Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] BSOD problemer - nybygd PC


Anbefalte innlegg

Hei!

 

For ca 1 mnd. siden bygde jeg min første PC. Alt fungerte som en drøm i 2 uker, helt til jeg da fikk bluescreen. Det begynte med at WoW kræsja, så starta jeg det på nytt, men det kræsja igjen da jeg logga inn, på sekundet i det lista over characters skulle komme opp. Dette skjedde vel ca 5 ganger, før jeg fikk Bluescreen. Det var seint, så jeg gikk og la meg. Dagen etter fungerte alt som det skulle, null problem.

 

Nå har det gått 2 uker til, og samme greia skjedde; WoW kræsja (denne gangen merket jeg at spotify også kræsjet, stod noe om at det var korrupt). Men denne gangen kunne jeg logge inn, uten at WoW kræsja på nytt. Men så, etter en stund, kom blåskjermen.

 

 

På tredje linja på BSODen stod det:

MEMORY_MANAGEMENT

 

og lenger nede:

 

Technical Information:

*** STOP: 0x00000001A (0x00000000000041790, 0xFFFFFA800120000, 0x000000000000FFFF, 0x00000000000000000)

 

 

Hardware:

ASUS P8Z68-V PRO / GEN3

i7-2700k 3.5GHz

Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB

XFX Radeon HD 7970

Corsair HX 850W

Western Digital Caviar Black 1TB

OCZ Agility 3 120GB

 

Kjører Windows 7 Ultimate 64 bit.

 

 

EDIT: Fikk enda en bluscreen, da jeg bare var på skrivebordet uten å gjøre noe.

Har kjørt Windows Memory Diagnostic Tool, fant ingenting.

 

EDIT 2: Fikk bluescreen enda en gang, imens PCen holdt på å avslutte.. Kom opp melding om ntfs.sys...

 

Noen som kan hjelpe? Hva burde jeg gjøre?

.dmp-fila er lagt ved.

 

På forhånd, takk for all hjelp :)

dump.zip

dump2.zip

Endret av nils1337
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifølge dump filen er det Chrome som er årsaken.

 

PROCESS_NAME: chrome.exe

 

Hvis det ikke blir fikset av å endre nettleser (Etter å ha avinnstallert Chrome selvfølgelig) så kan du ha også ha en korrupt Win32k fil. For å fikse denne må du reparere windows fra cden.

 

MODULE_NAME: win32k

IMAGE_NAME: win32k.sys

 

Hvis Win32k.sys er synderen så skal du egentlig få en Win32k.sys BSOD feilmelding og ikke Memory_Management. Win32k.sys er såvidt jeg husker programmet som fikser multitasking i windows (Hvis det ikke har blitt endret siden XP) så den kan også komme opp hvis bakgrunnsprogrammer får trøbbel (Feks Chrome).

 

Jeg holder en knapp på at det er Chrome som er synderen.

 

EDIT: Så nettopp at du fikk en ntfs.sys bsod også. Det skyldes manglende eller skadet/korrupt ntfs.sys fil. Det er flere ting som peker mot at flere windows filer har blitt korrupte.

 

Prøv å avinnstallere Chrome først. Hvis du fortsatt får bsod så må det nok en farmatering til. I værste fall så kan du ha en dårlig harddisk.

Endret av Bjoolz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ifølge dump filen er det Chrome som er årsaken.

 

PROCESS_NAME: chrome.exe

 

Hvis det ikke blir fikset av å endre nettleser (Etter å ha avinnstallert Chrome selvfølgelig) så kan du ha også ha en korrupt Win32k fil. For å fikse denne må du reparere windows fra cden.

 

MODULE_NAME: win32k

IMAGE_NAME: win32k.sys

 

Hvis Win32k.sys er synderen så skal du egentlig få en Win32k.sys BSOD feilmelding og ikke Memory_Management. Win32k.sys er såvidt jeg husker programmet som fikser multitasking i windows (Hvis det ikke har blitt endret siden XP) så den kan også komme opp hvis bakgrunnsprogrammer får trøbbel (Feks Chrome).

