Gå til innhold

Annonseblokkering skader oss


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har klaget over bruken av reklame her mange ganger, og norske nettsider kan takke seg selv for at folk velger å blocke reklame.

 

På nettbook-en bruker jeg alltid blocker. Om ikke tar alt det Flash-greiene alt for mye ressuser, og jeg kan ikke se en eneste artikkel under bannerannonsen på toppen fordi den dekker hele skjermen. På 13"-tommeren skrur jeg på blocker på sider når de har reklame som dekker hele skjermen som jeg aktivt må klikke vekk (og føler at jeg tollererer nokså mye når jeg ikke starter addblock når reklamen ellers stort sett dekker halve høyden av skjermen). I de fleste tilfeller blir jeg så oppgitt at jeg ikke gidder det en gang, jeg bare dropper nettsiden i en ukes tid og sjekker etter om de heldekkende reklamene er borte.

 

Et annet irritasjonsmoment er at når dere har reklame som dekker hele bakgrunnen, så har dere ikke stilark som tilpasser til forskjellige skjermstørrelser, og veldig ofte ser reklamen helt jævlig ut, i mange tilfeller ser jeg ikke en gang hva det på høyre og venstre side skal forestille.

Fikk tilbakemelding her, men ser ikke ut til at noe har blitt forandret:

http://www.diskusjon...owtopic=1378434

 

En del flash-animasjoner i reklame er også veldig irriterende.

 

I tillegg, når dere først skal ha så veldig mye reklame, sørg for at dere dobbeltsjekker at det ikke har oppstått problemer:

http://www.diskusjon...post&p=17749165

http://www.diskusjon...post&p=17788513

http://www.diskusjon...owtopic=1398823

 

Og når dere først skal påpeke at dere ikke ønsker at leserne deres skal bruke blockere, så klarer dere også å gjøre det på en måte som er grunnen til at noen bruker dem i utgangspunktet.

 

Det finnes et hav av sider som klarer å ha annonser på nettsiden uten at det skal være til bry og irritasjon for leserne, hva med å kanskje bli en av de sidene? Hele forsiden er et totalt kaos, og burde kanskje fått en oppussing, og kanskje også da lagt vekt på hvordan reklamen kan plasseres, og ristriksjoner for hva som skal være lov i reklamer og ikke.

 

EDIT: Og mange som bruker Addblock bruker dette på alle sider og gidder nok neppe og kun aktivere det på sider der det er til bry. Om Digi, Dinside og Itavisen (osv.) fortsetter med slike reklamer vil det nok gå utover dere også, men om dere da har fikset opp i det mange irriterer seg for og gir en garanti, da kan dere kanskje legge ut en litt mindre sjenerende annonse enn denne gangen hvor dere oppfordrer leserne til å skru av Addblock hos dere.

Endret av tamarin
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvor mange prosent av brukerne bruker AdBlock i dag?

 

Dersom dere kun har statiske reklamer med maks et script per annonse, blir dere ikke rammet av standardlistene/instillingene i AdBlockPlus, den desidert mest brukte reklameblokkeringspluginen. I tillegg hadde det vært ENKELT å få folk til å skru av andre addblockere på hardware-nettverket.

 

Men dere må skjønne en ting.

Animerte annonser er aldri akseptabelt.

 

Så kan dere mumle så mye dere vil om "bransjestandard". De som ikke kan tilpasse seg, dør ut.

 

1000 000 annonsevisninger med statiske annonser betaler vel bedre enn 45 visninger av animert drit?

 

 

Artig tanke: Jo større antall som bruker AdBlock på hw-nettverket, desto hardere vil presset bli på dere til å slutte med fullstendig uakseptabel markedsføring. Dersom dere ikke gjør det, vil dere aldri få noen særlig økning i antallet sidevisninger. Så om man vil redde hw.no, bør man oppfordre alle brukerne til å skru AdBlock PÅ....

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg skrudde av AdBlock og satt i sjokk og så på siden som omsider dukket opp. (Og det tok tid for en som sitter med et tregt mobilt bredbånd).

Deretter ble AdBlock raskt aktivert igjen, og sjansen for at den NOEN GANG igjen blir deaktivert ble redusert til bortimot NULL.

Maken til slitsom reklameside skal man lete lenge etter!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kjører adblock og kommer ikke til å slå det av.

 

Til gjengjeld er jeg aktiv på forumet deres og prøver å skrive brukertester / vettuge poster der fra tid til annen.

 

Forhåpentligvis vil disse være med og trekke nok trafikk fra brukere uten adblock slik at dette går opp i opp.

 

Er dere av en annen oppfatning så er det bare å si fra så skal jeg heller legge opp snarveier til de sidene dere oversetter nyhetene deres fra...

 

-KJ

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder størrelse på annonser, så ser jeg at mange ønsker seg tilbake til små bannere. Jeg jobber ikke selv i salgsavdelingen, men vet at disse har mistet nesten all effekt. Leserne registrerer dem ikke, og annonsørene vil ikke betale for dem lenger. Det har blitt et uheldig våpenkappløp mellom annonsørene om å lage den største og mest bråkete annonsen. Vi har måttet sette ned foten for både pop-ups, intersticial, lydeffekter og andre virkemidler vi mener krysser grensen, mens animasjoner og store størrelser dessverre har blitt en bransjestandard og et minstemål.

Jeg tror et par av problemene er plasseringen av reklamen, hvordan reklamen vises, og interessen rundt reklamen.

 

Reklame som er på toppen av skjermen blir automatisk skjermet vekk da blikkfangen beveger seg ned til innholdet før jeg rekker å se reklamen, men blir allikevel en stor irritasjon da jeg ikke ser noe av siden deres.

 

Flash-reklame og svært mye annen reklame er noe de fleste brukere autimatisk filtrerer vekk. Det eneste den gjør nå er å ligge i sidesynes og bevege seg og være til irritasjon ... igjen, uten at jeg som regel registrerer hva det er reklame for. Og skjønner ikke helt hva de som lager flash-reklame trenger når noen reklamer 60% av tiden er opptatt av flashy effekter og ikke vise produktet eller navn på selskapet som det reklameres for. Stort sett er det kun overdreven bruk av Flash. Om ikke lenge vil det nok være svært mange som ikke har Flash installert, så da må nettsider uansett finne andre måter å nå frem til disse på.

 

Flash er en annen synder. Jeg er personlig enig i at dette er en uting, og vi har heller ikke lagt inn noen boks som ber leserne skru av flashblock. Dessverre er Flash-teknologien veldig populær blant annonsører, og det er vanskelig for oss å diktere hvordan kampanjer skal utformes. Mye av materiellet er styrt internasjonalt, og de største annonsørene lager ikke engang tilpasset materiell til norske sider, langt mindre en så liten aktør som oss. Det er altså i praksis et spørsmål om å ta kampanjene slik de står, eller å ikke få dem i det hele tatt.

Hva med å forklare dem at lesere ikke er interessert i å sitte å vente på at en reklame skal komme til poenget, det er ofte greia med flash-reklame. En statisk reklame som forteller det den skal med et øyekast må vel være mye bedre? Og ikke en eller annen dato, pris, navn, eller produkt som dirrer i annonsen, det virker som en utrolig desperat handling. I tillegg er det et hav av andre problemer som er relatert til bruk av Flash. Burde ikke være så vanskelig å få annonsører til å forstå det.

 

Vi er absolutt åpne for andre betalingsmodeller, løsninger, layouter og annonseformater. Og vi diskuterer dette aktivt. Men når alt kommer til alt, så er vi avhengige av at det kommer like mye penger inn som det går ut. Forhåpentligvis vil vi alltid klare å finne måter å gjøre det på som ikke ødelegger brukeropplevelsen, og som lar oss fortsette å tilby gratis stoff til alle i Norge som ønsker å lese.

Jeg kunne gjerne betalt for å bli kvitt reklame, men spørs om en slik løsning hadde satt dere i godt lys bland de som ønsker å kjøpe annonseplass. Å betale for HW.no i dag er ikke aktuelt. Synes det er synd at programvare.no ikke finnes lenger, og dere skriver alt for lite om hva jeg ønsker å lese om, i tillegg er det en del andre irritasjonsmomenter med sidene ... som aldri ser ut til å bli tatt tak i, og blir oversett når det blir nevnt (ikke bra å overse leserne sine).

Endret av tamarin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tek-nettverket har vært et rent tapsprosjekt de siste fem årene, også i 2011. Vi har gått i underskudd med flere millioner hvert år, og har i praksis hatt en større redaksjon og teknisk avdeling enn vi kan lønne. Det ville bare vært et spørsmål om tid før en måtte begynt å senke ambisjonsnivået og størrelsen på redaksjonen, men vi har gjennom målrettet arbeid i 2011 klart å snu skipet rundt.

