H.C.S Skrevet 20. april 2012 Forfatter Del Skrevet 20. april 2012 Da skal jeg gjøre det med engang jeg kommer hjem etterpå bestefaren til dama har en corsa som driver å lager en slags dunkelyd i motoren. Kunne kanskje lånt MAP-sensoren fra den. (hvis det går) Mener det er en 1.4 liter det også. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 Den kan du sikkert låne hvis det er en 1.4 liter. Sjekk at det er samme delenummer på dem. Lenke til kommentar
H.C.S Skrevet 20. april 2012 Forfatter Del Skrevet 20. april 2012 Da skal jeg prøve å få sjekket det etterpå Bilen står uten skilter uansett. Tenkte bare for å se om det ble bedre Lenke til kommentar
H.C.S Skrevet 20. april 2012 Forfatter Del Skrevet 20. april 2012 Sånn. Da har jeg tatt noen bilder. Det eneste er at dette er fra den med bankelyd i motoren. er samme motoren. motorkode og årsmodell. Den som feilen er på står litt lengre unna. Men skal dit å ta bilder uansett. Har skrudd av MAP-sensoren og skal flytte den over på den andre. Kan jeg gjøre det før noe annet skal gjøres? 20120420_180204.zip Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 20. april 2012 Del Skrevet 20. april 2012 (endret) Ingen klare bilder av kjølevannssensoren til ECU, så jeg merket av det jeg trodde var ledningen til den. Har lagt med et eget bilde av den fra nettet. OBS: Vær forsiktig med disse! De skal ikke skrus hardt til og pass på at verktøyet sitter godt på før du løsner/strammer. Dette gjelder kjølesensor til både ECU og instrument. Den til instrumentet tåler svært lite og knekker lett. Endret 20. april 2012 av LiamH Lenke til kommentar
H.C.S Skrevet 20. april 2012 Forfatter Del Skrevet 20. april 2012 Åjaa. Har lagt merke til en sånn liten sak nedi der du tegna. sitter en kabelsko på en enkel kabel. Er det samme sensoren på begge steder eller er de ulike? Jeg byttet map-sensor ista. Da var det ikke så ille mye endring. men den gikk roligere. men så la jeg merke til en slange som ikke satt ordentlig på et rør bak motronic'en. Rød ring. Der byttet jeg slangen siden den ikke satt godt fast. Og da gikk den plutselig veldig rolig Hva enn den var til? Lenke til kommentar
H.C.S Skrevet 20. april 2012 Forfatter Del Skrevet 20. april 2012 Men da skal jeg prøve å bytte de to sensorene hadde vært fint om den rusla noen kilometer til Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 21. april 2012 Del Skrevet 21. april 2012 (endret) Den hoster og harker når den er kald. Fusker. spyr ut mye eksos. Ut fra det du sier der, kombinert med at du har byttet rotor, fordeler, plugger, og feilsøkt diverse etcetera, er det ikke helt usannsynlig å tenke at topp-pakning kan være dårlig, eller toppen i seg selv kan være sprukket/skjeiv. Da får man mye eksos, særlig når bilen er kald. Dette skyldes at kjølevæske forbrennes. Dårlig topp-pakning er et vanlig opel-problem. Endret 21. april 2012 av Ideal Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 21. april 2012 Del Skrevet 21. april 2012 (endret) Bildet under er sensoren til ECU'en som legger feilkode. Hvis denne er defekt vil motoren få helt feil blanding når bilen er kald og varm og dermed vil pluggene sote og motoren vil gå dårligere og dårligere. Den sensoren med kabelskoen du henviser til er den til instrumentet, men denne vil ikke ha noen innvirkning på motoren og har ingenting med ditt motor-problem å gjøre. I forhold til topp-pakningen, så kan dette være en alternativ feilkilde, men siden kjølevannsbeholderen er full så virker det som om kjølessystemet ikke har noen lekkasjer. Den eneste måten å bli sikker på er å dra innom et verksted og få målt etter HC i kjølevæska (uforbrent bensin). Dette tar 2 min. å måle. Den slangen som sto dårlig på vil føre til falskluft (luft som kommer inn utenom gass-spjeldet) inn i innsuget som igjen vil øke turtallet. I den forbindelse er det rart at pluggene er sotete/svarte siden falskluft fører til hvite plugger (for mye luft eller for lite drivstoff). Jeg er usikker på hva den er til, men jeg mistenker at det er en vakuum-dåse til EGR (eksos-resirkuleringsventil). Denne vil også da regulere dårlig som vil gi dårlig motorgange. Hvis du følger slangene til og fra denne vakuum-dåsen hvor går de hen? Det virker som om det er flere ting her, så bytt sensorene til å begynne med og så tar vi resten etterhvert. Jeg vil anbefale deg å skifte plugger når du har skiftet MAP-sensoren og kjølvannssensoren. Endret 21. april 2012 av LiamH Lenke til kommentar
