Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor viktig er det å gifte seg?

Anbefalte innlegg

Diskuterte litt dette med giftermål med min samboer, jeg vil gjerne gifte meg en gang, han er ikke så giret, pga han har vært gift før!

Så tenker jeg, hvor viktig er det å være gift? Gjør de fleste det idag av praktiske årsaker eller av kjærlighet? Må jo innrømme at jeg hadde blitt lei meg om han aldri vil gifte seg! (han sier at vi en gang sikkert kan gifte oss, når vi blir gamle, men han skal være helt sikker, siden han har gort det før)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I mine øyne er aldri spørsmålet som skal besvares først "hvorfor skal man ikke gjøre _X_"

Spørsmålet som er først i rekken er "Hvorfor skal man gjøre _X_"

Om man ikke kommer med noen gode svar på det begynner man å stille spørsmålet hvorfor ikke for å finne unnskyldninger for seg selv.

Hva er det som vil forandre seg så stort (i dette tilfellet) om dere gifter dere som dere ikke har i dag foruten en "kontrakt".

Er det virkelig så mye mere romantisk om man gifter seg i stor ståhei?

Og som du nevner så vil hano jo gifte seg når han er klar/føler seg sikker.

Blir det ikke da (slik som jeg føler/tror du gjør nå) litt egoistisk å opprette en tråd her for å legitimere for deg selv at det beste er å gifte seg før heller en siden?

For all del jeg kan jo ta feil og det er et generelt spørsmål.

Lenke til kommentar

Ok.

Det eneste som kan være greit er jo det økonomiske aspektet i Norge hvor det er om jeg har forstått riktig ganske klare dordeler om man er gift.

Føler at mange gifter seg mer av "materielle" grunner en av dyp kjærlighet som kun kan statueres ved å gifte seg.

Bor selv i utlandet og her gifter meget mange seg i ung alder typ +/- 25 år og mange gifter seg etter å ha kjent hverandre i kort tid.

I motsetning til i Norge så er skillsmisse statistikken her utrolig lav da de faktisk ser på giftemål som en om ikke hellig så i allefall en bindende "kontrakt".

Flere av disse virker ulykkelig og jeg blitt meg fortalt at utro statistikken er høy selv om de er sammen til mer eller mindre døden skiller de.

Kjenner forøvrig noen eldre mennesker som har vært sammen i en mannsalder og er utrolig lykkelig uten ring på fingeren.

Så min konklusjon er at det er ikke viktig å gifte seg i det hele tatt.

I allefall ikke for lykken i hverdagslivet sin del

Lenke til kommentar

Det er vel som du sier "alle kvinners drøm" å en dag få en ring på fingeren og et offisielt 'ja'. Kan ikke påstå jeg ikke er enig med at det er en fin tanke :)

Det er nok en del som gifter seg av praktiske årsaker. Det kan være for eksempel være for å være sikker på at om de går fra hverandre deles alt fifty fifty. Andre gifter seg av kjærlighet.

Jeg hadde nok ikke forlat samboeren min om han aldri satt en ring på fingeren min, men det ville nok svidd en del. Heldigvis har vi allerede snakket om temaet og han har lyst til å gifte seg på et tidspungt han også. Da er det bare å vente på spørsmålet da! :o)

Kanskje om du forklarer det for han hvor viktig det er for deg (om du virkelig virkelig vil gifte deg) så forstår han kanskje og vil vurdere det på nytt. Å vente til dere er gamle, som du sier han vil, virker som lenge å vente på meg. Er ikke så staselig å bruke rullator opp kirkegulvet ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, om det faktisk er viktig for deg, så kan du jo forsøke å forklare det. For meg betyr ikke giftemål så mye, men det var viktig for min kone, derfor er jeg gift. Jeg ser ikke noe poeng i å være vanskelig på noe som er viktig for henne, og relativt uviktig for meg. I praksis er man mere bundet til folk mtp deling, økonomi osv om man kjøper leilighet enn om man gifter seg.

AtW

Lenke til kommentar

Nei, si det!

Du vil bli gift, men du vet ikke selv hvorfor du vil bli gift. Og du vil at vi skal fortelle deg hvor viktig det er.

Har jeg skjønt dette riktig?

Vi kan vel kanskje da begynne i den enden hvor vi snakker om hva du syns virker attraktivt med å være gift, og hva som gnager deg med å ikke være gift. Sosial anseelse, juridiske fordeler, sikre deg selv, hindre andre jenter i å få tak i mannen din, osv. Få høre.

Endret av Nihilist1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I utgangspunktet så er ikke giftemål viktig. Du MÅ ikke være gift for å kunne elske hverandre, og leve lykkelig sammen.

MEN; nå bor vi i en verden hvor veldig mange er av en annen oppfatning. Siden jeg har muslimsk ''ætt'' (ja, jeg er utlending, men finnes ikke muslim selv) så har jeg veldig IKKE LYST til å få barn før jeg er gift. Det har lite med hva jeg i utgangspunktet vil, men samtidig så har jeg lyst på hele pakka! Om det er pga at jeg er ubeslutsom, relativt ung (21 år gammel) eller rett og slett pga mine foreldres synsunkt og ønsker så er det nå slik jeg føler.

Jeg ser poenget i det å gifte seg, få en ring på fingeren og stolt kunne si at ''ja, vi har erklært vår kjærlighet for hele verden!'', men samtidig så ser jeg ikke vitsen. Det er i bunn og grunn hva dere føler for hverandre som teller, og hva dere deler, om dere så er gift eller ikke gift.

Heldigvis er jeg sammen med en kar som hadde blitt med til tinghuset i morgen hvis jeg hadde spurt, så jeg slipper å spekulere i hvorfor min partner ikke vil gifte seg med meg i nærmeste fremtid. Man skal ikke presse noen til noe de ikke vil, men jeg hadde fremdeles reagert og mye mulig gjort det slutt hvis vi ikke hadde de samme ønsker for fremtiden og oss.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Nei, man må ikke være gift!

Når det gjelder det juridiske, så har vi ordnet det, med tanke på at begge har særkullsbarn fra før! Jeg stoler på min mann, så er ikke redd noen skal ta han fra meg nei! Men jeg vil gifte meg ja, og hvorfor det skal være så egoistisk skjønner jeg ikke! Jeg vinner ikke noe økonomisk på å gifte meg med min samboer. Jeg vil gifte meg pga det er han jeg vil leve med resten av livet...

Men jeg skjønner jo at han er mer skeptisk da han har vært gift før... Men er no heller ikke noe som skal skje idag eller neste år ;)

Lenke til kommentar

Jeg vil gifte meg pga det er han jeg vil leve med resten av livet...

Akkurat det har jeg liten tiltro til, hva med ett giftemål er det som gjør det lettere å leve med noen resten av livet? Det må jo være en annen grunn til at du ønsker selve giftemålet?

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så tenker jeg, hvor viktig er det å være gift? Gjør de fleste det idag av praktiske årsaker eller av kjærlighet?

Da vi forlovet oss, og begynte å planlegge giftemål var det med bakgrunn i kjærlighet, at vi ville ha resten av livet sammen, og også praktisk: at det ville være en fordel å være gift når vi skulle ta opp felles lån, kjøpe felles bolig og det ville også løse en del tvister dersom en av oss skulle falle fra tidlig. Da vi giftet oss fire år senere, lå aspektet mer på det praktiske. Nå, åtte måneder etter vigsel, er vi separert.

Jeg kan forstå at det føles surt at samboeren din ikke har et ønske om å gifte seg igjen, men må til tross for at jeg er jente ta hans mening litt i forsvar her: han har gjort det før, han vet om alle "fallgruvene", alt som kan (men ikke nødvendigvis må) endres med en gang man får ring på fingeren. For min del holdt det lenge med forlovelsesring, de fire årene vi var forlovet var for meg tusen ganger bedre enn de fire månedene vi var gift ;)

Gi ham tid, så er det mulig at han endrer mening etterhvert. Og om han ikke skulle gjøre det, må du jo nesten ta en oppveiing av fordeler og ulemper for egen del - er det å være gift virkelig så viktig for deg at det vil påvirke din holdning til å skulle dele resten av livet med ham? Hvilken fordel får du av å ha ring på fingeren, hva er det du savner ved å ikke være gift?

Lenke til kommentar

Veldig vanskelig dette her, jeg vil jo selvfølgelig være sammen med han, selv om vi ikke blir gift
;)
Ring på fingen fikk jeg før jul, men ingen forlovelsesring sier han. Hehe... Jeg føler kanskje bare at man står sterkere i forholdet om man er gift.

Men ikke tolk meg helt feil, jeg har det jo like godt som samboer..
Lenke til kommentar

Veldig vanskelig dette her, jeg vil jo selvfølgelig være sammen med han, selv om vi ikke blir gift
;)
Ring på fingen fikk jeg før jul, men ingen forlovelsesring sier han. Hehe... Jeg føler kanskje bare at man står sterkere i forholdet om man er gift.

Ring på fingeren kan være så mangt ;) Selv har jeg ring på fingeren som jeg har kjøpt selv, og den betyr mer for meg enn den ringen jeg fikk da vi forlovet oss og ved ekteskapsinngåelse.

Du kan jo forsøke å argumentere for ditt syn, at du føler forholdet vil være sterkere, båndet tettere knyttet osv, hvis dere er gift - men i realiteten er jo dette kun en formalitet med signatur på et par papirer ;) Det er jo mulig han endrer mening.

Lenke til kommentar

Av nysgjerrighet, hva var det som endret seg så drastisk?

Noe av grunnen til at jeg har vært skeptisk til giftemål er jo hvorfor i all verden man skal måtte ha papir på det, for papirarbeid burde vel ikke endre så jævlig mye? :p

Det er en lang historie, som vi begge hadde del i. Jeg kan svare mer utfyllende på PM hvis du er interessert.

Lenke til kommentar
Jeg føler kanskje bare at man står sterkere i forholdet om man er gift.

Hva med å bare "dikte opp" et eget bånd? Gå å kjøp 2 flotte ringer, kall det troskapsringer eller evighetsringer eller samboerringer eller whatever floats your boat, lag dere en koselig liten seremoni der dere beringer hverandre, og lover å være hverandre tro?

Den "til døden skiller" er jo uansett fullstendig fallitt i dagens samfunn, så forholdet står jo ikke noe faktisk sterkere som gift. Eneste du kan oppnå på den måten er at man drøyer lenger før man evt går fra hverandre, fordi det er mer hassle å bryte opp et ekteskap.

Prøv å legg fokus på det dere kan love og gi hverandre, ikke hva dere kan love staten/Gud(med mindre dere er godt religiøse).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...