 

I år ser det for første gang ut til at vi kan gå i balanse økonomisk, og det henger tett sammen med det økte annonsetrykket. Til gjengjeld har redaksjonen heller aldri vært større - vi er nå 20 journalister som jobber heltid med å skrive for Tek-nettverket. På Hardware.no jobber det nå 5 stk heltids journalister mot 3 stk journalister i 2010.

 

Jeg synes det er interessant å lese at dere har klart å snu millionunderskudd til overskudd på ett år. Det er ganske godt gjort. Jeg stusser derimot over at kvaliteten ser ut til å synke når antall medarbeidere går opp. Jeg mistenker at det kan være pga for dårlig opplæring av nye ansatte og en generell elendig kvalitetssikring av arbeidet.

 

Som jeg tidligere har nevnt i kommentarer, så er det åpenbart at det er pengene som rår, men da kan dere like så godt ansette fem idioter som klipper og limer "nyheter" til denne siden. Da vil dere få masse ekstra penger.

 

Eventuellt så kan man jo se på litt godt nyskapende journalistikkarbeid, som jeg synes denne nvidia-artikkelen var. Jeg føler derimot at overskriftene dere bruker og innholdet dere presenterer sår tvil om kunnskapsnivået og den kritiske sansen dere innebefatter.

 

Som andre har nevnt, hw.no virker helt fraværende når det gjelder å ta til seg kritikk, uansett sak. Det er noe dere ta til dere. Man skal streve for å bli bedre hver dag, samt presentere bedre stoff, ikke bare produsere mest mulig. (Ja jeg skjønner at dere må ha en del slike artikler.) Det jeg ikke forstår er hvordan artikler som "dette MÅ dere ha" eller "slik kan dere bruke SSID-en deres" er ikke det jeg vil påstå er oppbyggende artikler. Karriere-artiklene har vært meget positive i så måte.

 

For øvrig, det å si at "annonseblokkering skader oss" er for meg å skyte seg selv i foten. Det er faktisk ikke noe dere skal trenge å be brukerne deres om, for når jeg skrur av adblock, så er det ikke mye plass igjen til fornuftig stoff. Nei, takke seg til, jeg leser heller uten slik påtrengende reklame.

 

Et spørsmål for øvrig, hvis dere har så store utgifter, hvorfor øker dere da staben fra tre til fem mann? Er det ikke bedre da å være litt nøkterne og tenke langsiktig?

 

En annen ting jeg har lagt merke til; tidligere så skrev dere "takk til produsent for å ha sent gjenstand x til test", hvorfor er ikke det tilfelle lenger? Kan dette kanskje være relevant å se på?

Endret av Eplenektar1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva? Hvilken side er dette?

post-8559-0-62322400-1334837280_thumb.jpg

 

Jeg slo av adblock for å støtte en side jeg leser titt og ofte. Dessverre viser det seg at HW.no ikke klarer å begrense seg.

 

Adblock aktivert inntil videre.

Du skulle FILMET et halvminutt. At nesten samtlige annonser har fargesprakende, brå og forstyrrendeanimasjoner, gjør det jo hundre ganger verrre.

 

Fullstendig latterlig utspill av hw. "Vi har høye kvalitetskrav for annonsene" HAHAHAHAHA. "En side av idioter - for idioter" neste?

 

Siden ser ikke så veldig mye bedre ut på en netbook med slike reklamer:

 

post-143435-0-98624700-1334866327_thumb.png

 

Angående den og et par andre reklamer her:

 

Jeg telte faktisk sekunder til vi fikk se hva det var reklme for. I denne reklamen tok det over 15 sekunder, det er vel tre ganger mer enn hvor lenge jeg er på forsiden og ser om jeg finner noe jeg synes er interessant for å klikke meg videre.

 

Når den reklamen kommer til poenget, har de valgt å skrive med tekst som har ekstremt liten kontrast sammen med bakgrunnen (der det står Fantastisk kamera. Suveren lyd.), og det er ikke mye som fenger der heller.

Endret av tamarin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takk :) Gode argumenter.

Det med virus er faktisk en veldig god grunn til å blokkere reklame på genrell basis. Men, for å dra en ekvivalent, så kan jeg bli påkjørt når jeg går til butikken for å kjøpe avisen min.

En god sammenlikning hadde vært om avisselegeren dro opp en pistol, rettet den mot brystet mitt og trakk av - hver gang jeg besøkte butikken hans. Ut av løpet kommer det hver enste gang en pinne med t flagg med en eller annen annonse på. Helt til den dagen den idiotiske avisselgeren ladet pistolen med feil ammo og fyrte av en 9mm rett i brystet på meg, for så å bli forbanna for at jeg hadde på meg kevlarvest.

 

Ærlig talt. Reklamepøsere på web kan rett og slett skylde seg selv. Å tillate visning av slikt innhold i nettleseren sin er som å spille russisk rullett, det er ikke et spørsmål om du blir infisert av en reklamesnutt - spørsmålet er NÅR.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kommer til å ha ad-block uansett på alle sider som kjører reklame innen for noen av disse kategoriene:

 

1: Flashbasert. Det suger ytelse ut av enhver maskin.

2: Lyd. Jeg har sprengt høyttalere pga reklamelyd hele 2 ganger på 3 år!

3: Animasjon. Bare forstyrrende og bruker år og dag på å komme til poenget.

4: Toppreklame høyere en 150px. Fører til for mye scroll.

Lenke til kommentar

… men tilbake til problemene: Å endre til å ta betalt er nok neppe lønnsomt på tross av hva folk her måtte mene. Jeg blir absolutt ikke sjokkert om det er mye «all talk and no action» ute og går. Det man kan spørre seg er om tjenesten man får er verdt å betale for når man har reklame-versjon hvor man kan blokkere reklamen gratis og ørten andre nettsteder med og uten annonser å forskyne seg av. Greit nok, alternativene er ikke nødvendigvis norske, men jeg tipper en betydelig andel av brukerne er komfortable med å lese nyheter på engelsk.

Jeg finner stort sett kun IT-nytt som interesserer meg på engelske sider.

 

De samme tendensene ser vi her også. «Dette er det mest populære programmeringsspråket» er et eksempel på en intetsigende overskrift vi har sett. Den beskriver forsåvidt godt hva vi kan forvente av innhold, men er allikevel formulert på en sånn måte at man fort kan tro at penger (via. annonsevisniger) er viktigere enn å faktisk drive journalistikk, altså opplyse folk. Da kan man jo igjen spørre seg selv, er dette noe man ønsker å betale for? Mitt svar er neppe, og det tror jeg endel andre også vil svare.

HW.no er på langt nær ikke så ille som andre nettsider i Norge, dinside.no og itavisen er værre:

– Den blir overlegen

Kan du oppgradere?

Ingen superhelt, kanskje...

Nå er disse enda råere

Du kan ikke kjøpe denne

Nå skal de møtes

– Blir bare en overhaling

 

... dette er overskrifter som stort sett har ingress, men de tvinger oss til å lese ingress med liten skrift for å i det heletatt får et lite hint om hva sakene dreier seg om. Hva tror nettavisene? At alle setter seg ned med en stor kopp kaffe for å for å bruke lang og god tid på forsiden? HW.no har hatt en tendens til å ha slike kryptiske overskrifter til tider også, og her er det iallefall viktig at man kan forstå hva saken dreier seg om da forskjellige deler av nettverket noen ganger kun viser overskrift (som f.eks forumet).

 

Ta denne f.eks (fra forsiden på Dinside):

 

Rett og slett imponerende

Du gjetter ikke størrelsen på denne filmen. Utrolig, men sant.

 

Vet ikke hva som er tilfellet for en "vanlig" forbruker eller en som er litt mer nerd, men for meg hadde det vært mye mer spennende å klikke meg inn på linken om det hadde stått noe mer konkret som:

Imponerende animasjon på 64kb

Det hadde holdt for meg for at jeg skulle klikke inn på artikkelen (hadde ikke trengt noen ingress, noe jeg ofte ikke leser uansett), slik den er i utgangspunktet virker det kun som om de lager en lokkeoverskrift som spiller på lesernes nysgjerrighet.

Endret av tamarin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser hardware sier at prisguiden står for 20% av inntektene. Får dere betalt for videreførte klikk fra prisguiden fra nettbutikkene? Isåfall så er det en måte å tjene penger på som jeg absolutt har sansen for. Men skjønner jo at det ikke kan dekke alle utgiftene, og at reklamer er et nødvendig onde, bare synd at annonsørene ikke skjønner at store intrusive reklamer ofte har negativ innvirkning på folk. Når jeg ser en flashreklame på VG som bruker høye lyder osv så tenker jeg bare at den annonsøren der skal jeg aldri handle fra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...