 

Jeg holder en knapp på at det er Chrome som er synderen.

 

EDIT: Så nettopp at du fikk en ntfs.sys bsod også. Det skyldes manglende eller skadet/korrupt ntfs.sys fil. Det er flere ting som peker mot at flere windows filer har blitt korrupte.

 

Prøv å avinnstallere Chrome først. Hvis du fortsatt får bsod så må det nok en farmatering til. I værste fall så kan du ha en dårlig harddisk.

 

Kom på at jeg har byttet til en annen SATA-port på den ene harddisken, fordi den først stod på en HotSwap SATA-port. Kan det ha noe med dette å gjøre? Kan det være så enkelt at den ikke var skikkelig plugga i? Har plugga alle SATA-kablene ut og inn, og venter og ser om det kommer flere BSODs. Eller?

Endret av nils1337
Lenke til kommentar

Ifølge dump filen er det Chrome som er årsaken.

 

PROCESS_NAME: chrome.exe

 

Takk! :)

 

Har lastet opp 2 nye dumpfiler nå. Kunne du sjekket de også? :)

 

Skulle akkurat be deg om å laste opp flere filer for å sjekke om det lå en program i grunnen av de også (Sånn som Chrome så ut som i den første.)

Lenke til kommentar

Dump nr 2:

PROCESS_NAME: WmiPrvSE.exe (Systemprogram)

MODULE_NAME: nt

IMAGE_NAME: ntkrnlmp.exe (Systemprogram, "Is responsible for various system services such as hardware virtualization, process and memory management". På grunn av denne brede arbeidsoppgaven vil mange bsods nevne denne prosessen. Du kan også få blåskjerm hvis dette programmet blir bedt om å behandle data som er korrupt.)

 

 

Dump nr 3:

PROCESS_NAME: System

MODULE_NAME: Ntfs

IMAGE_NAME: Ntfs.sys (Driver for å lese ntfs)

 

Du kan ha et skikkelig korrupsjonsproblem med filene dine, reinstall/formatering deretter reinstall kan virke. Du kan ha en skadet harddisk, må isåfall bytte harddisk. Jeg tok en google runde på de forskjellige programmene og alle disse programmene har vært rapportert som virus/trojaner (De er systemprogrammer, men viruset lagres på en annen plassering og bruker samme navn. Trojanere kan endre selve filen). Virusscan og sjekk om du finner noe.

 

Det kan være at harddisken ikke var plugget ordentlig i, men du må være skikkelig uheldig for at den ikke skal bli rapportert som disconnected når du mister kontakt et microsekund (Som i teorien kan gjøre en fil korrupt hvis det skjer en lagring midt en disconnect)

Endret av Bjoolz
Lenke til kommentar

Dump nr 2:

PROCESS_NAME: WmiPrvSE.exe (Systemprogram)

MODULE_NAME: nt

IMAGE_NAME: ntkrnlmp.exe (Systemprogram, "Is responsible for various system services such as hardware virtualization, process and memory management". På grunn av denne brede arbeidsoppgaven vil mange bsods nevne denne prosessen. Du kan også få blåskjerm hvis dette programmet blir bedt om å behandle data som er korrupt.)

 

 

Dump nr 3:

PROCESS_NAME: System

MODULE_NAME: Ntfs

IMAGE_NAME: Ntfs.sys (Driver for å lese ntfs)

 

Du kan ha et skikkelig korrupsjonsproblem med filene dine, reinstall/formatering deretter reinstall kan virke. Du kan ha en skadet harddisk, må isåfall bytte harddisk. Jeg tok en google runde på de forskjellige programmene og alle disse programmene har vært rapportert som virus/trojaner (De er systemprogrammer, men viruset lagres på en annen plassering og bruker samme navn. Trojanere kan endre selve filen). Virusscan og sjekk om du finner noe.

 

Det kan være at harddisken ikke var plugget ordentlig i, men du må være skikkelig uheldig for at den ikke skal bli rapportert som disconnected når du mister kontakt et microsekund (Som i teorien kan gjøre en fil korrupt hvis det skjer en lagring midt en disconnect)

 

Har scanna med Malwarebytes Anti-Malware og Avast, ingen resultat. Venter nå og ser om det kommer flere BSODs, hvis det skjer reformaterer jeg :)

 

Takk for all hjelpen! :)

Endret av nils1337
Lenke til kommentar

Prøv også en sfc /SCANNOW fra et administrativt command prompt, da får du sjekket om Windows systemfiler er i orden.

 

Anbefaler også en sjekk av (minst) systemdisken i maskinen din med et S.M.A.R.T -verktøy.

 

Har gjort en sfc /scannow, får følgende resultat:

"Windows Resource Protection found corrupt files but was unable to fix some of th

em.

Details are included in the CBS.Log windir\Logs\CBS\CBS.log. For example

C:\Windows\Logs\CBS\CBS.log"

Lenke til kommentar

Kjører du RAM på egen timing eller auto? En del av feilmeldingene du får er RAM-relatert.

http://www.memtest.org/ kan kanskje være greit å ha kjørt for å sjekke din RAM.

 

 

 

Oppdatert drivere? Ville også ha sjekket Asus sine sider for BIOS-oppdateringer.

 

 

Kjører RAM på auto, men har sjekket at timing er riktig. Skal kjøre memtest i morgen.

Har oppdaterte drivere, skal også se på BIOS-oppdateringer i morgen.

 

Takk for tipsene :)

Lenke til kommentar

Har reformatert, trodde alt var bra, men neida :(

Fikk BSOD med PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

 

Legger ved dump-fila.

 

Noen som kan hjelpe?

Kjører RAM på auto, men har sjekket at timing er riktig. Skal kjøre memtest i morgen.

Har oppdaterte drivere, skal også se på BIOS-oppdateringer i morgen.

 

Takk for tipsene :)

 

Hvordan har det gått? Har du fått sjekket RAM (12+ timer?)?

 

Sjekk av DUMP-filen du lastet opp sist tyder på minnefeil; "Probably caused by : memory_corruption". Det at du har fått forskjellige BSODs kan også tyde på HW-feil.

 

Har du lagt inn Service Pack 1 for Windows 7 og alt av siste patcher og drivere?

 

Edit: Typo

Endret av NoBo
Lenke til kommentar

Har reformatert, trodde alt var bra, men neida :(

Fikk BSOD med PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

 

Legger ved dump-fila.

 

Noen som kan hjelpe?

Kjører RAM på auto, men har sjekket at timing er riktig. Skal kjøre memtest i morgen.

Har oppdaterte drivere, skal også se på BIOS-oppdateringer i morgen.

 

Takk for tipsene :)

 

Hvordan har det gått? Har du fått sjekket RAM (12+ timer?)?

 

Sjekk av DUMP-filen du lastet opp sist tyder på minnefeil; "Probably caused by : memory_corruption". Det at du har fått forskjellige BSODs kan også tyde på HW-feil.

 

Har du lagt inn Service Pack 1 for Windows 7 og alt av siste patcher og drivere?

 

Edit: Typo

 

Har sjekket RAM, men langt i fra i 12 timer. Kjørte hele testen 1 gang = 1 pass, fikk 0 errors. Dette tok vel ca. 1 time. Men skal sette den på i morgen tidlig og la den stå på til jeg kommer hjem (ca. 8 timer burde vel holde?).

 

Har installert alt av siste drivere.

 

Når det gjelder Service Pack 1, så får jeg error 800736CC når jeg prøver å installere den. På Microsoft sine sider står det at det mest sannsynlig er på grunn av en harddisk feil. Som tidligere nevnt kjører jeg Windows på en OCZ Agility 3 120GB.

