Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel corsa fusker/lever sitt eget liv


H.C.S

Anbefalte innlegg

Prøvde å måle de igår, men tror ikke spissen på multimeteret var langt nok. for fikk ingenting på noen av ledningene. men når jeg la målespissene mot hverandre fikk jeg utslag.

 

Må prøve med et annet multimeter tenker jeg... :)

 

Skal også skru ut pluggene samtidig og ta bilder av de :)

Endret av H.C.S
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjenner til problemet. Det er vanskelig å komme til inne i plugghettene. En annen måte å kontrollere disse på er å trekke ut og sette på igjen en og en pluggledning og høre på motorens gange. Poenget er at når du trekker ut den eller de pluggledningene som er defekte, så vil du ikke merke noe forskjell på motoren. Trekker du ut en pluggledning som er i orden, så vil motoren gå dårligere. Husk at det kun er en pluggledning av gangen som skal være frakoblet.

 

Det skal likevel nevnes at dette må gjøres med en ordentlig isolert tang eller så kan du risikere å få deg flere kontinuerlige støt fra pluggledningen hvis den/de er kortsluttet. Støt fra disse merker du godt siden dette er høyspenningsdelen av tenningsanlegget på bilen og det er VELDIG ubehagelig. :)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Det kommer til å være noe helt annet som er problemet.

å drive å styre en masse med pluggledninger er bare bortkasta tid.

 

Må være lurere å prøve å finne ut hvordan det står til med topp, topp-pakning, kompresjon osv.

Lambdasonde kan du prøve å bytte, se hva som skjer da.

Er det EGR ventil i denne så bør du vel se hvordan det står til med den?

 

Om du har en sånn liten oransje slange som går der fra luftfilteret og bortover i retning gass-spjeldet, så bør du ta en titt på om denne er hel.

Lenke til kommentar

En rimelig bombastisk uttalelse i forhold til en bil du aldri har sett eller hørt.

 

Når bilen ikke går på alle sylindre, så sjekker man tenningsanlegget før man begynner å skifte lambdasonder og topp-pakning. Det er null "styr" å sjekke pluggledningene. Det er faktisk noe av det enkleste og smarteste man kan gjøre når bilen har disse symptomene.

 

Man vil samtidig finne ut hvilken sylinder den eventuelt ikke går på ved å trekke ut en og en pluggledning.

 

Jeg sier ikke at du tar feil, men sjekk over det mest elementære og de vanligste feilkildene før man fyrer løs på mer avansert feilsøking.

 

Ps: Det er EGR på denne.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Ahaaa :) Har byttet egr sensoren på den. men hvor er ventilen da? :p

Det er en slik slange :) kan sjekke denne.

 

Men nå har bilen gått veldig fint på alle sylindre de siste gangene, så skal sjekke ut pluggledningene og tatt bilde av pluggene, men har ikke rukket det.

Lenke til kommentar

Hvis bilen har gått fint på alle sylindrene etter bytte av MAP-sensor og kjøletemp.-sensor, hva er det eksakt som er problemet som gjenstår?

 

Egr-ventilen er ikke en sensor. Det er en eksos-resirkuleringsventil. Det er lambda-sonden (som er en sensor) som føler på hvor "ren eksosen" er. Dvs. hvor mye oksygen det er i den. Jo mer oksygen, jo dårligere forbrenning.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Er vel egentlig ikke noe problem som gjenstår, tenkte bare å ta en titt på pluggene for å se om alt stemmer.

Hvilken farge skal pluggen ha når motoren skal går riktig? :)

 

ahaa :) Da ble jeg litt klokere :)

Lenke til kommentar

Plugg-hodet skal ha en brunlig farge. Likevel, så kan du ikke stole på det du ser slik bilen har vært til nå.

 

Da må du enten rengjøre plugghodene først, eller så bytter du pluggene, og deretter må du bruke bilen i noen dager. Jeg vil uansett anbefale deg å bytte pluggene.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, og sorry for å ikke ha svart på lenge.

bilen har fungert veldig bra, det eneste er at den bruker utrolig mye bensin.

har ikke fått sjekka pluggene enda. fy meg...

 

men til at den bruker mye bensin så går den ikke ujevnt hverken den er kald eller varm.

 

noen idéer?:)

Lenke til kommentar

Ja, skift de bedritne Biltema-tennpluggene til noen ordentlige plugger! :) Vurder også et oljeskift m/filter. Når du har kjørt med en så ustabil motor, så vil pluggene sotes ned og oljen bli tynnet ut av uforbrent bensin pga pluggene. Da tetter oljen dårligere rundt stemplene og forbrenningen nedsettes. Dette blir en ond sirkel som gjør at drivstoff-forbruket går opp.

 

Det er også lurt å få ohmet pluggledningene. Du kan bytte plugger i evigheter, men det hjelper lite når ikke pluggledningene klarer å føre høy-spenningen ordentlig frem til pluggene.

 

Du skal ikke kjøre mange mil før du har tjent inn det du har brukt på plugger og pluggledninger med tanke på de bensin-prisene vi har i dag.

 

Hvis du legger ut bilde av plugg-hodene, så er det lett å se hvordan det står til med forbrenningen.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Det er denso plugger og biltema luftfilter(kom meg ikke unna):p

Med tanke på det du sier om at oljen tynnes ut. Kan det ha noe med saken at motoren ser ut som har vært med på maraton løp?:p svetter godt her og der.

 

Jeg prøvde å ohme pluggledningene, men klarte ikke å komme inn i de.

 

Men da skal jeg få somla meg til å bytte olje med filter, sjekke pluggledningene på en eller annen måte også ta bilde av pluggene.

Lenke til kommentar

Hvis det lekker fra topp-dekselpakningen og ned, så kan du liksågodt bytte denne. Det er den øverste pakningen på motoren, så det er garantert lekkasje på denne. Det vil også bli enklere å se ann topp-pakningen når denne er byttet.

 

Sjekk også at slangen som går fra topp-dekselet over til luftfilterboksen ikke er tett. Dette er avluftingen og hvis denne er tett vil det bli høyt trykk i oljekanalene som igjen vil føre til at oljen presses ut gjennom pakningene og simmer-ringene på motoren.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Får ikke målt pluggledningene :p

Kan jeg ta en kabel fra spissen på multimeteret og dytte den nedi pluggledningene? Eller blir det feil måling?:p

 

Den svetter rundt toppdeksel pakningen ihvertfall.

Selger de den på bilxtra og lignende steder?

 

Hele motoren ser fuktig ut. Så kan jo være derifra. men den bruker ikke olje som jeg har sett

 

Skal sjekke den slangen etterpå:)

Endret av H.C.S
Lenke til kommentar

Får ikke målt pluggledningene :p

Kan jeg ta en kabel fra spissen på multimeteret og dytte den nedi pluggledningene? Eller blir det feil måling? :p

 

Den svetter rundt toppdeksel pakningen ihvertfall.

Selger de den på bilxtra og lignende steder?

 

Hele motoren ser fuktig ut. Så kan jo være derifra. men den bruker ikke olje som jeg har sett

 

Skal sjekke den slangen etterpå :)

 

Du kan sette en metall-binders på spissen av målepinnen.

 

De selger toppdekselpakninga på Bilxtra, ja. Den koster ikke mange kronene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...