Gå til innhold

Hvordan ville ABB vært om de rødgrønne ikke regjerte her til lands?

26 stemmer

1. 1. Er det noen som helst fornuft i ABBs synspunkter og meninger?

• Ja, selv om det er uforståelig at noe menneske kan utøve de handlinger han gjorde, så retter han søkelyset mot et sentralt emne (innvandringspolitikken/snik-islamering-multikulturisme) som her til lands kanskje i større grad burde vært mer belyst
      17
    • Nei, absolutt ikke, systemet fungerer helt fint slik det er i dag ift. emnene som er nevnt over
      8
    • Bryr meg ikke, har egentlig ikke noen særlige politiske meninger..
      1

Anbefalte innlegg

Nå var vel ikke innlegget et emne om hvorvidt ABB meninger og ideologi i detailj skulle belyses ,analyseres og vurderes. Ei heller om valgene han gjorde var fornuftig (selfølgelig er det ikke noe fornuft i å slakte 77 norske mennesker!) . Prøver vel heller å belyse om innvandringspolitikken (herunder snik-islamering, multikulturisme osv.) faktsk ER et problem i landet, og isåfall burde man kanskje ta denne debatten jo før jo heller, om ikke nå så ialfall i kjølvannet av rettsaken. Og hvis denne debatten hadde vært tatt mer seriøst på et tidligere tidspunkt, kunne Utøya masakeren kanskje vært ungått?

Er det en spesiell grunn til at du spesifiserer at det var NORSKE mennesker han slaktet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overhodet ikke, jeg bare kopierte fra en annen bruker lengre opp i tråden for å finne tallet (77), der stod det NORSKE, tenkte ikke over det. Har endret det nå om du føler deg støtt på noen måte.

OK, ser nå at det var en annen som skrev norske.

På utøya var det ikke bare ungdommer med norsk statsborgerskap denne dagen. Det var også ungdommer fra andre land i skandinavia og andre land i Europa. Noen av dem kom aldri hjem igjen.

Lenke til kommentar
Valgte "vis resultater". Prøv å ordn opp i den opplagte ladede, ja rett ut tåpelige pollen. Nei, jeg tror ikke det er store fornuften bak de valg Breivik gjorde, og ei heller hans meninger. Selvfølgelig, en viss type fornuft er det jo; hannes. Enn sålenge det er en subjektiv erfaring, en subjektiv rasjonalisering - likevel er den rett ut idiotisk i mine øyne. Men nei, jeg bryr meg heller ikke mye om hvilke meninger Breivik har om dette emnet, ikke i detalj. Det er å investere en interesse i noe jeg finner helt tåpelig. Dette betyr absolutt ikke at jeg ikke er interessert i politikk, som pollen helt feilaktig antyder. Innvanringspolitikken er viktig, for meg, men uansett hvilken ekstremisme så finner jeg den rett ut tåpelig. Den vestlige verden finnes såpass stabilt at det ikke er rom for å hevde at en ekstremisme er "løsningen" på noe som helst.
Nå var vel ikke innlegget et emne om hvorvidt ABB meninger og ideologi i detailj skulle belyses ,analyseres og vurderes. Ei heller om valgene han gjorde var fornuftig (selfølgelig er det ikke noe fornuft i å slakte 77 mennesker!) . Prøver vel heller å belyse om innvandringspolitikken (herunder snik-islamering, multikulturisme osv.) faktsk ER et problem i landet, og isåfall burde man kanskje ta denne debatten jo før jo heller, om ikke nå så ialfall i kjølvannet av rettsaken. Og hvis denne debatten hadde vært tatt mer seriøst på et tidligere tidspunkt, kunne Utøya masakeren kanskje vært ungått? Mange ønsker å prøve å forstå hvorfor ABB gjorde det han gjorde, hva som kan være årsaken til at et menneske kan bli sånn som han, istedet for å konkludere med at "mannen er skvatt hakkende gal, ferdig snakket". Kanskje kan man forhindre en fremtidig lignende hendelse, med å sette seg inn i hodet på denne mannen, hvem vet. Dette blir igjen vanskelig når man feks. ikke får verken se/høre han forklare seg i retten, eller ikke tør å ta debatter som denne i frykt for å bli stemplet som en likesinnet av gjerningsmannen. Pollen er helt enkelt bare en avstemming om du synes samfunnet fungerer optimalt i dag med de regler og lover vi har (spesielt mtp innvandringspolitikk) eller ikke. Kall gjerne den siste "vet ikke" , det er mange som ikke gidder å bry seg eller har "gitt opp" denne debatten. Liker du ikke Pollen foreslår jeg du lager din egen.

"Snik-islamisering" er selvfølgelig ikke et problem, da det ikke eksisterer. Det er et helt latterlig, paranoid og konspiratorisk begrep, som kun hører hjemme i en verden som den som eksisterer oppe i hodet til Breivik.

Årsaken til at en person blir som Breivik er en blanding av at mannen er gal og at det finnes miljøer, som samfunnet desverre ikke klarer å fange opp på en god måte, hvor kvasiintellektuelle mennesker, som ikke helt klarer å forholde seg til verden slik den faktisk er, nører opp under hverandres paranoia og samles om å avvise alle som er uenige med dem.

Nei, samfunnet er selvfølgelig ikke optimalt. Det er nok ingen som vil mene at vi lever i noe i nærheten av et utopisk samfunn. Demokratiet har mange feil. Men det er veldig mye bedre enn samtlige andre alternative styringsformer som har blitt forsøkt hittil. Breiviks idealsamfunn minner veldig om det iranske regimet, og jeg tror ikke mange vil være enige om at det er å foretrekke.

Og det er slett ikke usannsynlig at Breivik kunne funnet på tilsvarende aksjon om Norge ikke var blant verdens beste land å bo i, etter alle målbare standarder. Andre relativt velstående samfunn har sett lignende aksjoner. Man ser det jo for eksempel stadig vekk i USA, oftest i en litt mindre skala (skoleskytinger, etc), men også alvorligere saker som Oklahomabomben. I Japan, som visstnok skal være et for Breivik strålende etnisk rent samfunn har man også sett tilfeller, blant annet nervegassangrepet på t-banen i Tokyo.

Uansett hvordan et samfunn er organisert vil det finnes folk som er uenige, noen som er ekstremt uenige, og noen få med potensiale til uhyrligheter som blir så indignerte at de begår slike.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Helt umulig problemstilling å svare konkret på. Det blir som å spørre om man hadde syklet til jobben i dag om man hadde potetstappe til middag i går.

Hadde man sett for seg et motsatt scenario hvor Norge hadde vært under FrP-styring i alle de år, kan det hende at en Alf Brun Berge hadde drept kulturkonservative fordi Norge hadde tatt inn for lite innvandrere.

Lenke til kommentar

(...) og at det finnes miljøer, som samfunnet desverre ikke klarer å fange opp på en god måte, hvor kvasiintellektuelle mennesker, som ikke helt klarer å forholde seg til verden slik den faktisk er, nører opp under hverandres paranoia og samles om å avvise alle som er uenige med dem.

Hva du nevner her høres ut som akkurat hva politisk korrekt ungdom også driver med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...