Gå til innhold

Hvordan ville ABB vært om de rødgrønne ikke regjerte her til lands?

26 stemmer

1. 1. Er det noen som helst fornuft i ABBs synspunkter og meninger?

• Ja, selv om det er uforståelig at noe menneske kan utøve de handlinger han gjorde, så retter han søkelyset mot et sentralt emne (innvandringspolitikken/snik-islamering-multikulturisme) som her til lands kanskje i større grad burde vært mer belyst
      17
    • Nei, absolutt ikke, systemet fungerer helt fint slik det er i dag ift. emnene som er nevnt over
      8
    • Bryr meg ikke, har egentlig ikke noen særlige politiske meninger..
      1

Anbefalte innlegg

Savner en debatt rundt hvorvidt ABB har noen fornuftige poeng i all galskapen. Tror mange er enige i noen av synspunktene hans, men er redd for å uttale seg av redsel av å bli stemplet som en sympatisør av hans grusomme handlinger.

Hvordan tror vi han ville ha vært om ikke landet var styrt av AP og deres (noe naive) holdninger spesielt ift innvandringspolitikk? Ville han fortsatt vært en massemorder? Er det APs egen politikk som ene og alene har gjort han til en ekstremist?

ABB utfordrer nå det norske samfunnet og rettsvesen, og jeg må ærlig inrømme at jeg er spent på hvordan spesielt Stoltenberg og resten av de rødgrønne (som fornermede i saken) blir å takle dette. Kan det være mulig at vi blir å se en radikal holdningsendring hos de rødgrønne nå med støtte for strengere straffer, mer synlig politi i gatene, strengere innvandringspolitikk mm. ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke helt hvorfor vi skulle få en holdningsendring.

Å skulle endre noe i etterkant av dette vil kun gi et bilde av at AP bukker under for et press.

Det vi derimot vil se er at dette brukes som et argument for å innføre strengere kontrolltiltak mot Norges befolkning.

Selvfølgelig godt pakket inn mellom ord som 'Personvern', 'Frihet' og 'sikkerhet for den enkelte'.

Jeg ser at du prøver å løfte folks blikk bort fra AP, men det faktum at partiet i store trekk har hatt makten siden krigens dager tyder på at de fleste er komfortable med å stemme som de gjør (før de eventuelt triller hjem til X Factor og Idol).

En holdningsendring må i første omgang presses frem av folket.

Det er primært media som står for å opplyse folket i dag.

Det er tilnærmet ingenting i det media presenterer som sender skråblikk mot noe annet en gjerningsmannen (selvfølgelig).

Lenke til kommentar

Han hadde vært like sprøyte gal. De alvorlige personlighetsforstyrrlesene den mannen lider av blir som oftest dannet svært tidlig i livet. AP har ikke hatt noe med saken å gjøre, hvis ikke partiet har hatt direkte innflytelse på mannens tidlige oppvekst ...

Ja, og det er jo veldig synd at media er som de er. Kunne satt fokus på litt andre ting enn alt det fæle ABB gjorde.

hva mener du? Skulle de fokusert på noe annet enn det faktum at mannen drepte 77 mennesker i kaldt blod, mange av dem mindreårige? Hva annet skulle de fokusert på? Jeez.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Han hadde vært like sprøyte gal. De alvorlige personlighetsforstyrrlesene den mannen lider av blir som oftest dannet svært tidlig i livet. AP har ikke hatt noe med saken å gjøre, hvis ikke partiet har hatt direkte innflytelse på mannens tidlige oppvekst ...

Ja, og det er jo veldig synd at media er som de er. Kunne satt fokus på litt andre ting enn alt det fæle ABB gjorde.

hva mener du? Skulle de fokusert på noe annet enn det faktum at mannen drepte 77 mennesker i kaldt blod, mange av dem mindreårige? Hva annet skulle de fokusert på? Jeez.

Ja, man kunne jo sett på om det faktisk er noe hold i det han kommer med, har samfunnet et problem med innvandring og Islamisering? Det er det veldig mange som mener, så du trenger ikke ta så på vei pga det. Håper det er en debatt som kommer mer fram etterhvert, og jeg mener jo ikke at det er noe forsvar til den mannen, for han er jo klin gal.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan tror vi han ville ha vært om ikke landet var styrt av AP og deres (noe naive) holdninger spesielt ift innvandringspolitikk? Ville han fortsatt vært en massemorder? Er det APs egen politikk som ene og alene har gjort han til en ekstremist?

Barnemorderen definerte følgende partier som sine selverklærte fiender: rødt, sv, ap, v, krf, sp og høyre. Det eneste han hadde vært fornøyd med ville ha vært en ren frp-regjering. Så selv om vi hadde hatt en annen regjeringen så ville han nok fortsatt ha vært en barnemorder.

http://www.dagbladet.no/2012/04/12/nyheter/terror/innenriks/anders_behring_breivik/21087936/

Lenke til kommentar

han hadde nok funnet noe annet i samfunnet som han kunne fått agert tilsvarende på.

"Theodore John "Ted" Kaczynski ( /kəˈzɪnski/ ka-ZIN-skee, or ka-CHIN-skee; Polish: Kaczyński, pronounced [kaˈt͡ʂɨȷ̃skʲi]; born May 22, 1942), also known as the "Unabomber" (a portmanteau of university and airline[citation needed] bomber), is an American mathematician, social critic, anarcho-primitivist, and Neo-Luddite[2] who engaged in a mail bombing campaign that spanned nearly 20 years, killing three people and injuring 23 others.

Kaczynski was born in Chicago, Illinois, where, as an intellectual child prodigy, he excelled academically from an early age. Kaczynski was accepted into Harvard University at the age of 16, where he earned an undergraduate degree, and later earned a PhD in mathematics from the University of Michigan. He became an assistant professor at the University of California, Berkeley at age 25, but resigned two years later.

In 1971, he moved to a remote cabin without electricity or running water, in Lincoln, Montana, where he lived as a recluse while learning survival skills in an attempt to become self-sufficient.[3] He decided to start a bombing campaign after watching the wilderness around his home being destroyed by development.[3] From 1978 to 1995, Kaczynski sent 16 bombs to targets including universities and airlines, killing three people and injuring 23. Kaczynski sent a letter to The New York Times on April 24, 1995 and promised "to desist from terrorism" if the Times or The Washington Post published his manifesto. In his Industrial Society and Its Future (also called the "Unabomber Manifesto"), he argued that his bombings were extreme but necessary to attract attention to the erosion of human freedom necessitated by modern technologies requiring large-scale organization.

The Unabomber was the target of one of the Federal Bureau of Investigation's (FBI) costliest investigations. Before Kaczynski's identity was known, the FBI used the title "UNABOM" to refer to his case, which resulted in the media calling him the Unabomber. The FBI pushed for the publication of Kaczynski's "Manifesto" which led to his brother and his wife recognizing Kaczynski's style of writing and beliefs from the manifesto, and tipping off the FBI.[4] Kaczynski dismissed his court appointed lawyers because they wanted to plead insanity in order to avoid the death penalty, as Kaczynski did not believe he was insane.[5][not in citation given] When it became clear that his pending trial would entail national television exposure for Kaczynski, the court entered a plea agreement, under which he pleaded guilty and was sentenced to life in prison with no possibility of parole. Theodore Kaczynski has been designated a "domestic terrorist" by the FBI.[6] Some anarcho-primitivist authors, such as John Zerzan and John Moore, have come to his defense, while holding some reservations about his actions and ideas.[7][8][9]"

"So do at least two psychiatrists they hired, who probed the mind of the former mathematics professor and found a deeply delusional, paranoid schizophrenic who was convinced "that every aspect of his existence is controlled by an omnipotent organization against which he is powerless."

Lenke til kommentar

Ideologien til ABB er sammensatt av ulike ingredienser fra ekstreme og radikale miljøer. Slike miljøer finnes alltid, og uten rødgrønn regjering og islam på dørstokken hadde det vært andre problemer som ville engasjert. Det er enkelt å finne seg en ny gruppe å hate, et nytt mål og fiende.

Diskusjon rundt islam og islamkritikk er helt legitimt synes jeg. Men det budskapet ABB kommer med er ikke bare det. Det er jo også konspirasjonsteorier og et forvridd verdenssyn. Det er veldig enkelt å få med seg hva han er mot, han vil bekjempe islam og multikulturalister. Det som hadde vært mer spennende å høre er hva han ønsker å gjøre med samfunnet etterpå. Hva er målet? Virker som han ønsker seg et totalitært teokrati basert på kristendommen. Altså et ganske primitivt samfunn som kan ligne det vi hadde i middelalderen. Da klarer jeg liksom ikke å ta islamkritikken seriøst lenger.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det som er viktig i denne saken her er at vi alle har et ansvar for at noe slikt ikke skal skje igjen.

Som muslim selv har jeg og andre skjønt på mange måter hvorfor dette skjer og hva som går i hode på ABB, Mye av dette har vi som nordmenn ansvar for muslimer også. Vi snakker om at vi har et åpenhet samfunn og folk kan si meningene sine uten at folk skal henge ut andre eller kalle andre for rasister og nazi osv. Er det rart slikt skjer når vi ikke lar dem tale fritt og si det de mener. Om det hadde vært slikt at folk virkelig fikk ytre seg om det som skjer i Norge så er jeg rimelig sikker på at noe sånt aldri vil skje igjen eller hadde skjedd, men om vi tar større avstand etter dette så vil det være folk som kanskje må finne på noe får å få oppmerksomhet slik som ABB har gjort. Uansett om jeg er muslim så støtter jeg ikke at vi tar inn flerre folk inn i Norge. Jeg vil ikke se Norge med sharia lover. Dere må også huske på at det finnes mange her i Norge som er helt lik som dere vi er født muslimer, men det betyr ikke at vi praktiserer dette slik det fleste fra østen gjør. Vi er som de fleste nordmenn. Der at vi tror på noe, men det er ikke det viktigste så lenge man har det bra rundt seg og har en tett harmoni og samhold

Jeg vil gjøre mitt for å ta med mitt budskap til andre muslimer sånn at vi for stopp på de ekstremistene som florere vårt land. Vi som norsk muslimer har også ansvar får å bevare den tradisjonelle og åpne samfunnet vi lever i. De ABB vil er slik som dee som har sharia som sin ideologi. Det må vi få stopp på

Endret av freespeec
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Anders Behring Breivik ble møtt av latterliggjøring, et samfunn som så ned på hans tanker og ideer, ingen tør støtte opp om hans engasjement (på bakgrunn av et samfunn med normer og medier som er høyst venstreradikale). Hele hans kjære Norge kjøres til skakke av den sittende regjering, og gjennom år forsøker han å gjøre noe med det gjennom politisk engasjement, ord og tale (ref x antall avisartikler og hans eget manifest).

Dessverre innehar ABB en svakhet som gjør at han i denne "pressede" situasjonen ikke gjør som folk flest - går inn i en apatisk tilstand hvor man gir opp og fokuserer på viktigere ting i livet enn nasjonen. I stedet kjører han, i følge han selv, en oppvåkningsaksjon.

Det er til syvende og sist, etter min mening, det norske samfunn som har skapt denne mannen. Ikke bare regjeringen, men medier og trender som ikke annerkjenner andre meninger enn sosialistiske røde. Ufattelig at det ikke skal gå an å "plukke opp" slike mennesker før det går så langt. Å brannslokke situasjonen.

Endret av .Lagrange.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg deler ikke hans punkter på at man må yte til vold for å oppnå noe, men jeg er redd for at vi som folk i det norske samfunnet gjør alt for at sånne som han ikke har ett plass i samfunnet vårt der han og de som deler mye av hans ideologi ikke skal få yte seg, Jeg har møtt mange slike som han og det har godt bra der vi virkelig har fått snakket ut uten at noen skal bli hengt ut, det er mye bedre å la alle få en sjanse. det er veldig viktig at vi ikke lar folk gå med sine egne tanker så lenge at personen til slutt gjør noe så grusomt som det ABB har gjort. Hvorfor skal det være slik i dette fine og fantastiske landet, Det må skje noe, ikke bare for oss men for de som døde, vi kan ikke la dems død ikke bety noe. VI har nå en veldig stor sjanse til å gjøre dette samfunnet enda mere åpent for folk med sine tanker og ider.

Nei til sharia - og ekstreme og radikale miljøer

Ja til et åpent samfunn med norske verdier , der folk kan være åpent og si det dem mener.

Endret av freespeec
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er til syvende og sist, etter min mening, det norske samfunn som har skapt denne mannen. Ikke bare regjeringen, men medier og trender som ikke annerkjenner andre meninger enn sosialistiske røde. Ufattelig at det ikke skal gå an å "plukke opp" slike mennesker før det går så langt. Å brannslokke situasjonen.

Hva andre ikke annerkjenner kan jeg ikke svare på, men jeg annerkjenner ikke forvridde verdenssyn og et ønske om et kristenteokrati der alle er like og enige. Det er ikke bare snakk om islamkritikk, det er også ønske om å lage et samfunn som ikke ligner grisen!

Alle som vil kan si det de ønsker. Bare se på forumet her, radikale og ekstremister herjer fritt!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor retten og media gjør alt de kan for å rakke ned på intellektet til ABB. De prøver å fremvise han som en uutdanna idiot med vrangforestillinger på hvordan tilstanden i verden er.

Joda, jeg hater han like mye som de fleste andre, men jeg er ikke i tvil om at han er en meget oppegående og intelligent person, slik mange terrorister som planlegger slike aksjoner er. Problemet er jo at han er koblet helt feil, og har null empati for verken folk rundt seg eller alle barna han drepte på utøya.

Lenke til kommentar

Det fleste terroristene har ikke noe empati . Og han kan da ikke være så smart som han fremstiller seg selv som. Vi har jo tatt han på mange løgn, og de fleste idene han har i hode har han hentet fra andre. som eks al Qaida og fra blogger. Det er ikke så vanskelig å utføre det han har gjort, alt er på nett.

Endret av freespeec
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor retten og media gjør alt de kan for å rakke ned på intellektet til ABB. De prøver å fremvise han som en uutdanna idiot med vrangforestillinger på hvordan tilstanden i verden er.

Enig, det klarer folk selv. Trenger ikke bli ledet til det.

Til journalistenes forsvar kanskje de oppfører seg slik på grunn av at saken er så følsom og sår. Dessuten jobber de med det hele dagen, mens vi kanskje bare ser 20 minutter på tv.

Lenke til kommentar

Enig, det klarer folk selv. Trenger ikke bli ledet til det.

Til journalistenes forsvar kanskje de oppfører seg slik på grunn av at saken er så følsom og sår. Dessuten jobber de med det hele dagen, mens vi kanskje bare ser 20 minutter på tv.

Han er ikke så smart som han fremstiller seg selv som, Han har jo fått mange frie tøyler til å si bak-runden om hvorfor han gjorde det. Mange folk som han så opp til tar stor avstand i det berivk står for, Fordi han har brukt mye av de tingene som vi allerede vet . Det var ikke nødvendig for han å ty til vold. Han gjorde det bare får å være en slags frontfigur, men han feilet hardt, Uansett det han fremstiller samfunnet vårt som er ikke helt feil, mye av det han sier stemmer, men det som er spesielt at dette er ikke noe nytt. Folk har vist dette i mange år.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at dette kunne vært unngått, på en måte.

Ja, hadde samfunnet vært i ''hans favør'' så hadde kanskje ikke akkurat han begått denne handlingen, men da hadde mest sannsynlig noen andre som ikke var enige gjort det istedet. Er kanskje litt drøyt å si, men det jeg mener er at ingen kan bli helt fornøyde. Vi vil aldri bli helt enige i hvordan landet blir styrt, hva som blir bestemt, hvor mange vi slipper inn, osv.

Han er fremdeles en idiot. I bunn og grunn så drepte han 77 NORSKE mennesker på grunn av at mesteparten av landet sa seg uenig med han.

Edit: Jeg tror også at han hadde vært den samme uansett. Er man en taper i livet (eller føler seg som en) så er det veldig enkelt å legge skylden på samfunnet enn seg selv og sin egen innsats.

Edit2: Selvinnsikt er mangelvare hvis du er en selvopptatt narsissist.

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Valgte "vis resultater". Prøv å ordn opp i den opplagte ladede, ja rett ut tåpelige pollen.

Nei, jeg tror ikke det er store fornuften bak de valg Breivik gjorde, og ei heller hans meninger. Selvfølgelig, en viss type fornuft er det jo; hannes. Enn sålenge det er en subjektiv erfaring, en subjektiv rasjonalisering - likevel er den rett ut idiotisk i mine øyne. Men nei, jeg bryr meg heller ikke mye om hvilke meninger Breivik har om dette emnet, ikke i detalj. Det er å investere en interesse i noe jeg finner helt tåpelig. Dette betyr absolutt ikke at jeg ikke er interessert i politikk, som pollen helt feilaktig antyder. Innvanringspolitikken er viktig, for meg, men uansett hvilken ekstremisme så finner jeg den rett ut tåpelig. Den vestlige verden finnes såpass stabilt at det ikke er rom for å hevde at en ekstremisme er "løsningen" på noe som helst.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Valgte "vis resultater". Prøv å ordn opp i den opplagte ladede, ja rett ut tåpelige pollen.

Nei, jeg tror ikke det er store fornuften bak de valg Breivik gjorde, og ei heller hans meninger. Selvfølgelig, en viss type fornuft er det jo; hannes. Enn sålenge det er en subjektiv erfaring, en subjektiv rasjonalisering - likevel er den rett ut idiotisk i mine øyne. Men nei, jeg bryr meg heller ikke mye om hvilke meninger Breivik har om dette emnet, ikke i detalj. Det er å investere en interesse i noe jeg finner helt tåpelig. Dette betyr absolutt ikke at jeg ikke er interessert i politikk, som pollen helt feilaktig antyder. Innvanringspolitikken er viktig, for meg, men uansett hvilken ekstremisme så finner jeg den rett ut tåpelig. Den vestlige verden finnes såpass stabilt at det ikke er rom for å hevde at en ekstremisme er "løsningen" på noe som helst.

Nå var vel ikke innlegget et emne om hvorvidt ABB meninger og ideologi i detailj skulle belyses ,analyseres og vurderes. Ei heller om valgene han gjorde var fornuftig (selfølgelig er det ikke noe fornuft i å slakte 77 mennesker!) . Prøver vel heller å belyse om innvandringspolitikken (herunder snik-islamering, multikulturisme osv.) faktsk ER et problem i landet, og isåfall burde man kanskje ta denne debatten jo før jo heller, om ikke nå så ialfall i kjølvannet av rettsaken. Og hvis denne debatten hadde vært tatt mer seriøst på et tidligere tidspunkt, kunne Utøya masakeren kanskje vært ungått?

Mange ønsker å prøve å forstå hvorfor ABB gjorde det han gjorde, hva som kan være årsaken til at et menneske kan bli sånn som han, istedet for å konkludere med at "mannen er skvatt hakkende gal, ferdig snakket". Kanskje kan man forhindre en fremtidig lignende hendelse, med å sette seg inn i hodet på denne mannen, hvem vet. Dette blir igjen vanskelig når man feks. ikke får verken se/høre han forklare seg i retten, eller ikke tør å ta debatter som denne i frykt for å bli stemplet som en likesinnet av gjerningsmannen.

Pollen er helt enkelt bare en avstemming om du synes samfunnet fungerer optimalt i dag med de regler og lover vi har (spesielt mtp innvandringspolitikk) eller ikke. Kall gjerne den siste "vet ikke" , det er mange som ikke gidder å bry seg eller har "gitt opp" denne debatten. Liker du ikke Pollen foreslår jeg du lager din egen.

Endret av Borger___
Lenke til kommentar

.For en måte å imøtegå kritikk. Pollen din fungerer ikke, ettersom den gir alternativer som alle ilegger deg meninger utover det du besvarer på. Det er et ganske enkelt konsept å forstå seg på.

"Pollen er helt enkelt bare en avstemming om du synes samfunnet fungerer optimalt i dag med de regler og lover vi har (spesielt mtp innvandringspolitikk) eller ikke"

Isåfall hadde alternativene vært "ja", "nei" eller "vet ikke". Slik pollen er nå gir den meg alternativet mellom å enten være enig i at "ABBs handlinger peker på et sentralt tema som burde være mer belyst", å mene at "systemet fungerer helt fint slik det er nå", eller å "ikke bry meg" i det hele tatt.

Alle tre dårlige, snevre alternativer.

----

Videre poengterer du selv nettopp at innvandringspolitikken er et tema helt for seg selv, og irrelevant til ABBs meninger og handlinger, som nettopp er det jeg poengterer i mitt innlegg. Hvorvidt man burde ta hensyn til ekstremistiske tendenser ved å gjøre forhastede beslutninger, synest jeg er selvinnlysende: Nei.

Endret av cuadro
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...