 

Har ikke hatt BSOD på noen dager nå, men noe annet merkelig som skjer er at enkelte faner i Chrome "kræsjer" på en rar måte. Det blir en mørkeblå bakgrunn, med et surt fjes i midten, og så står det at "noe gikk galt", eller noe i den dur (dårlig forklart, men skjedde senest i går og kan forklare bedre når det skjer igjen). Noen ganger står det at Shockwave Player kræsjer, andre ganger står det ikke noe om hva som gikk galt. Dette har også hendt før jeg fikk BSOD.

 

Så da lurer jeg på om dette betyr at det er SSDen som er problemet, eller om det fortsatt er like stor sannsynlighet for at det er RAM.

Endret av nils1337
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Tipper SSD'en er synderen, sandforce kontrolleren er ikke veldig driftsikker.

Fjern (kjør uten) pagefil og se om det hjelper. (Computer->Props->Advanced->Performance->Advance->Virtual memory)

Lenke til kommentar

Tipper SSD'en er synderen, sandforce kontrolleren er ikke veldig driftsikker.

Fjern (kjør uten) pagefil og se om det hjelper. (Computer-&--#62;Props-&--#62;Advanced-&--#62;Performance-&--#62;Advance-&--#62;Virtual memory)

 

Har nå gjort som du foreslo :) Takk for tipset!

Endret av nils1337
Lenke til kommentar

Som Tiltman sier lukter dette Sandforce problemer lang vei - og du har Agility 3 som er den minst stabile av dem alle..

 

Det første du skal gjøre er å sjekke om du har siste firmware, siste versjon løser mange problemer med Sandforcebaserte SSD'er.

 

Tipper SSD'en er synderen, sandforce kontrolleren er ikke veldig driftsikker.

Fjern (kjør uten) pagefil og se om det hjelper. (Computer-&--#62;Props-&--#62;Advanced-&--#62;Performance-&--#62;Advance-&--#62;Virtual memory)

 

Har nå gjort som du foreslo :) Takk for tipset!

 

Har du en enkel måte å forklare hvilken praktisk betydning denne endringen har?

http://www.ocztechno....com/ssd_tools/

 

Prøvde nå å oppdatere firmware, men fikk beskjed om at jeg allerede hadde den nyeste oppdateringen.

 

Da jeg restarta for å boote fra minnepenn for å installere ny firmware, fikk jeg enda en BSOD, så ser ikke ut til at å kjøre uten pagefil fikset problemet :confused:

 

Flere ideer?

Endret av nils1337
Lenke til kommentar

I tillegg til en 12+ timers minnetest ville jeg fjernet SSDen fra maskinen og installert Windows på en harddisk. Prøv også en full reset av hovedkortet ditt (fjerne strøm, fjerne CMOS-batteritet på hovedkortet). Keep it simple, ikke koble til mer enn nødvendig, legg til én og én komponent ettersom du får det stabilt. Da kan du kanskje finne ut hvilken komponent som lager krøll.

 

Har du fremdeles mulighet til å returnere til der du kjøpte komponentene kan det kanskje være like greit? Skal jo ikke være vanskelig å få ting til å fungere... ;)

Lenke til kommentar

I tillegg til en 12+ timers minnetest ville jeg fjernet SSDen fra maskinen og installert Windows på en harddisk. Prøv også en full reset av hovedkortet ditt (fjerne strøm, fjerne CMOS-batteritet på hovedkortet). Keep it simple, ikke koble til mer enn nødvendig, legg til én og én komponent ettersom du får det stabilt. Da kan du kanskje finne ut hvilken komponent som lager krøll.

 

Har du fremdeles mulighet til å returnere til der du kjøpte komponentene kan det kanskje være like greit? Skal jo ikke være vanskelig å få ting til å fungere... ;)

 

Kjørte minnetest i litt over 7 timer og fikk følgende resultat:

 

img0182sd.jpg

 

Hva nå?

Endret av nils1337
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...