Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

5km unna sentral, hva skal til for att det blir utbygd?

Anbefalte innlegg

Driver å ser på et hus og tenker på flytting, desverre så ligger huset 5km unna nærmeste sentral, og vi fikk vite att de kunne skru opp til 5mbit, men jeg tipper dette blir passelig ustabilt? de sa vel 2-3mbit stabilt, noe som blir i underkant for min del, samtidig som pingen sikkert er veldig høy med 5km unna nærmeste sentral?

En grov oversikt viser att det er ca 40 hustander i dette området, jeg vil tippe ca 1 km i omkrets, å jeg vil tippe att sjansen for att det kommer en sentral i området der er ca null? hva skal til for att det blir utbygd noe der? har telenor en oversikt/plan over dette?

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hastigheten på elektroner i kobber er vel noe sånt som 1/20 av lysets hastighet om jeg husker rett (og det er det ingen garanti for) så det vil du ikke merke. Når det gjelder spørsmålet ditt så har du rett, de kommer neppe til å bygge ut en av fordelerene der.

Hvordan er 3G dekningen der? Det kan hende du får bedre hastighet der. Alternativet er å snakke med den lokale fiberutbyggeren og høre hva de krever og ev. høre med naboene.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen forventninger, men er det noen som har en oversikt over dette, om det er planer om utbygging i f.eks dette området? kommunen, ISP eller noen andre?

3G tror jeg ikke passer mitt internettbruk, da jeg laster ned ganske mye, ser en del tv via streaming og er avhengig av god ping..

Med fiber så må det vel graves fra sentralen da, eller?

Det er vel dødfødt opplegg dette, men greit å værtfall undersøke

Blir for kjipt å sitte med 1 til 3mbit og en halv mil unna en sentral, det blir litt som å flytte 10 år tilbake i tid.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Responstid er ikke en betydeig faktor med lang avstand til sentral (det går med lysets hastighet tross alt) men hastigheten (pg.a tap av signal) er derimot en faktor. På 5 km kan det entne ikke fungere å få noe stabilt signal i det hele tatt, eller med litt flaks kan du få et par mbit/sek stabilt - det er egentig avhengig av mange ting.

Når det gjelder utbygging så er det desverre bare sånn at du i praksis ikke kan gjøre så fryktelig mye med dette fra eller til - desverre. Strategien på utbyggingen av nye sentraler bir skjeldent påvirket mye av kundefeedback. Det beste måtte i ås fall være å lage en underskriftsliste med folk i området som viser sin interesse for ADSL, og gitt at du får nok underskrifter så kan du sende dette til til et par passende ISPer som faktisk bygger ut sentraler (det er vel hovedsakelig Nextgentel og Telenor) og håpe håpe håpe at noen tar fatt i saken og finner ut at det kanskje kan være lønnsomt å bygge ut der.

Jeg tror dog realistisk at det skjeldent vektlegges me på sånt og at de heller regner ut slike ting basert på innbyggertall, befolkningstetthet og andre sike rene statistiske data - men stort annet er det ikke du kan gjøre.

-Stigma

Lenke til kommentar

Her jeg bor nå, har jeg 12mbit, rundt 800-900m unna sentralen, og meget god ping.. men man ser fort hvor dårlig stilt det er, så fort man beveger seg litt utenfor allfarvei her i Norge.. Stedet jeg ser på, ligger noen km unna der jeg bor nå, og er tilknyttet samme sentral, men linjeavstanden er 4km lenger unna.

Drar jeg under 1 mil "motsatt vei", så er det mulighet for 70mbit.

Forbanna drit, det der. :(

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Driver å ser på et hus og tenker på flytting, desverre så ligger huset 5km unna nærmeste sentral, og vi fikk vite att de kunne skru opp til 5mbit, men jeg tipper dette blir passelig ustabilt? de sa vel 2-3mbit stabilt, noe som blir i underkant for min del, samtidig som pingen sikkert er veldig høy med 5km unna nærmeste sentral?

En grov oversikt viser att det er ca 40 hustander i dette området, jeg vil tippe ca 1 km i omkrets, å jeg vil tippe att sjansen for att det kommer en sentral i området der er ca null? hva skal til for att det blir utbygd noe der? har telenor en oversikt/plan over dette?

5Mbit på en avstand på 5km er på grensen til totalt urealistisk + en må ta høyde for hvilken kobberkvalitet i gitt område + hvor mange analoge/isdn linjer som støyer i tillegg.

Nogenlunde veiledende eks:

internode-adsl2.jpg?w=468&h=354

Lenke til kommentar

Jeg bor også litt ut på landet. 3.5-4km fra sentralen.

Da jeg fikk nettet for første gang sa telenor at 2,5 ned og 0.5 opp var maks.

Etter en stund gikk jeg lei.. maset på telenor at de måtte teste hvor mye linjen klarte.

Var heldig med opratør,han var også en gamer. Han sjekket linja grundig,fikk da ADSL 2 med 8 ned og 0.8 opp.

Pingen ligger på ca 22 opptil 78. Linjen har aldri vært så bra som den er nå.

Hjelper å mase litt :)

Lenke til kommentar

Jeg låner denne tråden litt..

Sentralen dere snakker om, hva er det?

Vis det er en liten "boks" på veikanten bor jeg 30m unna, vis det er ISP sin "sentral" bor jeg mange 2 mil unna...

Hva er denne sentralen dere snakker om?

-------------

Sjekket sånn "Kapaks telenor enkeltsøk" eller noe sånt. De sa jeg var 2480m fra sentralen deres... jeg har Canal digital da..

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Jeg ringte telenor selv, og det er 5178m unna sentralen, han sa de kunne klare 1mbit, og att det var helt i ytterkant av grensa for å få nett i det hele tatt.

Så, 1mbit er uansett totalt uaktuelt...

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Jeg låner denne tråden litt..

Sentralen dere snakker om, hva er det?

Vis det er en liten "boks" på veikanten bor jeg 30m unna, vis det er ISP sin "sentral" bor jeg mange 2 mil unna...

En telefonsentral utenfor bysentrum (RSS) er oftest en liten rød eller hvit hytte uten vinduer, og med ståldør. De grå boksene i veikanten (og i stolpene) er fordelere. Din nærmeste RSS er altså i underkant av 2,5 km unna deg i linjelengde.

Siden du har CD kabelnett har dette ingen betydning for deg uansett. Kabelnettet har også ofte fordelere (med mindre alt ligger i jorda). Disse er ofte grønne, i alle fall her i området.

Lenke til kommentar

Enda værre er det jo att man ikke engang, værtfall her hvor jeg bor, ikke er tilstrekkelig ADSL engang.. det er området rundt sentrum, der er det tilgang på 25Mbit såvidt jeg vet, og det kan jeg også få her jeg bor nå, men beveger du deg noen km utenfor, så kan du bare drite i å ha noe som ligner hastighet...

Tragisk..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...