte. så nei, de lyger neppe.

Lenke til kommentar

Teknisk på telenor sa de kunne garantere 8mbit på linja selv på 5km, ikke jeg som ringte, men det var det de sa.. de hadde testa linja visstnok.. juger telenor, eller hva er greia.

For det første kommer man ikke til "teknisk" ved å ringe kundeservice, og for det andre så vet du ikke hva som ble sagt i samtalen siden du selv ikke ringte. så nei, de lyger neppe.

Nei, man de kan vel sette over til teknisk da vettu smarten. Men samma det, Han som ringte, ringte opp igjen en gang til, og jeg ringte også.. så det er avklart.. Max linjehastighet er 2Mbit, Telenor leverer 1Mbit. (Eidsiva 2Mbit)

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da ser det ut til att det muligens blir bosetting på denne plassen.

Det er sikkert flere her inne som jobber med tele/data som kan svare meg på et par spm.

Hva vil det koste å få opp ny ADSL sentral? er da bare å klaske opp en sentral, eller hva kreves faktisk? graving fra en annen sentral?

og med fiber, så vil det da bli graving noen km, hva slags kostnader snakker vi om her? må det da settes opp ny sentral med fiber?

Setter stor pris på om noen hadde tatt seg tid til å svare :)

Det er nok en 30 hus ca der, så det kan ikke være HELT håpløst dette. Og jeg vet naboen til huset der har vært inne på underskriftskampanje,

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

med fiber må man grave 60 cm, så legge et rør som man senere blåser en fiberkabel i gjennom. dette koster ikke så ekstremt mye. en uke med 2 mann og utstyr.+ materiale. 50000 kanskje...?

Vi snakker nok om helt andre kostnader. Gjennomsnittspris i Norge for å legge fiber er 250 kr/m. Om man bruker den snittprisen vil man komme på 1 250 000 kr om avstanden er 5 km.

Bare fremføringsrør, fiber og blåse/trekkekostnader er 20 - 25 kr/m, atså 100 000 - 125 000 for 5 km. Graving som er den største kostnaden og kan variere mye avhengig av lokale forhold. I de heldigste tilfellene ligger man ned mot 100 kr/m - er det vanskelig framføring (f,eks mye pigging eller graving i relativt tett bebyggelse) kan man fort komme opp i 500 kr/m eller mer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Prisene er langt fra sinnsyke - de er bare en konsekvens av vår høye leverstandard og vårt høye lønnsnivå. Ei "lett gravemaskin" som man her kan bruke koster med graver ca 700 - 800 kr/time + mva. Men man graver ikke 1 km pr dag, når grøfta skal graves opp - man skal ha i sand og rør - og så legge over igjen (tilbake til slik det var så langt som mulig). Man legger ikke fremføringsrøra i en steinete grøft - de legges normalt i sand får å redusere muligheten for at tele kan skade rør/fiber (tele flytter på steiner som bare det). I tillegg skal man skaffe de nødvendige tillatelser etc.

ADSL - må det graves nye grøfter blir prisen den samme pr meter grøft. Extendere bruker ikke Telenor så vidt jeg vet, da det skaper for mye støy i det norske telenettet. Så her må man trolig opp med en ny sentral - og da må det legges ny kabel til denne.

Nå er det da ikke sikkert det må graves 5 km selv om avstand til sentralen er 5 km. Det er også mulig å tvinne fiber på strømkabel om denne går i lufta. Jeg har over 2 km til sentralen (Kapaks), men i luftlinje er det ikke mer enn ca 400 m.

En annen ting - er det området du skal flytte til et potensielt område for bygging av flere boliger - da er det større sjanse for utbygging. Også fordi det da kan være annen infrastruktur som skal fram - og da kan man komme ned i helt andre priser.

Men som nevnt ovenfor - få til underskrifter for fiber/bedre tilknytning. Og ta kontakt med lokale leverandører - ikke bare Telenor. DirectConnect bør man også kontakte - de kan levere trådløst "5G" - og vurderer alle steder med mer enn 30 interessenter. Ikke samme båndbredde - men lik opp/ned - opp til 8/8. Og man må fortelle de ulike at man kontakter flere - det kan medføre at de faktisk gjør en ny prioritering for å ikke miste kundegrunnlag.

Lenke til kommentar

Ok.. Jeg får ringe Telenor og Eidsiva imorgen å forhøre meg litt, det såvidt jeg vet Eidsiva som har en slik avtale med kommunen her om att alle skal ha mulighet for adsl, så det er vel deres nett, men jeg har en veldig dårlig magefølelse på det her.. Direct Connect og 5G har jeg ikke noe lyst på, har lest så mye dritt om det, ustabilt osv..

Det beste hadde kansje vært få samlet underskrifter først som sist, å telt opp hvor mange som bor der, og hvem som er interessert, men når det ikke er fiber i sentrum her, så skal vel mye gjøres att det graves fiber 4-5km fra sentrum til en lite område nedi et skogholt..

Hadde klart meg kjempefint på 12Mbit som jeg har idag, fiber er ikke noe must for meg, synd det ikke finnes noe anna alternativ enn å grave her.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Det er nok ikke Eidsiva sitt nett - telefonnettet (infrastrukturen) eies av Telenor. Dog er det korrekt som du skriver at Eidsiva Bredbånd i flere kommuner i Oppland og Hedmark har avtaler med kommuner om utbygging der dekningen er dårlig.

Lenke til kommentar

Bor også på landet. 4.5 km fra sentral. Først så hadde vi 3 mbit, og det fungerte fint. Men så begynte jo selvsagt internettet å klikke, og ISP svarte med å sette ned hastigheten. Neida, det hjalp ikke spesielt mye det. Så her sitter jeg med 1.5 mbit, som fremdeles er glad i å klikke av ukjente årsaker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...