Gå til innhold

Skole/StudentPC, under 6000 - Av følgende bærbare - hvilken vil dere anbefale?

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter å ha hatt en førstegenerasjons Acer Aspire One i 4-5 år nå, har den begynt å gå fra hverandre - det hender jeg må "bøye" skjermen for å å få bilde på høyresiden.. Det er kanskje ikke et stort problem i seg selv, men føler den kanta kvelden når som helst...

I den sammenheng er det på tide å erstatte min student-PC - å da har jeg stort sett tenkt i retning OK vekt, SSD, god prosessor og nok med RAM. I tilleg til en pris under 6000,-

Siden det plutselig har dukket opp noen tilbud, vurderer jeg nå følgende to:

Acer Aspire 3830TG (http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=746302)

Skjerm: 13.3” LED skjerm med 1366 x 768 oppløsning.

Prossessor: Intel Core i5-2410M

Grafikkort: GeForce GT540

Minne: 8GB RAM totalt (4GB medfølger ekstra, enkel montering)

Lagringskapasitet: 120GB SSD

Pris: 5995 (tilbud, orig: 7495)

eller

HP ProBook 6465b (http://www.komplett....aspx?sku=742119)

Skjerm: 14” LED skjerm (med 1600x 900 oppløsning.?)

Prossessor: AMD A6-3410MX 1.6 GHz

Grafikkort: AMD Radeon HD 6520G

Minne: 4GB RAM

Lagringskapasitet: 128GB SSD

Pris: 4.738 (tilbud, orig: 8.295)

Grunnen til at jeg setter opp den oså er egentlig: er den verdt differansen i pris?

Noen formeninger/tips om hvilken man bør gå for? Evt. om man burde vente?.. Hørt HP har ofte problemer..?

På forhånd takk =D

Endret av MrEro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen formeninger/tips om hvilken man bør gå for? Evt. om man burde vente?.. Hørt HP har ofte problemer..?

HP er verdens største leverandør av bærbare PC'er. Kvaliteten på pro- / semi-pro modellene til HP er meget god. HP har hatt problemer på en del modeller i hjemme- /underholdnings-segmentet, men det meste er nå historie.

HP'en har fordel av bedre skjerm (høyere oppløsning og matt overflate), optisk drev og litt flere tilkoblingsmuligheter.

Acer'en har fordel av bedre prosessor, litt bedre skjermkort og mindre størrelse.

Begge PC'ene vil tilfredsstille dine behov, så det blir snakk om prioriteringer og lommebok.

Lenke til kommentar

Jeg ville sagt acer pc'n hele veien. Bedre hardware på hele linja. Lettere, og bygd i aluminium.

Som arni90 sier, bygd i plast. I tillegg har PC'en CPU-throttling problemer under høy belastning. Det hjelper lite med kraftig CPU når den klokkes ned til 1,2 GHz med et ytelsestap på 40%.

Les test her http://www.notebookc...ok.54641.0.html

Edit:

Test av HP'en http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2392628,00.asp

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Delvis aluminium i det minste. Var ikke klar over problemer med overoppheting. Har en kompis på skolen med ca. samme pc'n og anbefaler den på det grunnlaget da han er svært fornøyd.

når jeg leser reviews ser jeg at den blir svært varm. Alt for varm. Det jeg ville gjort var å gå for

http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

som er en svært god maskin, og kjøpt en 120gb ssd ved siden. Du kommer da over budsjettet ditt, men dette er til gjengjeld en pc som har fått svært gode reviews.

Jeg velger alltid konsekvent bort hp. Jeg vet at det er sært, men jeg som mange andre har hatt problemer med dem. Jeg hadde selv en hp compaq 6535b og det første som røk var touch panelet og den har hele tiden slitt med høye temperaturer og høylytt vifte.

Dette er så vidt jeg vet en "business" maskin og faller da ikke inn under hjemmeunderholdning.

Endret av vitty
Lenke til kommentar

Takker alle for tilbakemelding. Dessverre fikk jeg bare med meg fram til vitty's første post, og slo til for å få den tilsendt raskest mulig, og mens tilbudet til MPX gjaldt... :roll: Menmen..

I ettertid ser jeg at den Asusen kanskje hadde vært greiere, men er vel smått tungvint med harddiskbytte på bærbar..? HPn var jeg usikker på, selv om jeg ikke har personlig erfaring med dem, verken negativ eller positiv..

Takk for all hjelp, forhåpentlig er jeg tidligere ute med anmodning om hjelp neste gang.

Forøvrig kan folk gi beskjed dersom noen ønsker first-hand info om Aceren, personlig håper jeg at varmeutviklingen ikke er så høy som jeg har funnet noen steder.

I tillegg har PC'en CPU-throttling problemer under høy belastning. Det hjelper lite med kraftig CPU når den klokkes ned til 1,2 GHz med et ytelsestap på 40%.

Snakker du om Aceren her? Hvorfor klokkes den ned til 1.2GHz når den er på 2.3 i utgangspunktet? :confused:

Lenke til kommentar

Det er snakk om overoppheting. Cpu klokker seg ned under belastningfor å redde seg selv. Forhåpentligvis har de oppdatert bios siden den gang, og forhåpentligvis får du ikke de problemet, men det vil tiden vise. Det er jo en feil på produktet i tilfelle som du skal kunne få på garanti:P

Beklager manglende research fra min side. Ble anbefalt på grunnlag av kompis med lignende maskin, og hans erfaringer:P

Krysser fingrene og håper du ikke er rammet. Maskinen ser vannvittig bra ut, og har fin maskinvare så lykke til.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å ikke kjøpe Acer. Samtlige Acer-laptoper som finnes i mitt eie, og min families eie har så elendig batterikapasitet at det er såvidt den kan definieres som bærbare. Batteriene er bra når maskinen er ny, men blir kjapt elendige, uansett hvordan de blir brukt og behandlet.

Lenke til kommentar

Post erfaringene dine her eller i en annen tråd på laptopdelen av forumet. Alltid bra med feedback.

EDIT:

TimelineX-modellene har ingen aluminium i chassiset, dette vet jeg siden jeg har demontert min 4820T fullstendig

Dårlig formulering her i tilfelle

"The 3830TG has a very modern, yet not-too-flashy look. The blue, silver and black color scheme Acer calls "ice blue" is currently the only one available. The plastic surface of most of the case has a good look to it, but the pointy corners really could have been rounded off a bit more. The matte surfaces of the laptop feel quite nice while keeping dust and finger print marks from collecting all over the place. Unfortunately we can't say the same for the high-gloss aluminum display lid."

kilde: http://www.notebookcheck.net/Review-Acer-Aspire-3830TG-Subnotebook.54641.0.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...