Gå til innhold

Hva burde jeg bruke tiden min i forsvaret til å studere?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er for tiden inne til førstegangstjeneste (dimmer i desember). Jeg har en tjeneste der jeg har mye fri og det er mye dødtid i arbeidstiden. Derfor tenkte jeg at det ville være veldig lurt å bruke denne tiden til å studere.

Målet mitt etter førstegangstjenesten er å komme inn på bachelor i jus ved Høgskolen i Lillehammer eller Høgskolen i Buskerud. Snittet mitt fra videregående er ca. 4.35, så jeg ligger akkurat i grenseland for å komme inn, men regner med å komme inn med alderspoeng og militærpoeng. Så jeg vil ta utgangspunkt i at jeg kommer inn og begynner høsten 2013.

Forsvaret tilbyr 3 eksamener som hver gir 5 studiepoeng:

- Etikk og Militærmakt

- Jus og Militærmakt

- Kropp, Bevegelse og Energi

Vil det være noe poeng i å ta disse tre eksamene i det hele tatt i forhold til planen min, eller burde jeg heller prioritere noe annet?

Har også tenkt på å ta Ex. phil. og Ex. fac. mens jeg er i forsvaret. Dette kan jeg få dekket av forsvaret. Begge disse vil jeg trenge når jeg begynner på høgskolen, så om jeg tar det nå, vil jeg få det lettere når jeg går på skole.

Eller burde jeg prøve å forbedre noen karakterer fra videregående skole? Jeg har for eksempel en mattekarakter som kan forbedres veldig. Fikk 2 på eksamen og 3 i standpunkt i R1. Trengs R1 for jus? Er det noe fordel i det hele tatt å ha det, eller kan jeg ta eksamen i P2? Og kan jeg forbedre karakter både i standpunkt og eksamenskarakter ved å ta det på nytt?

Trenger i hovedsak ikke bedre karakterer for å komme inn på høgskolen tror jeg, men kan jo være at jeg etter fullført bachelor vil ta to år ved Universitet i Oslo for å få master?

Et annet alternativ er å ta nettstudier ved NKS. Vet at jeg kan søke hos forsvaret om stipend til dette. Kan få 80% dekket der, og opptil 20.000 NOK.

Håper noen har et fornuftig svar å komme med. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse studiepoengene vil ikke ha noe for seg i ditt vitnemål når du skal inn på høyere utdanning, ettersom de er studiepoeng og ikke karakterpoeng. Karakterpoeng er det som påvirker karaktersnittet ditt :) Du får som sagt poeng for gjennomført førstegangstjeneste, altså vil det være 4.55 etter endt tjeneste. Alderspoeng gjelder kun fra du er 20, altså vil du først få alderspoeng når du fyller 21.

Matematikk generelt er ikke nødvendig på juss i det hele tatt, så bruk heller god tid på P2 og få en god karakter der. Du forbedrer kun standpunktskarakteren. Nettstudier er ikke nødvendig om du "kun" skal ta P2, men er nok lurt dersom du skal ta R1 ettersom dette er mer krevende faglig sett. Men igjen; fullstendig unyttig å ha realfaglig kompetanse i jussen. P2 boka er godt forklarende, dessuten ligger det en del på nett. Du kan jo også ta opp et ekstra fag, dersom du føler du har tid til dette og bare vil få opp karaktersnittet. Karakteren på en privatisteksamen velger du jo selv om skal overføres til vitnemålet ditt eller ikke.

Lenke til kommentar

Trenger i hovedsak ikke bedre karakterer for å komme inn på høgskolen tror jeg, men kan jo være at jeg etter fullført bachelor vil ta to år ved Universitet i Oslo for å få master?

Etter fullført bachelorgrad er det kun karakterene fra bacheloren som teller om du søker deg direkte over til to årig master. Snittet ligger som regel på B.

Lenke til kommentar

Takker for svar begge to!

Disse studiepoengene vil ikke ha noe for seg i ditt vitnemål når du skal inn på høyere utdanning, ettersom de er studiepoeng og ikke karakterpoeng. Karakterpoeng er det som påvirker karaktersnittet ditt :) Du får som sagt poeng for gjennomført førstegangstjeneste, altså vil det være 4.55 etter endt tjeneste. Alderspoeng gjelder kun fra du er 20, altså vil du først få alderspoeng når du fyller 21.

Matematikk generelt er ikke nødvendig på juss i det hele tatt, så bruk heller god tid på P2 og få en god karakter der. Du forbedrer kun standpunktskarakteren. Nettstudier er ikke nødvendig om du "kun" skal ta P2, men er nok lurt dersom du skal ta R1 ettersom dette er mer krevende faglig sett. Men igjen; fullstendig unyttig å ha realfaglig kompetanse i jussen. P2 boka er godt forklarende, dessuten ligger det en del på nett. Du kan jo også ta opp et ekstra fag, dersom du føler du har tid til dette og bare vil få opp karaktersnittet. Karakteren på en privatisteksamen velger du jo selv om skal overføres til vitnemålet ditt eller ikke.

Ok, da virker det jo ganske meningsløst å ta de tre eksamenene forsvaret tilbyr, bortsett fra kanskje "Jus og Militærmakt" som kan være greit å få med seg faglig sett. Hvordan kom du frem til 4.55? Jeg blir forresten 21 år neste år, så da vil jeg jo få alderspoeng.

Høres bra ut at R1 ikke er nødvendig, for da kan jeg heller ta P2. Hvis jeg bruker tid på det bør jeg ha god sjanse til 5 eller 6. Kan jo også få tid til et fag til, ja. Men det er vel kanskje ikke noe poeng om jeg er sikker på å komme inn på bachelor ved å forbedre mattekaraktereren?

Etter fullført bachelorgrad er det kun karakterene fra bacheloren som teller om du søker deg direkte over til to årig master. Snittet ligger som regel på B.

Ok, da er det vel hvertfall ikke noe poeng i å ha bedre snitt enn at man er sikker på at man kommer inn på høgskolen?

Altså ny plan:

- Forbedre mattekarakter og kanskje et fag til, så jeg er sikker på å komme inn på høgskolen

- Ta Ex. phil og Ex. fac, så jeg er ferdig med det når jeg begynner på hogskolen

Er dette det beste jeg kan bruke tiden min på?

Lenke til kommentar

- Angående mattekarakteren; definitivt. Det er ikke noe poeng i å bruke energi på å ta opp et ekstra fag dersom du er sikker på å komme inn, nei. Fokuser heller på matten!

- Dette må du sjekke ut nøyere. Skal du ta ex.phil eller ex. fac? Hva trengs på ditt studie, eller er det i det hele tatt behov for det? Noen steder gir ex.fac/phil færre poeng enn andre. I militæret får du 10stp, mens enkelte universiteter (og noen få høyskoler) krever 15 for at kurset skal være godkjent (visse ex.phil/fac er mer omfattende kurs enn andre). Uansett vil du ha mye av kunnskapen fra før dersom du må gjennom det senere.

Men ja, det er nok det beste du kan gjøre :)

Endret av Anaio
Lenke til kommentar

Dette stemmer vel ikke helt. Alderspoeng teller fra og med fylte 20, altså får man 2 alderspoeng hvert år fra og med det året man fyller 20. Jeg fyller f.eks. 20 år i år, og da får jeg 2 alderspoeng medregnet i min søknad på studier til sommeren/høsten. TS som fyller/er fylt 20 år i år vil altså ha 2 alderspoeng.

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Dette stemmer vel ikke helt. Alderspoeng teller fra og med fylte 20, altså får man 2 alderspoeng hvert år fra og med det året man fyller 20. Jeg fyller f.eks. 20 år i år, og da får jeg 2 alderspoeng medregnet i min søknad på studier til sommeren/høsten. TS som fyller/er fylt 20 år i år vil altså ha 2 alderspoeng.

Fra og med man fyller 20 stemmer det, forutsatt at man var ferdig med videregående opplæring til normert tid (som 19-åring, altså). Hvis man avslutter videregående det året man fyller 20, så får man først alderspoeng når man fyller 21. Jeg misforstod TS sin situasjon litt/tenkte han var yngre enn 20.

Endret av Anaio
Lenke til kommentar
Takker for svar begge to!
Disse studiepoengene vil ikke ha noe for seg i ditt vitnemål når du skal inn på høyere utdanning, ettersom de er studiepoeng og ikke karakterpoeng. Karakterpoeng er det som påvirker karaktersnittet ditt :) Du får som sagt poeng for gjennomført førstegangstjeneste, altså vil det være 4.55 etter endt tjeneste. Alderspoeng gjelder kun fra du er 20, altså vil du først få alderspoeng når du fyller 21. Matematikk generelt er ikke nødvendig på juss i det hele tatt, så bruk heller god tid på P2 og få en god karakter der. Du forbedrer kun standpunktskarakteren. Nettstudier er ikke nødvendig om du "kun" skal ta P2, men er nok lurt dersom du skal ta R1 ettersom dette er mer krevende faglig sett. Men igjen; fullstendig unyttig å ha realfaglig kompetanse i jussen. P2 boka er godt forklarende, dessuten ligger det en del på nett. Du kan jo også ta opp et ekstra fag, dersom du føler du har tid til dette og bare vil få opp karaktersnittet. Karakteren på en privatisteksamen velger du jo selv om skal overføres til vitnemålet ditt eller ikke.
Ok, da virker det jo ganske meningsløst å ta de tre eksamenene forsvaret tilbyr, bortsett fra kanskje "Jus og Militærmakt" som kan være greit å få med seg faglig sett. Hvordan kom du frem til 4.55? Jeg blir forresten 21 år neste år, så da vil jeg jo få alderspoeng. Høres bra ut at R1 ikke er nødvendig, for da kan jeg heller ta P2. Hvis jeg bruker tid på det bør jeg ha god sjanse til 5 eller 6. Kan jo også få tid til et fag til, ja. Men det er vel kanskje ikke noe poeng om jeg er sikker på å komme inn på bachelor ved å forbedre mattekaraktereren?

Hensikta med å ta slike fag er at du bruker studiepoenga til å fylle opp graden din. Dersom du tar alle tre faga og får 15 studiepoeng så er dette eit halvt semester som du slepp å ta seinare. Mange bachelor og Master grader legger opp til at du ikkje får nok studiepoeng av dei fagrelaterte faga åleine, då må du ofte fylle opp med valgfag.

Du vil også kunne stille litt sterkare i eit eventuellt jobbintervju sidan du har studiepoeng dersom du tar dei faga som forsvaret tilbyr, det er kanskje ikkje så mange studiepoeng som det er snakk om, men det er fortsatt betre enn ein søkar som kun har vidaregåande opplæring.

Lenke til kommentar

Jeg ville tatt så mye utdanning jeg maktet mens jeg var i Forsvaret, hvis jeg var deg. Etikk er alltid kjekt å ha med seg, jus og militærmakt høres interessant ut i forhold til hva du ønsker å studere videre, og kropp, bevegelse og energi er noe de fleste burde kunne mer om ;) Anbefaler også på det sterkeste å ta Ex.phil. og Ex.fac. nå, så er du ferdig med det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...