H.C.S Skrevet 21. april 2012 Forfatter Del Skrevet 21. april 2012 ideal: det kan hende. den svetter i pakningene på motoren så kan være mer enn bare svetting. liamh: da skal jeg bytte den. den andre venter jeg med:) vet ikke hva den er til selv. skal sjekke opp hvor den går må skaffe en ny sensor så skal jeg bytte den så blir det spennende å se hva som skjer:D svarer fra mobilen så blir litt korte svar :o Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 22. april 2012 Del Skrevet 22. april 2012 (endret) Det skal nevnes at hvis du får bilen til å gå bra igjen, så bytt olje og filter. Hvis du har kjørt med dette lenge og pluggene er sotete, samt at en eller flere av sylindrene ikke har forbrent drivstoffet ordentlig, så er det nok en hel del bensin i olja. Endret 22. april 2012 av LiamH Lenke til kommentar
H.C.S Skrevet 23. april 2012 Forfatter Del Skrevet 23. april 2012 Skal dra å bytte sensorene etter jobb idag. Skal også skru ut pluggene for å se om det har blitt noen endring i fargen etter at den har fått kjørt seg litt. Bytte olje skal bli Gir dere status på det ikveld Lenke til kommentar
H.C.S Skrevet 24. april 2012 Forfatter Del Skrevet 24. april 2012 bilen rusler og går enda:) den ble hvertfall ikke noe dårligere men det hjalp ikke å bytte sensoren til tempmåleren. og jeg rakk ikke å skru ut pluggene. mye må og men her i fredrikstad igår:p Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 (endret) Da er i allefall feilkode-kildene eliminert. Det neste naturlige du nå bør gjøre er å bytte olje m/filter og plugger. Før du gjør dette tar du nærbilde av pluggene, spesielt plugghodene, med en gang de er skrudd ut og legger det ut her. Legg dem i sylinder-rekkefølge. Sylinder 1 er den nærmest registerreima og sylinder 4 er nærmest girkassa. Jeg ser at du skriver at du har prøvd å skifte fordeler. Mente du fordelerlokk eller hele fordeleren? Har du skiftet pluggledninger? Endret 24. april 2012 av LiamH Lenke til kommentar
H.C.S Skrevet 24. april 2012 Forfatter Del Skrevet 24. april 2012 (endret) Da er i allefall feilkode-kildene eliminert. Det neste naturlige du nå bør gjøre er å bytte olje m/filter og plugger. Før du gjør dette tar du nærbilde av pluggene, spesielt plugghodene, med en gang de er skrudd ut og legger det ut her. Legg dem i sylinder-rekkefølge. Sylinder 1 er den nærmest registerreima og sylinder 4 er nærmest girkassa. Jeg ser at du skriver at du har prøvd å skifte fordeler. Mente du fordelerlokk eller hele fordeleren? Har du skiftet pluggledninger? Den er grei Da skal jeg gjøre det Jeg skiftet fordelerlokk med rotor. ikke noe mer enn det ikke pluggledninger. Endret 24. april 2012 av H.C.S Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 (endret) Da kan du ha problemet i pluggledningene. Disse kan man måle. Man måler motstanden i dem (Ohm). Jeg har av en eller annen grunn trodd at disse var byttet. Hvis disse har stått på bilen siden den var ny, så er de garantert slitte og leder dårlig. Dette kan lett forklare at den går dårlig på en eller flere sylindere. Det hjelper lite med ny rotor, fordelerlokk og plugger hvis pluggledningene er slitte. Endret 24. april 2012 av LiamH Lenke til kommentar
H.C.S Skrevet 24. april 2012 Forfatter Del Skrevet 24. april 2012 ahaaaa. det står biltema på de så regner med at de har vært bytta hvis jeg måler motstanden i de? hvordan vet jeg hva som er riktig motstand? Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 24. april 2012 Del Skrevet 24. april 2012 (endret) Har du Biltema-plugger også?!? Det beste tipset jeg kan gi deg er å styre unna Biltema! Biltema er billig-dritt. Pluggene fra Biltema er kjent for å skape trøbbel hos mange bilmerker. Verksteder nekter som regel å skru med Biltema-deler og ikke uten grunn. Det koster mer å bruke Biltema-deler siden ting ofte må skiftes to ganger på den tiden deler fra f.eks. BilXtra og Mekonomen varer. Biltema har enkelte ting som funker, men styr unna det meste av bildeler som skal utsettes for bevegelse eller slitajse. Ohm-verdien skal vel ligge på alt fra 4000-7000 ohm tror jeg, men det er egentlig uviktig siden alle pluggledningene skal ha cirka samme verdi. Får du et stort avvik på en eller to, så har du funnet problemet. Som regel får du ikke kontakt når de er helt kortsluttet. Da får du heller helt merkelige målinger som er helt på bærtur. De kan variere med opptil 2000 ohm i forskjell uten at dette indikerer en betydelig feil. Endret 24. april 2012 av LiamH Lenke til kommentar
H.C.S Skrevet 24. april 2012 Forfatter Del Skrevet 24. april 2012 nei:) men pluggledningene er de samme fra da bilen ble kjøpt ifjor men kan måle på de og se ihvertfall. bør vel se om de er slitte eller ikke selvom det er biltema? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå