Gå til innhold

Trenger hjelp i Pagemaker 6.5 ! (viktig)

Hidden

Anbefalte innlegg

Jeg har fått i oppdrag (ikke skole) å nummerere et antall billetter, 700 stk. Vi vet ikke sikkert hvordan man går frem for å automatisk nummerere disse i Pagemaker. Nummeret står i ett hjørne, og det er en plugin som skal kunne skrive inn numre automatisk, men vi vet ikke hvordan dette fungerer. Det er kun 1 tekst blokk på hver bilett, resten er ett objekt (grafikk) bakerst. Jeg holder på å lese en bok om Pagemaker, men har ikke sett dette nevnt noen steder så langt.

Prøver å se på nettet, men om noen vet mer om dette, hadde det vært kjempeflott om du/dere kunne si ifra!

EDIT: Har funnet en måte ved hjelp av Ctrl + Alt + P, men det går bare til 19, i og med at jeg må telle fra 10. Det er 15 stk. billetter på en side, d.v.s. det går fra 10 til 25..

Hvordan kan jeg få Pagemaker til å forstå at jeg vil det skal telle fra 20 på et gitt sted? Det må da være -noen- her som har noe peiling på Pagemaker..

NM, har postet på et profesjonelt brukerforum for Pagemaker, burde få svar der. Jeg mener ikke å klage, dette er en sånn typisk "burde jo være så enkelt, men dæggern meg om det er!" ting, om dere skjønner hva jeg mener. Jeg tror få egentlig vet hvordan det gjøres, når ikke engang sjefen min, som skal være en god del bedre enn meg på Pagemaker, vet det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Snuppa :wink: Jeg har ikke prøvd Indesign, har hørt det er bra, men om det deler samme funksjon, vil det ikke gå der heller. Problemstillingen står nærmere beskrevet nedenfor.

Jeg har sjekket høyt og lavt, lest en bok og utallige tips og tutorials samt diverse forum, snakket med profesjonelle PM brukere, og fikk til slutt bekreftelse på at det er ganske enkelt umulig, ihvertfall uten at man lager en plugin eller noe. Scripting vil ikke funke da det bare gjør nytte av funksjoner som allerede finnes i Pagemaker, som "Actions" i Photoshop, om du skjønner hva jeg mener, bare at i Pagemaker må man skrive det manuelt (skjønner egentlig ikke hvorfor).

Så altså, det er umulig å få Pagemaker til å telle automatisk mer enn 10 elementer på en enkelt side, det skjønner bare 1-9 med eventuelle nuller foran eller etter. Hver gang man setter inn en automatisk side nummereringsfunksjon, vil det starte med et ett-tall, uansett hva man gjør. Så man blir da tvunget til å starte med laveste tall: 1. Deretter: 11, 12, opp til 19. Etter det må man gå til 100 eller andre tall, 20 er umulig å plotte inn manuelt på den måten slik at det telles videre derfra.

Det er kun mulig å bruke opptil 10 sidenummererings funksjoner på en enkelt side. Så sitter man da der med 2 masterpages og skal gjerne ha 15 numre på hver side, slik at det automatisk adder opp utover selve sidene. Det er ganske enkelt umulig. Alt over 10 er umulig. Med andre betyr det sløsing av verdifull papirplass (på dyre printere og med kvalitetspapir, jeg snakker ikke her om hjemmebruk på noen måte, men A3 ark på store maskiner).

Så jeg har gitt det opp, men jeg skal skrive til Adobe og spørre på en høflig måte hvorfor i hule heite dette ikke går an. Jeg er den som må sitte og nummerere mange hundre billetter manuelt, det er vanvittig morsomt. Selv om jeg bare copy+paste tekst elementene for ferdig utfylling, med riktig plassering på alle sidene, er det da 48 sider å gjøre det på, og etter det igjen må jeg punche inn tallene manuelt. Jeg håper og ber kundenene med slike oppdrag ikke ringer oss igjen med det første.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...