Gå til innhold

tankenes verden, like virkelig som den "virkelige" verden?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

etter som at tanker er fiksjoner skapt av hjernen, vil jeg si at den ikke på langt nær er like ekte som den "virkelige verden"

Så du mener at det er to deler ved verden - en virkelig og en uvirkelig del? Hvordan kan vi ha uvirkelige tanker direkte her i denne virkelige verden? Er de ikke begge like reelle deler ved verden?

Tanker er like virkelig som alt annet her i verden, de finnes ikke på et annet "plan" separert fra virkeligheten.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Noen tror vi har en sjel, en sånn ånde greeie som kjører radiobil med kroppen vår mens vi er på jorden og som på magisk vis hopper videre enten til himmel eller helvette når vi dør, alt etter hva vi trodde på....

Tanker er en helt naturlig del av denne verden det, og ikke noe som oppstår på magisk vis i en annen verden eller noe slikt tull...

Hva du tenker kan ikke gjøre noe fra eller til i denne verden før de settes ut i handling... det er derfor det er LOV å tenke på et bankran her i landet, men ikke lov å gjennomføre det...

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Vel, noe av det første jeg tenker på er hvordan vi mennesker kan manifestere tankene våre, som f.eks. nye oppfinnelser, musikk og filosofi til handlinger og faktiske objekter. Noe annet jeg også syns er spennende å tenke på er at alt dette; alle våre tanker, våre gener, vår personlighet, alle menneskelige oppfinnelser og all vår kultur kommer fra én plass. Kunnskapen vi har ervervet oss hittil forteller oss at alt dette, eller hvertfall potensialet til det lå "lagret" i singulariteten på "starten" av dette universet. Jeg vet ikke hvor mye man kan få ut av det, men for meg så er det morsomt, fordi det betyr at mine tanker ikke er mine, men våre.

Lenke til kommentar

Har ikke tall på hvor mange gode ideer jeg har kommet på i løpet av natta for så å glemme dem igjeen når jeg vokner på morgenen... Så jeg har alltid en skriveblokk og en blyant liggende ved siden av senga, for å skrive opp ideene mens jeg husker dem... :)

Underbevisstheten jobber jevnt og trutt og med omtrent tusen ganger større hastighet enn bevistheten, så det er ikke så rart at ideer popper opp derfra fra tid til annen... Hjernen har like stor aktivitet når du sover som når du er våken, bare at den beviste delen, samarbeidet mellom de forskjellige sentrerne som utgjør din bevissthet, er ikke oppe og går... Derfor sover du....... (Det er en del andre ting som er avstengt også da, som foreksempel kontrollen av musklene... Eller hadde ALLE gått i søvne... Kroppen stenger rett og slett av kontrollen av muskelaturen og det er vel flere enn meg som har voknet FØR kontrollen er "tilbakelevert" og trodd de var lamme... he he. Ekkelt å ikke kunne røre seg med en gang man vokner...)

Men tankene hjernen lager er kun elektriske og kjemiske signaler... Og ikke noe utenfor denne verden, men en del av verden, åpenbart...

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Men, universet kan sees som én kontinuerlig prosess. Hvis man går i dybden på dette, så er det ikke så lett å se hva som er ens tanker og hva som er andres tanker, eller når tanker i det hele tatt "startet" å eksistere.

Tenk deg et solsystem med intelligent liv likt vårt. All deres intelligens, tanker, følelser og kultur lå "lagret" som informasjon, eller som potensiell informasjon i "død" og "blind" materie/energi i stjernen i midten av solsystemet, før den eksploderte og lagde planetene. Derfor, når du fokuserer så mye på at disse tingene er nært relatert til hjerner så er det korrekt, men det er i mine øyne feil å si at dette er opphavet, ettersom man kan spore det tilbake så langt man orker/gidder/kan.

Hjernen er den "tingen", eller den "klumpen av materie" vi forstår minst av i universet, men det vi vet sikkert er at hjernen ikke på en magisk måte er opphavet til, eller selvstendig lager/behandler bevissthet/informasjon. Det er meget interessant og viktig å studere hjernen, både fysisk med fMRI og lignende teknologi, psykologisk/terapeutisk, og gjerne personlig som i meditasjon, refleksjon, diskusjon og samtale. Men, la oss ikke glemme at du ikke er hjernen din, du er mye eldre enn som så, begynnelsen din kan spores så langt tilbake i tid som vitenskapen er i stand til.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Tankenes verden har som oftast rot i den fysiske verden. Med tanke på at hjernen er kilden til tankar, om dette så stemmer, kjem jo tankane våre ut frå det fysiske.

Men det kan jo godt diskuterast om hjernen er kilden til tankane, eller om hjernen er det som muliggjør at vi kan utrykke sjela/ deg sjølv. Og når hjernen blir øydelagt er det berre at vi ikkje lenger greier styre kroppen og utrykke tankane våre.

Lenke til kommentar

Tankenes verden har som oftast rot i den fysiske verden. Med tanke på at hjernen er kilden til tankar, om dette så stemmer, kjem jo tankane våre ut frå det fysiske.

Men det kan jo godt diskuterast om hjernen er kilden til tankane, eller om hjernen er det som muliggjør at vi kan utrykke sjela/ deg sjølv. Og når hjernen blir øydelagt er det berre at vi ikkje lenger greier styre kroppen og utrykke tankane våre.

Spennende tanker...

Skal vi begynne med hva vi vet så vet vi at hjernen virker fordi den er forbundet med neuroner, flere trillioner av dem, som formidler kjemiske og elektriske impulser videre og som igjen danner tankene våre. så langt har vi, dessverre for religiøse som tror på en sjel, IKKE funnet noen sjel. Joda, noen vil sikkert si nær døden opplevelser, men det er ingenting av det som er bevist som annet enn at hjernen er en kjempe mektig og skikkelig kraftfull 3D generator.. Noen sjel beviser dette ikke..

Når hjernen blir ødelagt, noe som faktisk er langt lettere å gjøre enn de fleste tror, så kjenner du ikke engen din egen mor engang... Demens er et slikt eksempel, der vedkommende husker mindre og mindre av JEG'et sitt, hvem han/hun er også videre.. skikkelig triste greier egentlig, for de som er igjen...

En kompis av meg hadde en (nå avdød) far som til slutt var så dement at han ikke husket sin egen sønn engang.. Det gikk faktisk skremmende fort... En dag kompisen min kom på besøk spurte faren hvem han, kompisen min, var. "Men det er jo meg, Knut, sønnen din!, svarte kompisen min litt paff hvorpå faren målte han opp og ned et øyeblikk før han strålte opp og sa, "Ja nå kjenner jeg deg igjen, hvordan har faren din det?"... Morsomt i dag, men ikke så morsomt den dagen kompisen min opplevde dette...

Hadde det faktisk vært en sjel der så betviler jeg at dette hadde skjedd, hva er vitsen liksom...

Hvem du er er definert veldig mye på hvilken valg du tar, som igjen er definert av din erfaring og lærdom... Vi endrer oss hele tiden, men endringene er som regel så små at vi ikke merker dem... Men hvem femti åring har vel ikke møtt på en gammel kjenning som du overhodet ikke kjenner igjen 25-35 år etterpå... I do....

Så endringene er der konstant, det er bare det at de vi til daglig lever med de endrer seg de også...

Jeg har begynt å legge merke til hvordan jeg endrer meg ihvertfall... Fordi jeg hele tiden prøver så godt det lar seg gjøre å være åpen for alt så er det også slik at jeg fra tid til annen skifter litt mening... Det behøver ikke å være noe stort, kanskje en forsknings rapport som bekrefter noe jeg har hørt, men stilt meg skeptisk til fordi det mangler bevis eller mangel av kilder, slike små ting... Men jeg også endres, er ikke noe å gjøre med det... Men endringene får også hjelp av vår innebygde kognitive evner, som hos mennesker er meget godt oppbygget. Vi autoforvarer våre valg hele tiden, enten de er dumme eller smarte (Hvem har vel ikke skrytt litt av den nye bilen de har kjøpt...) og vi endrer våre tanker om ting og tang... slik er det bare... Men tankene er i aller høyeste grad av denne verden fordet... Og sjeler finnes kun i myter og religiøse fortellinger så langt....

Lenke til kommentar

Tankene er ekte i den forstand at det er energi i spill. Hjernen er en parallell biologisk "datamaskin", mange ting skjer parallelt der. Om hjernen din mottar uventede strålinger fra en eller annen plass i samfunnet, f.eks fra noen master med høy stråling, så vil disse strålingene påvirke hjernen din, og som sådan vil strålingene ha effekt på din tankegang, om du vil eller ikke. Men effekten varierer fra menneske til menneske, så sånn sett er det kjemiske alltid like virkelig som virkeligheten, for det kjemiske ER virkeligheten. Men de tanker som du FØLER og får ASSOSIASJONER av, er ikke nødvendigvis rasjonelle tanker, men selv om det ikke er rasjonelle bieffekter, så er likevel bieffektene like virkelige som virkeligheten, alt det som skjer er jo virkelighet, inkludert tankeprosessen.

Lenke til kommentar

Jeg har begynt å legge merke til hvordan jeg endrer meg ihvertfall... Fordi jeg hele tiden prøver så godt det lar seg gjøre å være åpen for alt så er det også slik at jeg fra tid til annen skifter litt mening...

Å kunne skifte mening er et utmerket karaktertrekk! Viser at man ikke er sta og irrasjonell, men snarere åpen og ydmyk for det man ikke vet og det man etterhvert lærer seg.

Forøvrig blir det vanskelig å definere et "jeg" i oss hvis alt vi er er persepsjonene i sinnet vårt. Det er haugevis av persepsjoner vi har: syn, berøring, lukt, lyd, følelser, tanker, refleksjoner, for ikke å snakke om den underbevisste verdenen, og alle er flyktige og endrer seg og påvirker hverandre. En uhyre kompleks ansamling, som enda nærmere er signaler og impulser i hjernen, og som enda nærmere igjen er kjemiske reaksjoner på elementært nivå.

Det finnes således intet jeg som er identisk over tid, bare en midlertidig bevissthet som genereres ut av denne ansamlingen. Tar man bort nok persepsjoner, blir det, som RWS sier, mulighet for at bevisstheten svekkes eller til og med ødelegges. En simpel sjel er det ikke, men en svært avansert gruppering av persepsjoner, som aldri forblir det samme.

Lenke til kommentar

Har tidligere skriblet ned noen tanker som kan passe inn i tråden.

Tid er relativt. Tiden går nøyaktig så fort eller så sakte som etthvert individ oppfatter den. Hva er sjelen? Det kognitive som gir oss liv og gir oss evnen til å tenke og vite at vi er? Ved det øyeblikket døden inntreffer, da den fysiske kroppen vår slutter å leve, utløses all DMT-en i hjernen.

"The Spirit Molecule"; porten til andre dimensjoner, broen mellom det menneskelige og det gudommelige, DMT er stoffet som finnes i omtrent alle levende organismer. De aller fleste dyrearter med ryggrad produserer og har lagre av DMT i hjernen. DMT kan også syntesiseres fra en mengde plantearter, og brukes rekreasjonelt og i meditasjon. Sør-Amerikanske sjamamaner har i flere tusen år laget drikken ayahuasca av blader og urter med høyt innhold av DMT til bruk i religiøse seremonier. De har en mengde forskjellige blader, røtter, urter og blomster de mixer sammen med hovedingrediensen alt etter hvilke entiteter de ønsker å møte på sin reise. Sjamanene skal også kunne se hva slags sykdommer og og plager folk lider av under disse trippene, noe som har bidratt til å gi stoffet dets religiøse betydning. Når sjamanene drikker ayahuasca kan trippen vare i 6 timer eller mer, mens det sjeldent varer lenger enn 15-20 minutter når det røykes som syntesisert DMT. Likevel har dette lite å si, da man under en slik trip kan oppfatte tid på en helt annen måte, eller dimensjonen tid kan faktisk helt slutte å eksistere.

Man hører de samme historiene fra folk som har hatt nær døden-opplevelser, eller har vært klinisk døde. De forteller om møter med entiteter, eller guder, og at livet har passert i revy. De har gått mot et lys og hatt spirituelle opplevelser uten noen form for tidsperspektiv. De har vært døde i noen minutter, eller kanskje bare noen sekunder. Mange lærde mener at store mengder DMT utløses i hjernen ved fødselen og ved døden. Det er også endel som mener DMT er en viktig faktor i det meget fascinerende puslespillet drømmene og søvnen er. DMT kan også spille en viktig rolle ved flashbacks, dejá vú, religiøse åpenbaringer, psykoser, møter med entiteter osv.

Kan det hende at når døden inntreffer, og disse kamrene utløser DMT-en i hjerne, at vi da sendes ut på en heftig trip? Tiden er relativ, og vi sendes gjennom dimensjoner hvor fysiske lover opphører. Det er det som er himmelen. Det fysiske,biologiske fengselet er dødt, mens sjelen, eller det kognitive, er på en evig reise i jakten på meningen med det hele.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...