Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Deling av bredbånd fra NGT/UiB

Anbefalte innlegg

Fra NGT får man en router. Denne kan konfigureres ved at du logger på med et loginnavn og et passord. Begge deler vil du få om du kontakter NGT kundeservice.

Søker du på google på nextgentel router konfigurasjon finner du en grei oversikt over hva du kan gjøre.

-P-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som jeg forstår UiB/NGT avtalen har du 5 public IP'r.

Ikkje rett. Alle som har NGT/UIB har samme public IP og ligg bak ein felles router (PAT, nåken som kan forklara forskjellen fra NAT foresten?). Videre får kvar router (den ein har heime) tildelt 6 IP'ar av typen 10.x.y.z, der ein av dei er reservert til routeren. Med vanlig NGT-abb har ein heile 10.x.y.z serien for seg sjøl (nettmaske 255.255.255.0), med NGT/UIB har ein kun ein liten del (nettmaske 255.255.255.248)

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Takker for god respons

Det vi har, er en router av merket Netopia 3351 som vi har fått fra NGT: Denne er igjen tilkoblet en Hub med 8 ut-porter. Vi har som sagt 7 maskiner og vi bruker 6 av portene, da 2 av maskinene kjører trådløst nettverk, og den trådløse senderen er koblet i huben på vanlig vis.

IP-ene vi får tildelt på maskinnivå starter med 10.24...Huben (Gateway) tar den første i den tildelte nummerserien, og det er da 5 igjen og tildele.

Eksternt har vi dog en IP som begynner på 217.13...

Har prøvd å tildele interne IPer manuelt, men internett fungerer ikke om jeg velger en adresse utenfor det intervallet vi har fått fra NGT.

Et annet problem er at NGT/UiB kun har nettmasken 255.255.255.248. Har altså en public og 6 (5 brukbare) interne IPer.

Ulvulv

Lenke til kommentar

Om du får logget deg inn på routeren fra NGT kan det tenkes at du kan få endret instillinger på den slik at du får resten av pc'ne til å funke. Hvis ikke må du nok skaffe en router som du selv kan konfigurere.

Alternativt kan du bruke en PC som router (med to netverkskort) og koble det ene netkortet til NGT routeren og den andre til uplink i huben. Da må du kjøre ip adresser manuelt på alle maskinene.

Siden du alerede har et trådløst AP ville jeg kjøp en billig router. hw.no har hatt noen tester som kan hjelpe deg å velge.

-pg

Lenke til kommentar

Heisan, jeg har NGT gjennom UiB og hadde samme problem.

Finnes sikkert mange lure løsninger på hvordan dette kan gjøres, men alt jeg gjorde var å sende en mail til NGT. Etter en dag hadde de ordnet det slik at jeg fikk tildelt 16 IP'er i stedet. Det virket fint for min del i hvert fall.

(Det er forresten ikke mulig å logge seg inn på modemet så lenge alt går gjennom UiB)

Lenke til kommentar
... men alt jeg gjorde var å sende en mail til NGT. Etter en dag hadde de ordnet det slik at jeg fikk tildelt 16 IP'er i stedet. Det virket fint for min del i hvert fall.

(Det er forresten ikke mulig å logge seg inn på modemet så lenge alt går gjennom UiB)

Det er mulig å logga inn på routeren, men du kan ikkje endra på så mykje.

Om NGT gir ut fleire IP'ar på forespørsel, er det jo ikkje nåke problem. Det vil nok uten tvil vera enklaste løysing for trådstartar. Om NGT ikkje vil gi ut fleire IP'ar, så vil nok ein router (ev. pc som står på heile tida) vera enklaste løysing.

Eksternt har vi dog en IP som begynner på 217.13...

Denne IP'en deler du med alle andre som har NGT/UIB.

Lenke til kommentar

Hei!

Noen som vet om det er noe krav til den routeren vi kan plassere bak netopia routeren fra NGT?

NGT vil ikke gi oss flere enn de 5 IP-adressens, og sier at vi kan kjøpe en router som kan ta seg av trafikk fra flere maskiner mot én av IP-adressene som er tildelt fra NGT.

Kan vi bruke en hvilken som helst router til dette?

Lenke til kommentar

Hvis du trenger fordele litt båndbredde-bruken imellom datamaskinene, og det kan være lurt siden dere er såpass mange, kan du prøve dette lille program. Jeg bruker det hjemme også, det er meget enkelt.

DU Super Controler

http://www.homeqos.com

Det er virkelig et problem for alle andre på nettet hvis bare en av maskinene driver og laster ned mye natt og dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...