blommis Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Hei Jeg har kun DSRL og vil gjerne ha et kompakt kamera til tur og sport bilder. Betaler gjerne 10000,-, men forventer at kameraet får plass i lomma på goretexen. Det må være raskt og kunne sette blender/lukker manuelt. Noen tips? Har sett på disse hybrid kameraene, men de virker altfor store....? blir heller ikke klok på annmeldelse av f.eks den nye Canon G1X der de sier at den ikke egner seg for sport/action bilder. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Problemet her er action. Typisk for actionbilder, så trenger man rask autofokus og lyssterk optikk med lange brennvidder. Kompaktkameraer og speilløse systemkameraer bruker kontrastbasert AF, speilrefleksene fasedetekterende AF. Sistnevnte er mye raskere enn førstnevnte. Lyssterk optikk tar mye plass - særlig når du kommer opp i brennvidde. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Betaler gjerne 10000,-, men forventer at kameraet får plass i lomma på goretexen. Det må være raskt og kunne sette blender/lukker manuelt. Kameraet du beskriver er det mange som ønsker seg, men jeg er enig med Tomsi42 at det blir vanskelig å finne, uansett pris. Canon G1 X tror jeg du kan glemme. Det er for stort, har bare middels rask AF og er ikke spesielt lyssterkt. Selv de minste hybridkameraene blir vel store til å ha i lommen hvis du skal ha zoom. De har stort sett bra byggekvalitet, men de er ikke designet for så hard bruk. Da gjenstår kompaktkameraer og der er det nok å velge i med hensyn til størrelse, selv med ganske stort zoomområder. Et problem med disse er fokushastighet, et annet at de mer avanserte og lyssterke modellene heller ikke er laget for å lige løst i en lomme. Det siste kan sikkert løses med en eller annen beskyttelse, men uansett hva du velger vil du måtte redusere på flere av kravene. Har du vurdert to kameraer? Bruke speilrefleksen der det er mulig og kjøpe et vanntett som kan ligge løst i en lomme og brukes når det er eneste alternativ. De vanntette tilfredsstiller nesten ingen av de opprinnelige kravene dine, men det blir helt OK bilder fra disse også og det blir mulig å ta bilder under forhold hvor du ikke vil bruke et vanlig kamera. Lenke til kommentar
sEsIkK123:D Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 kjøp et for 11.000 det er de beste rundt vår tid tips:Canon er et bra kamera Lenke til kommentar
blommis Skrevet 23. april 2012 Forfatter Del Skrevet 23. april 2012 kjøp et for 11.000 det er de beste rundt vår tid tips:Canon er et bra kamera HVilket kamera sikter du til? G1X, S12? Lenke til kommentar
blommis Skrevet 23. april 2012 Forfatter Del Skrevet 23. april 2012 Betaler gjerne 10000,-, men forventer at kameraet får plass i lomma på goretexen. Det må være raskt og kunne sette blender/lukker manuelt. Kameraet du beskriver er det mange som ønsker seg, men jeg er enig med Tomsi42 at det blir vanskelig å finne, uansett pris. Canon G1 X tror jeg du kan glemme. Det er for stort, har bare middels rask AF og er ikke spesielt lyssterkt. Selv de minste hybridkameraene blir vel store til å ha i lommen hvis du skal ha zoom. De har stort sett bra byggekvalitet, men de er ikke designet for så hard bruk. Da gjenstår kompaktkameraer og der er det nok å velge i med hensyn til størrelse, selv med ganske stort zoomområder. Et problem med disse er fokushastighet, et annet at de mer avanserte og lyssterke modellene heller ikke er laget for å lige løst i en lomme. Det siste kan sikkert løses med en eller annen beskyttelse, men uansett hva du velger vil du måtte redusere på flere av kravene. Har du vurdert to kameraer? Bruke speilrefleksen der det er mulig og kjøpe et vanntett som kan ligge løst i en lomme og brukes når det er eneste alternativ. De vanntette tilfredsstiller nesten ingen av de opprinnelige kravene dine, men det blir helt OK bilder fra disse også og det blir mulig å ta bilder under forhold hvor du ikke vil bruke et vanlig kamera. Kraftig zoom er forsåvidt ikke så farlig. Hva anbefaler du av litt større kompakt kameraer der man har manuelle innstillinger og tar raske bilder? Lenke til kommentar
IceImp Skrevet 23. april 2012 Del Skrevet 23. april 2012 Jeg har nettopp kjøpt et Fujifilm X10 og det virker å være det perfekte kompaktkameraet for en som vil ha full kontroll - men nå drar jeg konklusjoner basert på anmeldelser, i og med at jeg venter på å få det i posten. Liker spesielt godt at man har manuell zoom, en søker (riktig nok bare med 85 % dekning, men det er mer enn hva de fleste andre tilbyr), RAW-filer, lyssterkt objektiv (f/2-2.8), og mange finurlige funksjoner. Samt knapper for det meste og syv bilder i sekundet. Etter hva jeg har forstått er det for stort til å ha i bukselommen, men det går ned i jakkelommen. Ville hvert fall sett på det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå