ulvulv Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Hei! Noen som vet om det i det hele tatt er mulig å dele inernettkoblingen mellom flere enn 5 maskiner. Har snakket ed NGT, og de sier at dette ikke er mulig med denne løsningen, og at det ikke er noe å gjøre med dette. Rimelig trasig, da vi er 7 stk som har pc og som vil ha bredbånd i vårt kollektiv… Setter stoor pris på svar Ulv Lenke til kommentar
BirTh Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Kjøp en ruter så vil det nok går skal du sjå. Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Kjøp en ruter så vil det nok går skal du sjå. Ja, skjønner ikke helt hva som er problemet her. Koble en switch/hub med plass til 7 maskiner (10 porters hub f.eks.), til bredbåndsrouteren. Da burde alle ha tilgang til routeren (og dermed internett). Rart ikke NGT foreslo noe slikt, men de er vel ikke så lystne på at så mange deler internetforbindelsen kanskje..... Jeg har selv tre PC'er som deler den samme internettforbindelsen på denne måten. Et problem er evt. at man med denne metoden ikke kan begrense hvor mye hver person skal bruke av båndbredden. Sitter f.eks. en person å laster ned video, kan det gå hardt ut over de andre.... Lenke til kommentar
ulvulv Skrevet 26. august 2003 Forfatter Del Skrevet 26. august 2003 Takker for svar! Problemet er at Nextgentel ikke tildeler flere enn 5 IP-adresser, dvs 6 inkl hub-adressen. Alle Pcene kommer på nettet isolert sett, men ikke flere enn 5 samtidig.. Ulv Lenke til kommentar
chil Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 det er det dummeste jeg har hørt.... alle pcne i samme netverk vil ha samme internett IP, kunn lokal ipn som er forskjellig jeg har selv ngt hjemme å det er ikke noen begrensing på hvor mange pcr jeg kan koble til internett via Lanet. Lenke til kommentar
ulvulv Skrevet 26. august 2003 Forfatter Del Skrevet 26. august 2003 det er det dummeste jeg har hørt.... alle pcne i samme netverk vil ha samme internett IP, kunn lokal ipn som er forskjellig jeg har selv ngt hjemme å det er ikke noen begrensing på hvor mange pcr jeg kan koble til internett via Lanet. ; her: klippet fra Nextgentels hjemmeside: "Dere kan koble inntil fem PC-er i nett ". Og det opplever vi også, nemlig at routeren kun tildeler 5 lokale IP-adresser for samtidig bruk. Dermed har vi en case.. Ulv Lenke til kommentar
Bricks Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Hvilken løsning bruker man hvis man vil begrense/låse båndbredden til hver maskin? Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 det er det dummeste jeg har hørt.... alle pcne i samme netverk vil ha samme internett IP, kunn lokal ipn som er forskjellig jeg har selv ngt hjemme å det er ikke noen begrensing på hvor mange pcr jeg kan koble til internett via Lanet. Hallo ? Dèt er det dummeste jeg har hørt, not, men allikevel... Det er forskjell på NGT hjemme og NGT via UiB. Lenke til kommentar
ulvulv Skrevet 26. august 2003 Forfatter Del Skrevet 26. august 2003 Låse båndbredden har jeg ikke prøvd, vet ikke hvordan vi gjør det heller. Linjen er forøvrig en Delta 2048 kb/sek linje, slik at det er få begrensninger på nedlasting selv om vi er mange på. Har prøvd å tildele IP-adr manuelt, men får jo ikke tildelt noen utenom de som er tildelt fra routeren. Lenke til kommentar
ulvulv Skrevet 26. august 2003 Forfatter Del Skrevet 26. august 2003 Dette er NGT hjemme, men et studentabonnement. Går ikke gjennom UiB på andre måter. Lenke til kommentar
chil Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 omg hvis rutern er så mongo at den bare har 5 lokale ipr å dele ut.. kjøp en ny en.. nei seriøst er ingen begrensing på slikt.. å hvis jeg skulle ta feil så er det bare å sette opp en pc som server å la alle de andre pcne gå på nett gjennom den. på denne måten kominiserer routeren bare me en pc(serveren) og alle de andre pcn med servern å går på nett via denne.... no fuckin way om det er noen begreinsing på hvor mange pcn man kan koble til via ei Adsl linje fra ngt Lenke til kommentar
ulvulv Skrevet 26. august 2003 Forfatter Del Skrevet 26. august 2003 OK! Hvis det er så lett så.. Det betyr at denne Pcen må stå på hele døgnet?! Men det bør vel kunne gå iorden.. Noen forslag til hvordan jeg lett kan gjøre dette? (Sette alle pcene opp mot en server) Lenke til kommentar
chil Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 ja det betyr at denne pcn må stå på hele tia hvis du skal være på internett men det er jo ikke no stress har du ikke an gammal pentium2 eller no.. legg inn win2000 eller no å fyr løs.. her hjemme har vi 6 pcr kobla til adsl fra ngt alle er koblet til samme lan og direkte til adsl routern fra ngt Lenke til kommentar
ezzpen Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Hvis jeg ikke tar helt feil, så bør du jo kunne endre oppsettet på routeren fra NGT slik at den deler ut fler enn 5 IP-adresser. Om du derimot kommer inn på routeren er en annen sak. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Sett opp en gateway med f.eks. FreeBSD. Så får du ditt eget subnett, og med NGT/UiB avtalen skulle du vel kunne velge om du vil kjøre via NGT eller UiBs vpn-løsning. Da kan dere et subnett med 254 adresser tilgjengelig, på vpn-nettet. -P- Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Ulvulv : Hva slags ruter har du ? Siden du snakker om 5 ip-adresser så har du sannsynligvis ekstern IP på maskin-nivå. Stemmer det ? Har du derimot vanlig ruter med standardoppsett fra NGT les: NATing så er det som det blir sagt her mulig å ha flere pc'er siden alle mottar lokal IP fra dhcp'n i rutern. (Range 10.0.0.2 - 10.0.0.253) Lenke til kommentar
lceger Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 det er bare kjøpe en bredbånds ruter / m switch da vi den få tildelt ip en fra NGT sin ruter, og vil kunne dele ut til over 100 brukere tilkoblet switch en. Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 26. august 2003 Del Skrevet 26. august 2003 Det enkeleste er å kjøpe en ruter som dere plassere bak NGT-ruteren. På den nye ruteren er det nat'ing slik at NGT ruteren tror at det kun er en maskin tilkoblet NGT-ruteren, og dere kobler maskinene deres til den nye ruteren. MEN jeg vet ikke om uib-løsningen tillater dette. Leste litt om løsningen til NGT og UiO, som jeg tror har en litt sær løsning (må innom serverene på uio, for å få tilgang til internett derifra) Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 Kan man ikke bare tildele IP'er manuelt på hver maskin? Man må vel ikke bruke DHCP'en i routeren? Du kan vel enten velge en IP-adresse i windows manuelt, eller la windows sitt Automatic Private IP Adressing system ta seg av utdelingen av IP'er. Et tredje valg er som nevnt her å ha en egen dedikert server. Skjønner ikke helt hvorfor dette skulle være et problem for en router. I såfall er den skikkelig sær, og da ville jeg skaffet meg en router til, slik som foreslått ovenfor. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 27. august 2003 Del Skrevet 27. august 2003 Her var det mye rare og forvirrende påstander. Jeg orker ikke å lese alle. Som jeg forstår UiB/NGT avtalen har du 5 public IP'r. Jeg vet ikke hvordan dette er satt på, men poenget er at du må få 3 av de 7 maskinene til å 'se ut' som en fra eksternt nett (internettet til ngt). Dette gjøres med en router. Usikkerhets momentet er da hvor vidt NGT har gitt deg en router eller en switch for å dele linja på 5. Hvis de har gitt deg en switch må du skaffe en router. Hvis de har gitt deg en router, og du klarer å logge deg inn på den (har brukernavn og passord) og klarer å sette den opp riktig, kan du klare deg med en switch, men jeg vil likevel anbefale en router. Merk: Jeg sier SWITCH, ikke HUB. En HUB vil kunne redusere netverksytelsen markant ved stor trafikk belastning. Prisforskjellen er minimal. Har du en hub fra før kan du prøve å bruke den. For å kunne avgjøre om NGT har gitt deg switch eller router må du se på ip adressa på maskinen(e) din(e). Starter IP'n med noe annet enn 192.168... er det sansynligvis en switch. (I motsatt fall kan det være beggedeler.) Si at ip'n din er 192.168.x.y. Skriv inn adressen 192.168.x.1 (samme x som i din ip) i internett explorer. Blir du nå bedt om brukernavn og passord har du en router. (Og kanskje også en switch.) Har du et brukernavn og passord som slipper deg inn på routeren, og gir deg tilgang til å endre konfigureringen, trenger du ikke å kjøpe router. Hvis du derimot ikke kommer inn på routeren, trenger du å kjøpe en router. Du kan også bruke en PC som router. Denne PC'n må ha to netverks kort, og være riktig konfigurert. Hvis den skrus av vil alle maskinene som er koblet igjennom den miste nettet. Denne løsningen er ikke å anbefale hvis du ikke er veldig gjerrig på lommeboka, eller har spesielle routingsbehov. -pg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå