Hyd Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 (endret) Hei, legger innlegget her da det både er trening og kosthold det dreier seg om. Jeg 26 år, 180cm høy, 83Kg og med et ønske om å komme i bedre form og se litt bedre ut. Samt et riktig kosthold. Min samboer: 24år, 160cm høy, og 67Kg. Samme ønske, noe sterkere enn mitt, om å komme i form og bli slankere. Når vi ble sammen for 5 år siden var disse tallene betydelig bedre og vi har gått skikkelig i kjæreste/kose seg fella med bamsemums annehver dag og serier på TV. Hørtes ikke dette kos ut? Merkelig greier, da vi begge setter pris på fysisk aktivitet og trives med det, men sånn ble det nå. På disse årene som har gått har det blitt spist utrolig mye søppel, drukket mange øl og vært lite aktivitet. Noe av mangel på aktivitet er det flere grunner til, som senebetennelser og noe mer alvorlige greier for min samboer som fortsatt går på en del sterke medisiner i dag(som visstnok skal gjøre noe med vekta). Anyways, vi har hatt sporadiske perioder hvor vi har trenet, som f.eks treningssenter, gåturer og litt bedre mat, med bedre mat mener jeg riktige mengder og sammensetning av fett, protein og karbohydrater. Og gjerne riktig type fett og karbo. I disse periodene har det skjedd litt, men har som regel gått tilbake i "kose seg" modus. Men nå, nå er vi virkelig flinke og har vært det i ca 3 mnd. Hvor flinke er vanskelig, for det er ørten tusen forskjellige filosofier ute å går. Noen sier ditt og andre sier datt. Det vi har kjørt på nå i det siste har vært aktivitet, som å gå en times tid hver dag i middels tempo, samt at vi gjør mer fysisk arbeid i huset og hagen og slikt. Kuttet ut mye karbohydrater, spiser ikke potet,ris og pasta i særlig grad og brød er stort sett kuttet ut med Havre knekkebrød. Litt pizza i helgene dog, men hjemmelaget og vi lager generelt all mat i fra bunnen av, kjøper aldri Toro og halvferdige ting. Går i Karbonadedeig og ikke kjøttdeig osv. Til og med fiskekaker lager vi selv, uten mel og andre stivelse greier. Min samboer har lagt seg på ca 13-1400 kalorier om dagen de siste 3 mnd og jeg har ligget på ca 18-1900 kalorier. Dette i snitt over hele uka, med helgen regnet med. Hun har også hatt en opphold på et behandlingssenter med trening hver dag i 3 uker pga en skade i armen. Jeg har også hatt noen harde uker på jobb, rent fysisk sett. Disse 3 harde ukene spiste jeg også betydelig mer, hvor mye aner jeg ikke, men gikk fortsatt ned i vekt selvom jeg spiste mer. Nå, altså 3 mnd senere har jeg gått i fra 83Kg til ca 78.8Kg. Føler meg mye bedre, midjemål har gått ned og jeg har blitt sterkere og fått mye mer overskudd. Problemet er min stakkars samboer som står på stedet hvil når det gjelder vekta, hun også er i bedre form, men vekta står bom stille. Dette i tross av å gå i fra et liv i overflod hva mat anngår. Til å nøye se på hva vi spiser og kontrollere mengder til å bli mer fysisk aktive.. Rart.... Spesielt når jeg oppnår okei resultater, men hun ikke går ned i vekt, men føler seg bedre gjør hun jo fysisk sett. Phsykisk er det verre. Laaaangt innlegg og sikkert noe uoversiktelig, men tentke kanskje noen her kunne komme med noen flotte erfaringer eller tips. Vi må tydeligvis finne på noe annet for samboeren min, dog skal det sies hun tar noen medisiner som muligens gjør noe med stoffskiftet?? Tips og triks mottas med stort takk! Spør gjerne om mer utfyllende svar om noe, mat har vi veldig god oversikt over om noen lurer på hva vi egentlig spiser for noe Endret 18. april 2012 av Hyd Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Så lenge det ikke er noe medisinsk/fysisk/genetisk som feiler henne, heller jeg til å mistenke kvinnen for å jukse litt ... Kanskje hun smugspiser, og at trangen til mat/feil mat fungerer som narkotika for henne?! Kjenner forøvrig til en dame her i nærheten som brukte ett helt år på slankeprosessen, og det eneste hun hadde gjort av endringer i kostholdet var at hun starter hver dag med to knekkebrød påsmurt en hel boks makrell i tomat. Først tenkte hun ikke over at hun slanket seg, og det var først etter nesten 8 mnd. at virkningen gikk opp for henne når hun merket at klærne hang litt mere løst på kroppen. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 18. april 2012 Forfatter Del Skrevet 18. april 2012 Jeg vil tippe det er medisinsk, med tanke på medisinene hun går på, i og med at jeg har fri halve året og er med henne døgnet rundt når jeg er hjemme og kan garantere at det ikke er noen juks ute å går. I tillegg gjør komplikasjonene hennes i armen at hun ikke kan trene noe særlige styrke i overkropp, kan jo trene den friske armen kanskje Ser det kan være lett og mistenke juks, men jeg velger og avskrive det helt i dette tilfellet. Jeg vet veldig mange rapporterer vektøkning med de medisinene hun tar. Men syns kroppen er likevel rar. Samme hva slags medisiner som tas må jo kroppen få energi i fra et sted for å holde organene i gang, denne såkalte BMR'en. Og ved fysisk aktivitet forbrukes det enda mer, det er jo en naturlov! Frustrerende greier, planen videre er å kutte karbohydrater enda mer og gå over på mer og mer protein! Og kanskje kutte litt medisiner Lenke til kommentar
Myrstad Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Du sier noe mer alvorlig tillegg til senebetenelse? lyst og forklare litt her? Leger setter alle på medikamenter uten og faktisk fikse grunnen til at disse skadene kom i første omgang! Lenke til kommentar
hightow Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Det viktigste for henne er vel at hun føler seg bedre fysisk. Da burde hun kanskje også føle seg bedre psykisk? Det høres ut som dere gjør det riktige i matveien iallefall. Å lage maten fra bunnen er den eneste måten å forsikre seg om at maten er sunn og god. Det er mye tilsatt sukker og annet søppel i ferdigproduktene. Bare hun ikke går i den sedvanlige fella og spiser mindre som mange tror gjør underverker på vekten og helsa. Jeg vet ikke hva slags medisiner det er snakk om, men med bedre helse så vil behovet for medisiner for blodtrykk, hjerte/kar etc. bli mindre. Håper fastlegen hennes ikke er av det slaget som komplementerer eksisterende medisiner med nye. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 18. april 2012 Forfatter Del Skrevet 18. april 2012 (endret) Er smertesyndrom i venstre arm som kom etter en sprøyte. Historien er lang, men fra dagen sprøyten ble satt har den armen blitt skikkelig dårlig med smerter og strålinger i fra fingrene og langt opp i nakken og ned over skulderbladet venstre side. Er nedsatt nervefunksjon, temperaturforskjell på venstre og høyre arm, styrken i armen er på 17% pga inaktivitet pga disse smertene igjen osv. Derav så går hun på diverse nervemedisiner for å komme seg igjennom hverdagen pga store smerter. Holdt på i over to år nå, vært inn og ut av cato senteret for å trening og rehabelitering og mange besøk hos landets spesialister i Oslo samt masse timer hos fysioterapaut. Er absolutt et spesielt tilfelle. Endret 18. april 2012 av Hyd Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 18. april 2012 Forfatter Del Skrevet 18. april 2012 Det viktigste for henne er vel at hun føler seg bedre fysisk. Da burde hun kanskje også føle seg bedre psykisk? Det høres ut som dere gjør det riktige i matveien iallefall. Å lage maten fra bunnen er den eneste måten å forsikre seg om at maten er sunn og god. Det er mye tilsatt sukker og annet søppel i ferdigproduktene. Bare hun ikke går i den sedvanlige fella og spiser mindre som mange tror gjør underverker på vekten og helsa. Jeg vet ikke hva slags medisiner det er snakk om, men med bedre helse så vil behovet for medisiner for blodtrykk, hjerte/kar etc. bli mindre. Håper fastlegen hennes ikke er av det slaget som komplementerer eksisterende medisiner med nye. Helt klart! Hun føler seg mye bedre og vi merker jo det under trening at vi er i bedre form begge to, hun føler seg nok bedre med det, men er litt ømt dette med vekta som står så bom stille, spesielt når jeg veier meg og kan si jeg har gått enda mer ned. Føler vi gjør så mye riktig og med hennes situasjon med medisinene og alt er det veldig lett og tro at det faktisk er de i dette tilfellet. Lenke til kommentar
Myrstad Skrevet 18. april 2012 Del Skrevet 18. april 2012 Da kan det fort være medesine hun går på. Sort sett så fins det flere produsenter av samme medesiner med samme virkemåte. Har dere snakket med lege angående og prøve og bytte produsent? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå