Gå til innhold

Gamer PC 20k Budsjett


Anbefalte innlegg

Uff da, nå vet jeg hvertfall ikke hva jeg skal velge, hehe.

 

Får jeg plass til Noctua NH-D14 med Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9(Leste på komplett at det kunne bli et problem med vengeance kjølerene og denne viften) ?

Endret av AThought
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke gå for et 16GB kit som er har X.M.P. profil, kan kjøres på 1.65v, er low profile og i tillegg koster mindre? Hint: Kingston HyperX.

 

 

 

 

Argumentene mine? Jeg er ikke ute etter noe "luftkjøler vs H100" diskusjon, overhode.

Jeg sier hva jeg har erfart og hva jeg mener. "Det beste resultatet" er kanskje feil ord å bruke, da folk har forskjellig oppfatning av hva som er best for dem selv, ettersom hva de er ute etter.

For min del blei det ett perfekt resultat når jeg fikk inn min H100, da jeg var ute etter noe som ikke tok opp så stor plass i kabinettet og noe som kjølte godt når jeg skulle overclocke prosessoren min.

 

Jeg er heller ikke ute etter noe luftkjøler vs psuedo-vannkjølings-diskusjon. Men, etter det jeg leser i første innlegg er trådstarter ute etter noe som er stille og gir god kjøling. Leser ikke ett sted at han har planer om å overklokke.

 

Dèt tatt i betraktning, hvordan du kan forsvare din anbefaling er meg en gåte, for H100 støyer bra mye. Jeg returnerte min selv etter at "luftboblene" ble borte.

 

H100 gir best kjøling av alternativene vi diskuterer her. Ingen tvil om det. Men seieren er marginal, at best.

 

Jeg tok en test av mitt system nå nettopp. Obsidian 550D, Seasonic Platinum 860W, tre Gentle Typhoons AP13 på 5v og Thermalright Archon på CPU og Shaman på GPU, begge på 5v. Koblet ut tre mekaniske harddisker og lot systemet boote med kun SSD. Måtte legge øret helt inntil kabinett-døra for i det hele tatt å høre en meget, meget svak lyd av luft som ble trukket inn i kabinettet. På en halvmeters avstand var jeg ikke sikker på om det jeg hørte var ambient lyd eller lyd fra vifter. Mest sannsynlig førstnevnte.

 

Kan nevnte at jeg bor i et stille bolig-område, forholdsvis langt unna en storby. Uten at jeg med sikkerhet kan oppgi noe lydnivå i dB(A) kan det ikke være snakk om mer enn 15~ dB(A) vil jeg tro. Ovennevnte system kan ikke ha gitt fra seg mer enn 15-16~ dB(A) i så tilfelle.

 

Kan vi konkludere med at H100 passer til dem som overklokker og ikke har råd til custom vannkjøling, Corsair fanboys, samt lettpåvirkede som blir villedet av sånne som deg?

 

Resten av oss som er ute etter lydløs CPU-kjøling velger med hodet, ikke hjertet, og går for Noctua, Thermalright, Schyte e.l.

Endret av MDCCLXXVI
Lenke til kommentar

Hadde vurdert Z77-V PRO eller Z68-V PRO/GEN3 og om du trengte WiFi-muligheten du får med Z77-V PRO. Z77 som chipset har kun 4 integrerte USB3.0-porter som man får med en ekstra kontroller på Z68 uansett.

 

EDIT:

Ingen grunn til å gå for det dyreste hovedkortet du finner bare fordi det er dyrest. Kjøp det hovedkortet som har nok USB3.0-porter, SATA-porter og nettverkskontrollere for din bruk.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Okei takk.

 

Har sett at noe klager over lyd nivå med tanke på ytelsen man får av viftene i Corsair Obsidian 650D. Er dette trolig riktig og er det eventuelt vanskelig for en første gangs bygger å sette inn andre vifter?

 

Se; http://www.sweclocke...ml#post11899582

Kommentar på Dustinhome; http://www.dustinhom...650d-atx-black/

 

Hvis dette er riktig, kan du anbefale noen vifter

 

Takk for all hjelp og svar :)

Endret av AThought
Lenke til kommentar

650D har lite støydemping og vil derfor støye noe mer enn et Define R3 eller 550D, men det vil nok ikke være virkelig ille. Viftehastigheter opp til 12-1300RPM er vanligvis akseptabelt lavt for de fleste på 60 cm avstand, det er skjermkortet som vil bråke mest uansett.

 

EDIT:

http://www.dustinhome.no/product/5010464736/arctic-cooling-f12-pwm-120mm/?intcmp=searchProvider_dacsa kan være et alternativ for 120mm-viftene som følger med.

200mm har dessverre ikke standardiserte fester (jeg tuller ikke nei) og jeg er usikker på hvilke fester 650D bruker.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Hmm hva med http://www.coolermas...product_id=6456 istedet for 200mm som følger med?

 

En kommentar til 650D jeg kom over;

"Dette var min andre build og det er den helt klart beste builde å bygge i Jeg vil minne dere på at det er en del støy men bruk noen kroner på å skifte ut 120mm viften bak, sett i to nye 120mm i topp og ta ut 200mm og sett inn en cooler master 200mm i front + lydisoler det, og kanskje sett noen antivibrasjons rundt viftene og PSU. Da vil du få en helt stille PC som kjøler som en drøm"

Endret av AThought
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...